Ivo Vondrák zdůvodňuje význam učilišť: Řemeslník si dnes vydělá více než inženýr
Chceme poukázat na to, že někdo, kdo je talentovaný v matematice, může nahradit svůj nedostatek v češtině. A naopak. Tak přibližuje hejtman Moravskoslezského kraje, šéf školské komise Asociace krajů a poslanec za hnutí ANO Ivo Vondrák základní princip minimální bodové hranice pro přijetí na střední školy. V rozhovoru s moderátorkou Marií Bastlovou také zdůrazňuje význam učňovských oborů.
Proti zavedení minimální bodové hranice se postavilo ministerstvo školství i tripartita. Podle Vondráka ale jde spíše o komunikační problém, než že by byl návrh špatný. „Tady došlo k jakémusi zatemnění… právě tímto chceme zvýšit kvalitu,“ říká.
Kritici namítají, že podle návrhu by jediný test rozhodoval o budoucnosti dětí. S tím ale Vondrák nesouhlasí – komise usiluje například, aby se v 5. a 9. třídě vrátily do hry závěrečné zkoušky, a to komplexnějšího charakteru.
Takzvaný cut-off score, tedy minimální bodová hranice, má rovněž zvýšit počet dětí, které jdou do učňovských oborů.
„Úroveň učňovského oboru není dána jenom těmi obory jako takovými, ale dětmi, které tam chodí. Jestliže dnes se téměř všichni dostanou na střední školu s maturitou, tak potom na učňovské obory jdou skutečně ti, kteří chtějí, nebo ti, kterým už nic nezbývá. Potom je motivace nulová,“ vysvětluje.
Nesouhlasí zároveň s argumentací moderátorky Marie Bastlové, že jde o nahánění žáků do učilišť, aby zlepšily jejich úroveň.
Firmy si stěžují na nedostatek techniků, nikdo si nestěžuje na nedostatek humanitně vzdělaných lidí.
Ivo Vondrák
„Pokud žáci neprokáží, že mají na teoretickou úroveň znalostí, která v budoucnu bude po nich vyžadována v rámci maturitní zkoušky, tak si říkáme, zda by nebylo lepší zkusit, aby dělaly obory, které jsou také zajímavé,“ říká s tím, že dneska řemeslník si mnohdy vydělá mnohem více než „hloupý“ inženýr.
„Ti, kteří jsou dneska slabí na středních školách, tak ať raději odejdou – a myslím si, že pro ně to bude i lepší – do učňovského oboru, který může nabídnout zajímavé a atraktivní zaměření a uplatnění,“ vysvětluje.
Dodává také, že v návrhu zákona o duálním vzdělávání chtějí zatraktivnit učňovské obory – nebude se učit jenom na škole, ale i v podnicích, které chtějí absolventy využít. „Bude to úplně jiná hra,“ uzavírá.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
MAPA: Příběh úplatků z Motola. Podívejte se, která místa figurují v policií zmapované korupční kauze
-
Japonský expert: V obraně se nemůžeme spoléhat na USA. Musíme se v regionu koordinovat sami
-
Zpoždění i hodinu. Provoz vlaků po celé republice komplikuje výpadek zabezpečovacího zařízení
-
Týdeník iROZHLASu: násilí v kutnohorské sektě, Zelení hledají spojence i rozdílné ceny za interrupce