Je třeba zrušit tuto podobu státních maturit, platy učitelů udržíme, věří kandidát na ministra Gazdík

19. říjen 2021

Pětice stran, která chce sestavit vládu, od voleb jedná o společném programu. V oblasti školství prý mezi stranami panuje shoda, podle kandidáta na premiéra Petra Fialy (ODS) by součástí programového prohlášení měly být i měřitelné cíle ke zlepšení českého školství. „To první, co se v takovém případě musí změnit, jsou státní testování a maturity,“ říká jeden z možných adeptů na ministra školství Petr Gazdík (STAN).

Ve školství podle něj nejde jen o to, aby nadaní studenti dosahovali skvělých výsledků. Důležité je měřit pokrok, kterého žáci dosáhnou.

Čtěte také

„Když máte skvěle vybavenou školu s nejnadanějšími dětmi, tak dosažení skvělých výsledků je skoro povinnost. Ale když máte školu s podprůměrnými žáky a vy je někam posunete, tak to je ten správný výsledek, který bychom měli měřit. To by mělo být cílem školství,“ uvádí.

Podle Gazdíka, který poukazuje na svou zkušenost z pozice učitele i radního Zlínského kraje pro školství, by se měly zrušit státní maturity v jejich současné podobě. Státní zkouška by nově měla představovat jakési středoškolské minimum znalostí z českého a cizího jazyka, matematiky a případně i dalších předmětů. Splnění této zkoušky by pak bylo vstupenkou ke školní maturitní zkoušce, kterou by si každá škola dělala po svém.

Strany vznikající koalice se zatím neshodly v otázce posledního povinného roku předškolního vzdělání. Předmětem jednání také bude to, jak změnit systém inkluzivního vzdělávání, který v minulosti kritizovala zejména ODS.

V čem navázat na Plagu

Pětice stran chce platy učitelů udržet na úrovni 130 procent průměrné mzdy, na kterou se dostaly za vlády Andreje Babiše (ANO).

Čtěte také

Gazdík oceňuje Strategii 2030+ současného ministra školství Roberta Plagy (za ANO) a chválí také připravovaný zákon o pedagogických pracovnících, který vedle příplatků zavádí i možnost, aby ve školství působili i lidé bez pedagogického vzdělání.

„Už v minulém volebním programu jsme měli, že chceme odborníky do škol, zejména na odborná učiliště. Kde dnes najdete mistra, který umí řemeslo a zároveň má předepsané pedagogické vzdělání? To se nestává úplně často,“ podotýká Gazdík.

Pedagogické fakulty potřebují revoluci a potřebují, aby se i ony více přizpůsobily požadavkům, které ve školách jsou.
Petr Gazdík

Poukazuje na to, že v příštích osmi letech dosáhne až polovina učitelů důchodového věku a bude třeba je někým nahradit. Ani všichni absolventi pedagogických fakult ovšem nebudou stačit. Navíc platí, že i učitelé přicházející z odborné praxe by si měli do tří let začít vzdělání doplňovat.

„Pedagogické fakulty potřebují revoluci a potřebují, aby se i ony více přizpůsobily požadavkům, které v těch školách jsou,“ uzavírá s tím, že změnit je třeba vzdělávání nově nastupujících učitelů i další vzdělávání stávajících pedagogických pracovníků.

Je čas, aby parlament odebral pravomoci prezidenta? Poslechněte si v záznamu Interview Plus.

autoři: Lukáš Matoška , ert
Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.