Je učitel spíš kamarád, nebo autorita? Největší učitelské dilema řeší i nový třídní

19. leden 2016
dítě, holčička, holka, škola, třída

Mezi muži učiteli na prvním stupni základní školy, kteří mezi kolegyněmi tvoří pouhých 5 %, jsme objevili jednoho odvážlivce, který se rozhodl pro kariéru třídního učitele. Třídnictví, to je závazek na tři nebo až na devět let.

Novopečeného učitele Ondřeje Suchana jsme navštívili v polovině posledního týdne před zahájením školního roku. Usedl za katedru, aby uklidnil nervy sladkým zákuskem a kávou. „Byl jsem tu už v pondělí, protože jsem měl schůzku s rodiči budoucích prvňáků,“ říká ještě s plnou pusou. „Měli jsme společný začátek – děti se poznají navzájem a poznají i mě,“ dodává.

Budoucí prvňáci mě berou jako strejdu

„Potkávám děti na chodbě, moje budoucí žáčky. Když je pozdravím, odpoví mi spontánně a tykají mi, berou mě jako strejdu a ne jako učitele,“ dodává Ondřej Suchan.

Má být tedy učitel spíš autorita, nebo kamarád? „To je moje velké téma,“ odpovídá. „Je to téma pro každého učitele. Člověk inklinuje k tomu, že chce být kamarád, chce s dětmi vycházet po dobrém, ale v důsledku pak není důsledný a děti to vycítí během chvíle. Jsem měkoň a děti to vědí,“ uvědomuje si.

Hlavně klid, radí zkušená kolegyně

„Člověk musí být hlavně vzorem – to, co po nich vyžaduje, musí i sám dělat,“ zdůrazňuje nad talířem s větrníkem. Ještě před zahájením školního roku se Ondřej Suchan setkává se svou kolegyní Katkou Kozlovou, kterou nazývá „matadorkou“. „Slíbila mi metodickou pomoc,“ vysvětluje.

„Hlavně klid,“ radí Katka Kozlová. Při konzultaci s ní se Ondřej Suchan snažil popsat a naplánovat svůj první školní den s prvňáčky do nejmenšího detailu.

autor:Ivan Studený
  • Reportáž