Izraelskému systému Mobileye se přezdívá třetí oko řidiče. Ve světě už ho mají miliony vozů

Systém Mobileye vyvíjela společnost osm let a stále pracuje na inovacích
Systém Mobileye vyvíjela společnost osm let a stále pracuje na inovacích

Před dvaceti lety to byl jeden ze začínajících startupů, dnes je Mobileye je renomovaná izraelská firma, která se specializuje na vývoj a výrobu asistenčních systémů pro řidiče a testuje autonomní auta. Reportér Pavel Novák se byl podívat v jejím sídle v Jeruzalémě.

Před inteligentním policejním autem se neschováte v dešti ani ve tmě

02732410.jpeg

Kamery v autě už nemusí sloužit jen k záznamu videa. Slovenská společnost Soitron vyvinula systém inteligentního policejního vozu Mosy, který díky poslední generaci kamer umí například i vyhodnocovat, jestli auto, kolem kterého hlídka projíždí, není kradené.

Tohle je důvod, proč měla firma Mobileye pro společnost Intel v roce 2017 hodnotu 15 miliard a 300 milionů dolarů,“ ukazoval obchodní ředitel společnosti pro střední a východní Evropu Raz Peleg čip o rozměrech přibližně 15 krát 15 milimetrů.

Je v něm ukrytá umělá inteligence, která vidí nejen pruhy na silnici, ale registruje i ostatní auta a vidí také chodce. Předvídá dokonce chování zamyšlených, třeba do smartphonu zahleděných chodců.

Trpělivost přináší růže

Startup Mobileye přitom nezačínal jako garážová firma, kterou po pár letech koupí nějaký gigant. V roce 1999 profesor Hebrejské univerzity v Jeruzalémě a spoluzakladatel Mobileye Amnon Shashua představil v Japonsku kameru, která byla schopná prostorového vidění. Do té doby se myslelo, že k vytvoření trojrozměrného obrazu jsou potřeba kamery dvě, podobně jako lidské oči.

Potom se izraelská startupová firma Mobileye věnovala plných osm let výzkumu a vývoji. Měla globální vizi – ochránit svět před silničními nehodami. Věřila, že taková velká myšlenka osloví investory. „Osm let Mobileye nikomu nic neprodal. Představte si, že by dnes investor podporoval nějakou novou firmu, která takovou dobu nevytváří zisk,“ zdůrazňuje Raz Pereg.

Když ale Mobileye získal první klienty, jako byli BMW a Volvo, mohl přestat pochybovat o své budoucnosti. K prvním klientům se postupně přidávali další a dnes jezdí s třetím řidičovým okem z izraelské firmy 32 milionů aut.

Má lidský život různou hodnotu? Etické otázky řeší i programátoři samořiditelných aut

Samořiditelné auto společnosti Uber v ulicích San Francisca

Zachráníte kočku, nebo babičku? Ženu, nebo muže? Vědci z amerického Massachusetského technologického institutu sestavili několik katastrofických scénářů pro dopravní nehodu

Standardní výbava

Pan Dror Ben Arush dělá profesionálního řidiče už 21 let. Jezdí pro soukromou dopravní firmu s černým mikrobusem. Pisklavé, nepříjemné zvuky ho upozorní na překážku, příliš krátkou vzdálenost od auta před ním nebo vedle něj. A to i když má třeba nahlas puštěnou hudbu.

Asistenční systém pro řidiče mají všechna nová auta prodávaná v Izraeli. Místní vláda ale finančně podporuje i montáž systému do starších vozů. „Když si v Izraeli koupíte starší auto, můžete nahlásit na úřadě, že si do něj chcete systém Mobileye nechat nainstalovat. Dostanete potom slevu na jeho pořízení,“vysvětluje řidič.

Prostor kolem vozidla neustále monitoruje systém kamer

Ideál jsou auta bez řidiče

Vývojáři ve firmě Mobileye si jsou podle obchodního ředitele pro střední a východní Evropu Raze Pelega vědomí, že hlavní příčinou dopravních nehod jsou lidé, tedy řidiči. Proto pro ně vyvinuli elektronického pomocníka, který předvídá třeba i chování chodců o několik okamžiků dříve než člověk.

Z Prahy rovnou na pláž? Češi vyvíjejí létající taxík. První pilotovaný prototyp může létat do dvou let

Autoři projektu Zuri doufají, že si za pár let budeme létat k moři na pláž podobně jako třeba na chalupu

Český startup Zuri připravuje revoluci v dopravě. Už za dva roky chce představit vlastní elektrické letadlo, které bude startovat jako helikoptéra. Cestující tak už nebudou odkázáni na dosavadní letištní infrastrukturu, která je zpravidla dost vzdálená od center měst. Cestování na střední vzdálenosti by se díky tomu mělo výrazně zrychlit. České elektrické letadlo si prý navíc budeme přivolávat aplikací přes mobil, podobně jako třeba taxi.

Pokud nechcete jen snižovat počet nehod, ale úplně je vyloučit, musíte odstranit z auta řidiče. Přichází tedy doba autonomních aut. Už třináct výrobců automobilů se rozhodlo spojit budoucnost autonomních aut s naší technologií,“ počítá.

Chytrá doprava v Tel Avivu

V garáži izraelské firmy stojí několik nablýskaných aut s kamerkami na střeše, na bocích, vpředu i vzadu a uvnitř vozidla. Kufr mají vyplněný počítači a bateriemi. Tyhle vozy už zkouší jezdit bez řidiče.

Německá automobilka BMW chce podle Raze Pelega uvést na trh autonomní auto s izraelskou technologií v roce 2021. A před několika měsíci podepsal Volskwagen s izraelskou vládou a společností Intel-Mobileye smlouvu o chytré dopravě v Tel Avivu. První taxíky bez řidiče by tam měly začít jezdit v roce 2023.