I komunistické Maďarsko mělo svoji módní ikonu. Salon Kláry Rotschildové proměnil kadárovský režim ve výkladní skříň socialismu

Klára Rothschildová měla neobyčejnou schopnost přežít v každé době a za každého režimu
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Klára Rothschildová měla neobyčejnou schopnost přežít v každé době a za každého režimu

Královna módy za železnou oponou nebo také diktátorka módy. Klára Rotschildová oblékala už aristokratky v meziválečném období, ale zejména později ženy z nové elity za kádárovské totality. Po výstavě o životě Kláry Rotschildové se nechal provést reportér Gregor Martin Papucsek.

Základní otázka zní, jak mohla být Klára Rothschildová úspěšnou módní návrhářkou se salónem ve dvou diametrálně odlišných totalitních režimech. Jak mohla oblékat Horthyho i Kadárovu manželku?

Záhada jménem Klára R.

Je to víc otázek než odpovědí, anebo jsou to legendy, u kterých se dá o pravdě pochybovat, připouští Ildikó Simonovicsová, pracovnice Maďarského národního muzea a kurátorka výstavy o Kláře Rotschildové. A dodává, že sama při zkoumání narazila na některé mlhavé stopy.

Jisté však je, že agentkou StB návrhářka nebyla, i když stále nejsou zcela jasné okolnosti její smrti v roce 1976. Spáchala totiž sebevraždu. Část legend o sobě šířila sama Klára, pokračuje kurátorka Ildikó. Třeba tu, že se narodila na krejčovském stole. Faktem je, že její rodiče – Abraham Adolfi Rotschild a Regina Spirerová – byli krejčí.

Hvězda zazářila

Salon si Klára otevřela coby 31letá v roce 1934 a do roka patřil mezi pětici nejlepších v Pešti. Mnozí si ještě pamatují, kde se za socialismu nacházel. Dnes je většina z Klářiných tehdejších skvostů ve zdejším muzeu – od svatebních kreací po luxusní kostýmy, které si tu dokonce můžete i vyzkoušet.

Do mlhy je zahalená Klářina činnost během druhé světové války. I když Židy v Budapešti pronásledovali, salón jí zůstal. Po jeho zestátnění komunisty se návrhářka načas někam ztratila. Vrátila se až roku 1957, kdy se stala uměleckou šéfkou svého někdejšího podniku, kterému se decentně říkalo Exkluzivní dámský salón.

Výkladní skříň socialismu

Poté, co definitivně spadla železná opona, se Klára Rotschildová stala „rudou“ módní návrhářkou. Také ženy nové elity přece potřebovaly pěkné šaty. A Klára byla zárukou, že do Budapešti přiveze dokonce i „Paříž“.

V jejím salonu si nechávaly šít manželky politiků a herečky – paní Gromyková, íránská císařovna Farah Pahlaviová nebo americká hvězda Zsazsa Gaborová. Její nejlepší zákaznicí ovšem byla Jacquelin Kennedyová Východu, žena jugoslávského prezidenta, Jovanka Brozová.

Pro Kadárův režim byla po roce 1956 mezinárodní prestiž důležitá, a tak si z módního salónu vyrobili vlastně výkladní skříň socialismu. Budovali image Maďarska, kde se dá žít. Jedním z jeho pilířů se stala i Klára Rotschildová, která pomáhala vytvářet obraz Maďarska jako nejveselejšího domu socialistického tábora.

I totalita potřebuje svoje PR

Na výstavě je fotografie, která vystihuje podstatu Klářina příběhu. Stojí na ní jako královna módy nad městem, v pozadí hradní královský palác, a na kabátku módního kostýmu má připnuté nejvyšší komunistické vyznamenání – Řád práce.

Její příjmení po celém světě připomíná americko-židovskou bankéřskou rodinu, tedy symbol kapitalismu. A v tom byla pointa celého kadárovského PR: Klára je naše Rotschildka.

Klára Rotschildová jako módní královna maďarského socialistického režimu
autoři: Gregor Martin Papucsek, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Odebírat podcast

Související