Jakou pomoc můžeme očekávat od linky důvěry?

14. únor 2012
Telefonující dívka

Jsou chvíle, kdy člověku není dvakrát do smíchu. Důvody mohou být různé. Od toho jsou tu odborníci, na které bychom se měli obrátit právě v případě, kdy naše duše neprožívá lehké okamžiky. Ve vysílání Radiožurnálu jsme proto přivítali Bohuslavu Horskou, vedoucí brněnské linky důvěry občanského sdružení Modrá linka.

Jak často k vám na linku volají lidé takříkajíc „ve věci lásky“? Tedy kvůli tomu, že jsou nešťastně zamilovaní nebo že se s nimi někdo rozešel? Co v takových případech pomáhá?

„Nešťastně zamilovaných, těch, kteří mají problémy ve vztazích nebo se cítí osamělí, je opravdu hodně. Je to nejfrekventovanější oblast, kterou na linkách důvěry nejen v České republice, ale i ve světě řešíme.

Nějakou obecnou radu je těžké vyslovit. První věc je, že nemluvíme a především nasloucháme. Člověk, který něco těžkého prožívá, potřebuje hlavně někoho, kdo ho vyslechne. Kdo potvrdí, že to má opravdu těžké. Teprve až dojde k tomu, že se ten člověk ze svých pocitů dostane trošku ven, ‚vyplave‘ z toho moře smutku, pak teprve mohou přijít nějaké rady.

Většinou směřují k tomu, aby se příliš netlačilo na rychlé řešení. V dnešní době jsme zvyklí často věci řešit jedním kliknutím, jedním mávnutím, a neumíme čekat. Takže často radíme vyčkávat, jak se věci vyvinou. Ale na druhou stranu být také aktivní. Aktivní v komunikaci s tím, o koho nám jde.“

Můžete uvést čísla, na která mohou lidé volat? Třeba zrovna někomu hodně pomůžeme.

„Máme pevnou linku 549 241 010 a také mobil 608 902 410. Bezplatně se může volat přes Skype na jméno modralinka. Všechny kontakty najdete na našich webových stránkách.“

Může na linku důvěry volat každý s jakýmkoliv problémem? Specifikujte prosím, kdo a s jakými potížemi by se na Modrou linku měl obracet?

„Problémy mohou být velmi různé. Neradi bychom komukoliv říkali, s tím nám nevolejte. Platí takové pravidlo: co je důležité a těžké pro klienta, co je pro něj krize, to si určuje on sám. My nemáme právo mu do toho mluvit. Mluvíme s klientem o tom, o čem potřebuje on.“

Kromě linky důvěry nabízí Občanské sdružení Modrá linka ještě další věci. Co všechno děláte?

„Máme ještě psychologickou poradnu, která funguje pro osobní styk s klienty, dále vzdělávací centrum a centrum pro supervizi, kde pořádáme různé kurzy jak pro veřejnost, tak pro odborníky.“

autor:Martin Mašek
  • Reportáž
  • krize
  • pomoc
  • deprese
  • telefonování
  • smutek
  • nouze
  • tísňová linka
  • psycholog
  • linka důvěry