Jaká máme práva při nakupování na internetu?

20. březen 2004
iŽurnál

Více než polovina internetových obchodů nezveřejňuje svou adresu, nesdělí vám, jak zboží reklamovat a že ho můžete do 14 dnů bez jakéhokoli omlouvání vrátit. Takové jsou výsledky průzkumu Sdružení obrany spotřebitelů, který se odehrál na přelomu února a března.

Průzkum se konal už počtvrté, ale s tím, jak si lidé začínají na nákupy na internetu zvykat, množí se i stížnosti spotřebitelů na internetové obchody.

V každém obchodě byste se měli dozvědět, kde prodejce sídlí, jeho IČO, kolik zboží stojí a kolik bude stát jeho dodání, samozřejmě možné způsoby platby. A to prosím se netýká jen internetových obchodů, ale také teleshoppingu, katalogového prodeje. A teď ještě malá rekapitulace toho, jak dopadly minulé průzkumy.

Obchody jsou vybírány různě: Vůbec poprvé byly vybrány obchody náhodně, nyní podle oblíbenosti v internetovém katalogu. Jsou tam jak ty největší třeba s bílou technikou, tak až po ty nejmenší se šperky nebo ručními výrobky. A výsledky se liší obchod od obchodu. Hříšníci byli jak mezi těmi největšími obchody, tak i některé malé obchody splnily všechny zákonné podmínky. Sdružení obrany spotřebitelů je ale potěšeno, že i když výsledky nebyly nikterak slavné, některé obchody odepsaly, že informace hned doplní. A i kdybyste nutné informace na stránkách nenašli, vyzbrojeni informacemi ze stránek o právech spotřebitelů - www.spotrebitele.cz - se svých práv domůžete, jako se to podařilo před pár lety SOS.

A samozřejmě se musím zeptat, jaká máme práva?

0:00
/
0:00

Celé znění průzkumu včetně jmen obchodů, které zhřešily, se můžete dočíst na Spotřebitelé.cz.

autor: ark
Spustit audio