Jak se chovat u dopravní nehody? Martin Farář z BESIP radí, jak postupovat krok za krokem

Hned z počátku nového roku došlo na českých silnicích k několika tragickým nehodám. Jak v takových situacích reagovat? Hostem je ředitel koordinačního oddělení Ministerstva dopravy České republiky pro bezpečnost silničního provozu známého jako BESIP.

„Pokud jsme svědkem nehody, je důležité zastavit,“ upozorňuje na první krok Martin Farář, ředitel koordinačního oddělení BESIP. „Neprojedu okolo, poskytnu první pomoc. I tu laickou.“ Za neposkytnutí první pomoci hrozí až jeden rok vězení, varuje.


V loňskom roce zemřelo na silnicích 502 lidí. Je to nejméně od roku 1961 a o 43 lidí méně než v roce 2016. Ve vyspělých zemích je úmrtnost průměrně 25 osob na 1 milion obyvatel.

Jenže kde zastavit? „Vždy za havarovaným vozidlem, pokud je to možné, mimo vozovku.“ Myslete na prvním místě na sebe. „Jestli se stane něco i mně, tak už nikomu nepomůžu,“ upozorňuje expert.

Nezapomínejte také na své spolucestující. „Když mám možnost, ihned pryč. Někam do stráně, někam, kde to jde. Pokud to nejde, jděte co nejdále od nehody směrem provozu. Ti co projíždí kolem nehody přibrzdí,“ radí Farář.

„Zapněte výstražné znamení, oblékněte si reflexní vestu, vystupte z auta a pak teprve jděte pomáhat,“ popisuje správný postup Farář. Důležitým krokem je také umístění výstražného trojúhelníku, kterým označíte místo nehody.


Reakce na místě nehody je téměř pudová. Na poučky si nevzpomeneme, jednáme emotivně. Ani si neuvědomíme, že přebíháme přes dálnici, kde jezdí auta 130 km rychlostí. Nepomůžu nikomu pokud budu ve stresu, budu rozklepaný a nesoustředěný. Sami záchranáři, když přijíždění k nehodě, tak nikdy neběží, aby nebyli zadýchaní a mohli poskytnout první pomoc správně.Martin Farář, BESIP

Pokud si nevíte rady, volejte 112 nebo 155. „Použijí komunikační techniky, abych se uklidnil a odpovídal na otázky, které operátor musí vědět a mohl poskytnout zpětnou vazbu záchranářům, kteří míří na místo nehody,“ vysvětluje expert.

Jaké informace operátor potřebuje? Pokud víte, co máte dělat, označte místo nehody a zjistěte lokalitu. „Všechno je číslované. Mohou napovědět čísla veřejného osvětlení, označení železničního přejezdu, číslo mostku, číslo silnice.“ Je potřeba operátora informovat také o rozsahu nehody. Je rozdíl, zda jde o nehodu motocyklu nebo autobusu, radí Farář.

autor: pst
Spustit audio