Jakou pomoc můžeme očekávat od linky důvěry?

14. únor 2012
Telefonující dívka
0:00
/
0:00

Jsou chvíle, kdy člověku není dvakrát do smíchu. Důvody mohou být různé. Od toho jsou tu odborníci, na které bychom se měli obrátit právě v případě, kdy naše duše neprožívá lehké okamžiky. Ve vysílání Radiožurnálu jsme proto přivítali Bohuslavu Horskou, vedoucí brněnské linky důvěry občanského sdružení Modrá linka.

Jak často k vám na linku volají lidé takříkajíc „ve věci lásky“? Tedy kvůli tomu, že jsou nešťastně zamilovaní nebo že se s nimi někdo rozešel? Co v takových případech pomáhá?

„Nešťastně zamilovaných, těch, kteří mají problémy ve vztazích nebo se cítí osamělí, je opravdu hodně. Je to nejfrekventovanější oblast, kterou na linkách důvěry nejen v České republice, ale i ve světě řešíme.

Nějakou obecnou radu je těžké vyslovit. První věc je, že nemluvíme a především nasloucháme. Člověk, který něco těžkého prožívá, potřebuje hlavně někoho, kdo ho vyslechne. Kdo potvrdí, že to má opravdu těžké. Teprve až dojde k tomu, že se ten člověk ze svých pocitů dostane trošku ven, ‚vyplave‘ z toho moře smutku, pak teprve mohou přijít nějaké rady.

Většinou směřují k tomu, aby se příliš netlačilo na rychlé řešení. V dnešní době jsme zvyklí často věci řešit jedním kliknutím, jedním mávnutím, a neumíme čekat. Takže často radíme vyčkávat, jak se věci vyvinou. Ale na druhou stranu být také aktivní. Aktivní v komunikaci s tím, o koho nám jde.“

Můžete uvést čísla, na která mohou lidé volat? Třeba zrovna někomu hodně pomůžeme.

„Máme pevnou linku 549 241 010 a také mobil 608 902 410. Bezplatně se může volat přes Skype na jméno modralinka. Všechny kontakty najdete na našich webových stránkách.“

Může na linku důvěry volat každý s jakýmkoliv problémem? Specifikujte prosím, kdo a s jakými potížemi by se na Modrou linku měl obracet?

„Problémy mohou být velmi různé. Neradi bychom komukoliv říkali, s tím nám nevolejte. Platí takové pravidlo: co je důležité a těžké pro klienta, co je pro něj krize, to si určuje on sám. My nemáme právo mu do toho mluvit. Mluvíme s klientem o tom, o čem potřebuje on.“

Kromě linky důvěry nabízí Občanské sdružení Modrá linka ještě další věci. Co všechno děláte?

„Máme ještě psychologickou poradnu, která funguje pro osobní styk s klienty, dále vzdělávací centrum a centrum pro supervizi, kde pořádáme různé kurzy jak pro veřejnost, tak pro odborníky.“

Spustit audio
autor: Martin Mašek
  • Reportáž
  • krize
  • pomoc
  • deprese
  • telefonování
  • smutek
  • nouze
  • tísňová linka
  • psycholog
  • linka důvěry