Jak řídit ve tmě? Česko má jako první země na světě unikátní učebnici pro autoškoly

02954335.jpeg
Další podcasty, rozhovory a příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02954335.jpeg

České autoškoly mají jako první na světě učebnici, která učí žáky řídit v noci. Vytvořil ji Ústav soudního inženýrství vysokého učení technického v Brně. Učebnici společně s metodikou výuky už schválilo ministerstvo dopravy. Noční jízdy u nás povinné nejsou. A je tak jen na samotných autoškolách, jestli je do výuky zařadí.

„Základní problém je, že řidiči si dostatečně neuvědomují omezení rozhledu, které v noci ovlivňuje bezpečnost jízdy,“ řekl nedávno Českému rozhlasu Robert Kledus, jeden z autorů učebnice.

Ta obsahuje třeba fotografie, na kterých je vidět, jak velký rozdíl je v noci z pohledu řidiče mezi chodcem v tmavém oblečení a chodcem s reflexními prvky. Motoristé by proto v místech se sníženou viditelností měli důsledně používat dálková světla.


Na rozdíl od Rakouska a Německa žáci tuzemských autoškol povinné noční jízdy absolvovat nemusejí. Podle vyjádření ministerstva dopravy se na tom zatím nic měnit nebude.

„Řidiči dnes kvůli intenzitě provozu z této zásady slevují, ale je to vždy na úkor bezpečnosti jak řidiče, tak i ostatních účastníků provozu,“ dodáva Kledus.

Nepřipravenost na jízdu za tmy a špatné používání světel je problém začínajících řidičů i podle Jiřího Martínka z Asociace autoškol ČR, která se na vzniku učebnice taky podílela. „Pomůcka by měla vše postihovat tak, aby žadatel věděl, jakým způsobem se má v silničním provozu orientovat, na co si má dávat pozor, jaká jsou rizika,“ říká.

Právě na webu Asociace autoškol ČR je učebnice volně ke stažení. Ale třeba jedna brněnská autoškola už budoucí řidiče učí jízdu v noci, a to nejen teoreticky. „Je tam cvičení u stojícího vozidla, a vůbec se naučit zorientovat se v prostředí a na malém provozu ve tmě – základní orientace podél čar, bez čar, odhad šířky vozidla,“ vysvětluje lektor Otakar Konsbul.