„I Miloš Forman se přizpůsobil filmové mašinerii. A Taking Off si zaslouží znovuobjevení,“ říká ředitel Národního filmového archivu

Miloš Forman
Miloš Forman

Digitalizace filmu Černý Petr. Takový dárek chystá Národní filmový archiv režiséru Miloši Formanovi k jeho 85. narozeninám. Podle ředitele archivu Michala Breganta snímek patří do kategorie objevu a ti, kteří ho ještě neviděli, budou žasnout.

Michal Bregant měl kdysi to štěstí účastnit se jako jeden ze stovek komparsistů natáčení slavného filmu Amadeus v Praze na Barrandově. Uvědomil si tehdy, jak je celý Formanův tým sehraný a také způsobu, jak režisér komunikuje se štábem kolem sebe. „Maximální soustředění je takové, že režisér nevnímá nic kolem sebe,“ popisuje.

Čtěte také

Miloše Formana při natáčení filmu zachytila česká režisérka Věra Chytilové v dokumentu Chytilová versus Forman. Snímek mapuje Formana při práci na natáčení filmu Ragtime v roce 1981, a mimo jiné dobře vystihuje právě Formanovo soustředění při práci.


Když se díváte na Formanovy filmy, tak vidíte opakovaný výskyt oblíbených herců, a to jak v československých filmech, tak i amerických. Filmování mu vytváří náhradní rodinný okruh, ve kterém je dobré mít jakousi jistotu. MICHAL BREGANT

A v čem je největší přínos Miloše Formana pro český a světový film? V Československu mohl Forman pracovat spontánně a organicky – když se díváme na Černého Petra, tak je tam určitá míra improvizace, ale ne náhodná. „Jde o hledání jádra, v tom byl Forman mistr od začátku,“ podotýká.

Znovuobjevení si zaslouží například film Taking Off, za který Forman sklidil dříve kritiku, že nějaký režisér z Evropy ukazuje kritický obraz americké střední třídy. „Jak dostal větší filmy a stal se součástí systému, tak musel logicky přizpůsobit svůj styl té velké filmové mašinerii,“ upozorňuje.

Audio záznam všech rozhovorů si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.