Jak využít nefunkční Jumbo Jet? Švédský podnikatel přišel s originálním nápadem a přestavěl ho na hotel

Boeing 747 neboli Jumbo Jet oslavil už 50 let od svého první vzletu. Letecká společnost dnes už 400 místný model pro přepravu cestujících nevyrábí a soustředí se na jeho nákladní verzi. Jeden Jumbo Jet se ale ústupu velkých letadel tolik bát nemusí. Stojí totiž už 10 let na jednom místě nedaleko švédského letiště Arlanda necelých 40 kilometrů od Stockholmu. Přespal v něm i reportér Vojtěch Koval.

Počasí na stockholmském letišti Arlanda není úplně nejpříjemnější. Chvílemi silně fouká, jednomu z místních letadel to ale rozhodně nevadí. Boeing 747, před kterým stojím, nikam nepoletí. Je totiž předělaný na hotel pro zhruba 80 lidí.

Do letadla sice nevedou tradiční pojízdné schody, zato se ale dovnitř můžete svézt malým výtahem s ovládacím panelem, který zjevně dříve sloužil v nějakém jiném kusu letištní techniky.

Slavná minulost, praktická současnost

U vstupu mě vítá provozní hotelu Jumbo Stay Sebastian Sandler. Tento Boeing 747 200 Jumbo Jet vyrobili v roce 1976 a svého času byl součástí flotily slavné společnosti Pan Am. Na přelomu tisíciletí ho spolu s dalšími dvěma stejnými stroji koupila švédská aerolinka Transjet.

Švédové recyklují starou jadernou elektrárnu. Radioaktivních je jen šest procent materiálu, tvrdí

Bazény v hlavní hale jsou hluboké až šestnáct metrů

Na jihozápadním pobřeží Švédska, na dohled od dánského hlavního města Kodaně, se tyčí velká hranatá budova – jaderná elektrárna Barsebäck. Je zvláštní nejen svým umístěním, ale i tím, že už je přes třináct let mimo provoz. Na to, jak se elektrárna rozebírá na kousky, se zajel podívat reportér Jakub Lucký.

Ta ale v roce 2002 zkrachovala, z Jumbo Jetu vybrakovala všechny použitelné součástky včetně motorů a použila je do zbylých dvou letadel. Nakonec s nimi podle Sebastiana odletěla někam do Afriky. Torzo letadla pak koupil švédský hoteliér Oscar Diaz a přestavěl ho na hotel.

Nocleh v pilotní kabině

Sebastian mě vede do jednoho ze zdejších standardních pokojů, v němž mohou přenocovat až tři lidé. Z původního vybavení zjevně zbyl jen prostor pro příruční zavazadla a samozřejmě okénka.

Pokoje jsou jednoduché – dvojlůžko a nad ním jedna palanda. To vše v pro letadla typické bílé barvě. Náročnější klientelu uspokojí pokoj v pilotní kabině. Tu se v Jumbo Stay snažili nechat v co nejpůvodnějším stavu. Hosté tady proto spí s výhledem na příď letadla, mezi starými ovládacími prvky. A kajuta má i malý salonek vybavený sedačkami z bývalé první třídy.

Pokoj na palubě hotelu Jumbo Stay připomíná kajutu na lodi

Atrakce i nostalgie

Na dlouhé chodbě vedoucí celým trupem letadla mi Sebastian ukazuje fotografie Jumbo Jetu z doby, kdy ho současný majitel Oscar Diaz před jedenácti lety kupoval: „Byl to jeden velký nepořádek, všude byla sedadla a trosky interiéru. Myslím, že tu bylo kolem 450 sedadel z ekonomické třídy, které jsme museli vyhodit.“

Největší dopravní letadlo slaví deset let ve vzduchu. V Ruzyni přistává každý den

Airbus A 380

Airbus A 380 má ve své flotile třináct leteckých společností. Singapurské aeorolinky byly první, které s ním uskutečnily let s pasažéry. Letecký gigant vysoký jako osmipodlažní dům vzlétl 25. října 2007 na lince ze Singapuru do Sydney.

Jumbo Stay teď láká především cestovatele, kteří si chtějí užít pobyt ve slavném stroji 747. Někteří hosté jsou ale speciální. „Své 70. narozeniny tady oslavil pilot, který s tímto letadlem letěl jako úplně poslední,“ vypráví Sebastian. „Pronajal si celé letadlo, pozval asi třicet svých přátel a měl tu velkou party. Nakonec tady všichni přespali.“

Na svém vyvýšeném místě východně od letiště Arlanda stojí Jumbo Stay už deset let. A podle Sebastiana Sandlera tam zůstane, dokud ho neustále se rozšiřující letiště nespolkne.

autoři: Vojtěch Koval , and
Spustit audio

Související