Italové – hrdí neukáznění řidiči

8. červenec 2011

V dalším dílu seriálu Autem po Evropě se zaměříme na slunnou Itálii, která láká turisty nejen na jih k moři, ale také na sever do Alp. V Itálii je na silnicích potřeba velká obezřetnost, protože Italové berou pravidla silničního provozu spíš jen orientačně.

Rychlostní limity na Apeninském poloostrově jsou stejné jako u nás: 50 km/h v obci, 90 km/h mimo obec a 130 km/h na dálnici, za deště však musíte zvolnit na 110 km/h. Stodesítka platí na dálnicích i pro ty, kdo mají řidičák méně než tři roky. Při jízdě mimo obec platí povinnost mít rozsvícená tlumená světla. Poplatek za používání dálnic se platí na mýtnicích, zpoplatněn je i vjezd do Milána, kde se platí za znečištění ovzduší. Vozidla splňující normu Euro 4 a vyšší neplatí, u benzínových motorů stačí i Euro 3.

Pokud jste někdy na Apeninské poloostrově jeli, asi vás nepřekvapí průzkum, podle kterého 70 procent italských řidičů přiznává, že překračují rychlost, jezdí na červenou a páchají další přestupky. Neznámým pojmem je pro Italy bezpečná vzdálenost. „Italové za volantem jsou ti nejméně disciplinovaní řidiči v Evropě a dokonce to s jistou dávkou pochybné hrdosti sami uznávají,“ poznamenává zpravodajka Českého rozhlasu v Římě Vědunka Lunardi.

Tato atmosféra nerespektování předpisů často pohltí i řidiče z cizích zemí. „Zatímco Italové dbají na předpisy v cizině víc než doma, zahraniční řidiči v Itálii naopak jezdí mnohem hůř než doma,“ dodává Lunardi.

Pokuty v Itálii jsou přitom docela vysoké: za jízdu bez pásů můžete zaplatit od 78 do 311 eur, za překročení rychlosti do deseti kilometrů za hodinu od 38 do 155 eur, při překročení rychlosti o 10 až 40 km/h se pokuta pohybuje od 155 do 624 eur (stejná pokuta je i v případě jízdy na červenou nebo telefonování za jízdy). Pokud vás nachytají, jak uháníte o víc než 60 km/h nad rychlostní limit, může pokuta přesáhnout i dva tisíce eur, tedy 50 tisíc korun. Za řízení pod vlivem alkoholu se platí okolo dvou tisíc eur a kdo má víc jak povolených půl promile, může skončit na pár měsíců i ve vězení.

Pozor si dávejte také na tramvaje. Ty mají absolutní přednost, nehledě na to, jestli jedou po hlavní nebo vedlejší, jedou rovně nebo odbočují. Alespoň tak to tedy je podle pravidel silničního provozu. „Odhaduji rychlost tramvaje a podle toho se zařídím – když jede rychle, zastavím, ale pokud jede pomalu, projedu, i když bych třeba neměl. Jednoduše se řídím podle druhého vozidla. V Itálii a v Římě se takto jezdí naprosto běžně. Naštěstí je v Římě málo tramvají, je to nepříjemný, pomalý dopravní prostředek, který překáží provozu. V Milánu je tramvají víc, a proto tam dochází častěji k nehodám tramvají s autem,“ přiznává jeden italský řidič.

Pokud byste náhodou havarovali na jihu Itálie, dejte si pozor. Řidiči tam nemají ve zvyku hlásit nehodu policii ani pojišťovně, prostě se nějak dohodnou na místě. V kolonách buďte připraveni na to, že vás budou objíždět motorky a skútry ze všech stran.

Za vjezd do Milána se platí ekologický poplatek – netýká se však vozů splňujících normu Euro 4 a vyšší v případě naftového motoru a Euro 3 nebo vyšší u benzínového. Zdarma je i vjezd s vozy na plyn.

autor: mkk
Spustit audio