„I Miloš Forman se přizpůsobil filmové mašinerii. A Taking Off si zaslouží znovuobjevení,“ říká ředitel Národního filmového archivu
Digitalizace filmu Černý Petr. Takový dárek chystá Národní filmový archiv režiséru Miloši Formanovi k jeho 85. narozeninám. Podle ředitele archivu Michala Breganta snímek patří do kategorie objevu a ti, kteří ho ještě neviděli, budou žasnout.
Michal Bregant měl kdysi to štěstí účastnit se jako jeden ze stovek komparsistů natáčení slavného filmu Amadeus v Praze na Barrandově. Uvědomil si tehdy, jak je celý Formanův tým sehraný a také způsobu, jak režisér komunikuje se štábem kolem sebe. „Maximální soustředění je takové, že režisér nevnímá nic kolem sebe,“ popisuje.
Miloše Formana při natáčení filmu zachytila česká režisérka Věra Chytilové v dokumentu Chytilová versus Forman. Snímek mapuje Formana při práci na natáčení filmu Ragtime v roce 1981, a mimo jiné dobře vystihuje právě Formanovo soustředění při práci.
Když se díváte na Formanovy filmy, tak vidíte opakovaný výskyt oblíbených herců, a to jak v československých filmech, tak i amerických. Filmování mu vytváří náhradní rodinný okruh, ve kterém je dobré mít jakousi jistotu. MICHAL BREGANT
A v čem je největší přínos Miloše Formana pro český a světový film? V Československu mohl Forman pracovat spontánně a organicky – když se díváme na Černého Petra, tak je tam určitá míra improvizace, ale ne náhodná. „Jde o hledání jádra, v tom byl Forman mistr od začátku,“ podotýká.
Znovuobjevení si zaslouží například film Taking Off, za který Forman sklidil dříve kritiku, že nějaký režisér z Evropy ukazuje kritický obraz americké střední třídy. „Jak dostal větší filmy a stal se součástí systému, tak musel logicky přizpůsobit svůj styl té velké filmové mašinerii,“ upozorňuje.
Audio záznam všech rozhovorů si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.