Helena Třeštíková ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

Jak těžké bylo pro dokumentaristku natáčení s filmovou hvězdou Lídou Baarovou? Proč herečka strávila konec svého života v osamění? A jak poznamenal její život románek s nacistickým ministrem propagandy?

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Budeme se ptát. Helena Třeštíková, dokumentaristka, je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Vítejte, dobrý den.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Dobrý den.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Musím vás uvítat tady v našem přenosovém voze, jenom říkám našim posluchačům, že jsme v Holešovicích a vy jste kvůli nám vyběhla ze střižny, děkuju za to.

Čtěte také

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Ano, ano.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Na čem pracujete teď?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Tak je to projekt manželské etudy, což je takový nejčasosběrnější projekt, kterým dělám. Je to už vlastně 35 let a teď dokončujeme takovou třetí etapu toho natáčení a stříháme.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže hodně práce.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Takže hodně práce.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
V kině už je měsíc dokument, který jste natočila o Lídě Baarové, jmenuje se Zkáza krásou. Hodně náročný projekt to byl pro vás?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Pro mě to bylo náročné ve dvou etapách. Ta první etapa byla při natáčení, to bylo v roce 95, kdy jsme s paní Lídou točili v Salcburku, z toho potom vznikl takový krátký půlhodinový film, taková byla dohoda s Českou televizí, a pak můj kolega střihač Jakub Hejna ho viděl a asi před 4 lety a říkal to by stálo za delší tvar, určitě máte spousty nepoužitého materiálu, tak pojďme se do toho pustit. Tak jsme se do toho pustili, získali jsme grant a to byla druhá část. Ta první byla složitá v tom, že paní Lída byla takovej typ primadony, která byla strašně náladová. První den nás vyhodila ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Protože jste přijeli pozdě je potřeba říct.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Ano, ano ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne vaší vinou, ale pozdě.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Přijeli jsme pozdě ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale v té době neexistovaly mobily, že byste jí dali vědět třeba.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Bylo strašný počasí, takže asi o půl, o hodinu a půl pozdě a prostě hrozná scéna a přijďte zejtra, tak, no a pak se ty nálady střídaly, takže to bylo hodně, hodně složitý natáčení.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže chvíli byla veselá a povídavá.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Chvíli, chvíli byla v depresi, chvíli, strašně špatně artikulovala, protože pila, to jsem předem nevěděla, ale tam ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
V tom dokumentu to je v jednom záběru, jak si, jak se napije z takové velké becherovky, to byl dárek od vás předpokládám.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Ano, to byl dárek ode mě, který si objednala z Prahy a ono těch záběrů je víc, ale my jsme tam nakonec použili jenom ten jeden. A ona popíjela opravdu teda docela intenzivně, ještě to kombinovala s oblíbeným svým pitím Fernet Branca. Takže ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Pila celý den?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
V podstatě jo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy jste to teda netušila, jak říkáte.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
No, já když jsem tam jela, tak jsem netušila, že je to vlastně asi určitý typ závislosti a že to vlastně hrozně ovlivňuje náladu, jo, že ona chvílema byla taková euforická a chvílema v depresi, chvílema jako říkala stopněte to, stopněte to, já si musím odpočinout, a tím, že jsme o jeden den přišli, tak to bylo potom takový opravdu hodně nervozní, no.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Kolik materiálu jste s ní natočila, kolik hodin?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Asi tak 6 hodin.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Protože v tom dokumentu, já jsem na něm byla v kině včera, tak tam jsou jednak její výpovědi, část jsou sestřihy ze starých filmů. Jak těžké vlastně dostat se k těm starým filmům?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Tak ty staré filmy jsou částečně české, to bylo celkem jednoduchý, protože tam byl naším partnerem Národní filmový archiv a tam byla velmi dobrá dohoda. I nám dali velmi dobrý podmínky, a to se týká i českých zpravodajských materiálů. Ale pak tam jsou tři německé, dva italské a jeden španělský hraný film, hrané filmy, a tam to bylo hrozně složitý, protože tam to má různí majitelé práv a ta dohoda s nima byla fakt hrozně komplikovaná, bylo to hrozně drahý. Oni si to účtujou od vteřiny použitýho materiálu a těch peněz ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Kolik, kolik stojí vteřina?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Ono to je u každýho toho filmu jiný. Ale celkově jsme za ty zahraniční archivy jenom hrané zaplatili asi 900 tisíc.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A jaký jste na to měli rozpočet?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
No asi milion a půl.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže jste zaplatila potom štáb a vám zbylo?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
No, a ještě jsme museli zaplatit Národní filmový archiv, takže mně už nezbylo nic.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste to dělala zadarmo.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Dá se říct, no.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale stálo to za to.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Jo, tak, tak když si člověk může dovolit, že může pracovat na něčem, co ho baví, tak, tak vlastně nakonec si řekne no tak co, zaplaťpánbůh za tu práci.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Všimla jsem si v titulku, že něco jste získali také z Washingtonu.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Ano, ano, to je taková zajímavá věc, že německé zpravodajské filmy mezi lety 33 a, 1933 a 1945 jsou ve Washingtonu a je to vnímaný jako válečná kořist.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A vám se jí podařilo získat.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
No ono to je, to mě vlastně v Národním filmovém archivu na toto upozornili a my jsme něco od nich tedy brali a tam neplatíte za to užití, jenom za přepisy a rešerše.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Helena Třeštíková, dokumentaristka, je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Bavíme se o dokumentu, který jste natočila o Lídě Baarové Zkáza krásou, který je v kině. Proč je vlastně dodnes ten její příběh tak fascinující? Je to hlavně kvůli jejímu vtahu s nacistickým ministrem propagandy Josephem Goebbelsem?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Tak ono to je taková lákavá zkratka, že jo, že to je Goebbels je známé jméno, známý padouch z dnešního pohledu a tak aféra s ním je jakoby lákavá, ale já myslím, že její příběh byl zajímavý v mnoha ohledech, protože to byl takový docela charakteristický příběh 20. století se všemi zvraty a asi zajímavé taky je to, že ty její výšiny byly opravdu hodně vysoké a ty její pády byly opravdu hodně hluboké a že to ne v každém lidském osudu je takovýhle rozpětí jako plusu a minusů, tak i v tom myslím, že to je zajímavý.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Byla velkou hvězdou před válkou, tak jako tady tak stejně tak v Německu.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
A stala se jí podle mě dřív než na to mentálně vyspěla. Čili ona v 17 letech v době, kdy ještě člověk opravdu není úplně hotovej, se najednou stala absolutní hvězdou, před kterou se celý svět klaněl. Pak se jí to potvrdilo teda i v tom Německu, to jí bylo 20, když vyhrála konkurz na roli ve filmu Barkarola a měla pocit, že je absolutní bohyně. A tohle se ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Navíc se jí dvořili vlastně nejmocnější muži.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Ano, a ona, to je taky zajímavý, docela často zdůrazňovala - každej chlap, kterej se na mě podíval, se do mě zamiloval.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ona o sobě vůbec nepochybovala.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Vůbec ne, vůbec ne. A tak, v takovýhle pozici je hrozně těžký dospět k nějaký sebereflexi, že jo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
To nepochybně, to nepochybně. A v tom filmu vlastně je trochu vidět, že ona té sebereflexe určité nebyla schopná ani po těch letech.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Myslím, že to byl její problém, že ona pořád zůstávala v tom pocitu svého božství, nebyla tam pokora, nebylo tam pokání, nebyl tam pocit, že bereme odpovědnost za své činy.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Nikdy nezalitovala ani, když jste se s ní třeba bavila mimo kameru toho svého vztahu s Josephem Goebbelsem?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
No tak ona to asi litovala, že jí to zkazilo kariéru, tak jako nebo že, že to byla taková komplikace, ale by nějak měla pocit nějakýho svýho lidskýho selhání, to myslím, že ne.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale milovala ho.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Asi jo. Myslím, že jo. Já si myslím, že ho začala milovat v momentě, kdy ten vztah začal bejt problematizován tím, že to vypadalo, že vlastně o něj přijde. Takže my v tom filmu používáme takovou píseň z filmu Ohnivé léto a tam je refrén miluj to, co ztrácíme, a já mám pocit, že to byl takový ten případ, kdy tu pravou jako lásku si uvědomila v momentě, kdy o ní přišla. To je moje hypotéza.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jde vyčítat Lídě Baarové, že se zamilovala do Goebbelse, když si vezmeme právě to, o čem mluvíte, že to byla mladá holka, která se dostala do velkého světa a Goebbelse potkává vlastně v době ještě před válkou, z našeho pohledu my už dnes víme, kdo byl Joseph Goebbels.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
A pro ní to byl podle mě nejmocnější muž nad německou kinematografií, což byl obor, ve kterém ona se pohybovala, byl to člověk, kterej mohl zařídit velké rozpočty pro filmy, mohl zařídit nebo rozhodnout, kdo ve filmu hrát bude či nebude nebo to nějak i ovlivňovat a myslím si, že ona ho vnímala jako mocnýho chlapa a že ty politický aspekty věci vůbec nevnímala. To je zase moje hypotéza. Samozřejmě je odpověď na to, třeba Marlene Dietrichová byla taky herečka, taky hvězda a byla jasnozřivá v tomhle tom směru. Ta to poznala. Tak Lída Baarová to nepoznala.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Protože o Lída Baarová měla nabídku jet do Hollywoodu.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Ano a ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozhodla se jinak, ale rozhodla se zůstat v Německu. To byl moment, kterého ona hodně litovala.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
To byl podle mého pocitu toho, to, čeho litovala v životě nejvíc, že prošvihla Hollywood, že různé tragédie, které potkaly její rodinu a tak jakoby, jakoby byly méně podstatné než to, že prošvihla Hollywood a že mohla být velkou hollywoodskou hvězdou a vlastně kvůli svý nerozhodnosti se to nestalo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže toho litovala podle vás víc než toho, že když potom vlastně skončila válka, Lída Baarová skončila ve vězení na rok a půl, její máma u výslechu dostala infarkt, umřela, její sestra spáchala sebevraždu, tak víc než toho, tady té rodinné tragédie fakt jí víc vadilo to, že nebyla tou druhou Marlene Dietrichovou?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Člověk hrozně je, je těžké, abych já byla nějakým jejím soudcem a vykladačem, ale usuzuji jenom z toho, jak velkou pozornost ve svém vzpomínání věnovala tady této epizodě a jak vlastně velmi rychle odbyla ty rodinné tragédie, ale samozřejmě můžete si to vysvětlit i tak, že kdyby se těmi rodinnými tragédiemi zaobírala tak, že by si řekla já jsem toho všeho vinna, tak jestli pak by vůbec mohla žít, když by si tu vinu přisoudila sobě, tak jestli to nebyl taky obranný mechanismus, no.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Mě ještě zajímá jedna věc. Je známo, že vlastně Hitler zakázal Goebbelsovi se s Lídou Baarovou stýkat. A teď je otázka - bylo to z toho důvodu, že opravdu nechtěl přijít o svého ministra propagandy a udělal to i vlastně pro jeho ženu, která se na něj obrátila s tímto problémem, anebo to mohlo být i z toho důvodu, že jemu také se líbila Lída Baarová, že mohl i žárlit, že se rozhodla pro Goebbelse a ne pro něj? Nevím. Já vím, že vy pracujete s fakty, ale taková čistá teorie ...

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
To je taková hypotéza a já si myslím, že to je možný, protože to samozřejmě naštve, že jo, když žena, která se vám líbí, dá přednost někomu jinýmu, ale asi, asi bychom to těžko mohli takhle vyslovit, to jsou nějaký takový třeba úplně podvědomí reakce, který fungujou a myslím si, že ta hlavní, která se dá jako snadno vysvětlit, je, že v zájmu říše nebylo, aby důležitý muž měl mimomanželský vztah.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Helena Třeštíková, dokumentaristka, je stále ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Lída Baarová po roce 1948 emigrovala se svým tehdejším mužem do Rakouska, potom, já to zkrátím ten příběh, dostala víza do Itálie, tam natočila v 50. letech řadu filmů. Mimo jiné hrála také u Felliniho, takže zase potom byla hvězdou.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Vlastně ano a to je taky zajímavý zjištění, že o tom se tady vůbec nevědělo, protože ona jako persona non grata byla vlastně zamlčovaná tady nebo nemluvilo se o ní a ona opravdu hrála v mnoha filmech italských, španělských, a my jsme se na to dívali a vlastně ona hrála docela dobře. Už to nebyla taková ta naivní okouzlující krasavice, spíš taková žena, fešná žena středního věku, protože to už jí přes 30, ale myslím si, že tam tu kariéru vlastně udělala dost velkou a docela bych očekávala, že tady někdo se tomu možná by mohl i věnovat z filmových historiků, že to je taková zajímavá a ne příliš probádaná kapitola.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste se s ní o tom bavila?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Jo, tak ona byla na to hrdá samozřejmě, ona měla takový ty svoje mantry typu já jsem byla šíleně nadaná na jazyky, já jsem se okamžitě jakoukoli cizí řeč naučila, já jsem mohla hrát v italských filmech, ve španělských filmech, hezky se uměla pochválit, byla jsem krásná, tak oni mě obsadili, to, to jsme se vždycky ve střižně tomu smáli těmto jaksi jednoduchým sebechválám a ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Na druhou stranu jí nejde vzít, že nepochybný talent měla jak herecký, tak i na ty jazyky.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Nejde jí to vzít, to je právě to zajímavý, že, že to byla pravda. Ale je to roztomilý takhle se hezky umět pochválit, že jo, no možná, že bysme to taky se měli naučit.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
To možná jo, to je možná jedna z věcí, taková ta, to sebevědomí vysoké, které nepochybně měla Lída Baarová ...

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Které v životě pomáhá, no.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ví se, co dělala v 60. letech?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Ano, ano. Ona potom skončila někdy na konci 50. let s filmy a hrála v divadle. A hrála v němec..., hrála většinou v Německu, hostovala v různých divadlech a docela široký repertoár měla a například hrála i Matku od Čapka a to myslím, že bylo nebo Věc Makropulos, ježíš, teď nevím, no prostě něco od Čapka, a možná Věc Makropulos a vím, že si hrozně cenila toho, že se o tom nějak dozvěděla Olga Scheinpflugová nebo dokonce tam byla na tom představení, to teď nevím, a že jí psala dopis, že se jí to líbilo.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
To už poznala svého dalšího muže Kurta Lundwalla, kterého si vzala ale až potom o pár let později, až v roce 1969. Jak ji ovlivnil tento muž? Mohl být i on tím důvodem, proč ona už neměla důvod hrát ve filmech?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
No, no, no, ona říkala, že, protože ty filmy byly většinou v Itálii nebo ve Španělsku a on žil v Salcburku, ona chtěla být co nejvíc s ním. Oni spolu žili vlastně od roku 48, kdy ona emigrovala, seznámili se, ale on se nemohl rozvést, protože to byl ženatý člověk a tak vlastně se vzali až po smrti jeho ženy v tom roce 69 a myslím si, že on byl její takovou kotvou, že to už bylo v době, kdy on byl starší, ona už taky nebyla taková ta čerstvá krasavice a že to byl vztah, který byl hlubší a intenzivnější. Taky on byl z jiného prostředí, nebyl to ten ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Bohém.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
... filmový svět, lékař, seriózní člověk.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Možná to bylo něco, co celý život hledala třeba?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Možná, možná, ale možná, že až to našla, tak to teprve zjistila, že vlastně to je to nejlepší, že ty herci a takovýhle výrazný postavy, že to vlastně nebylo to úplně pravý.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Když potom její manžel v roce 1972 zemřel, tak Lída Baarová pořád byla pořád ještě relativně mladá. Zdálo se mi alespoň z toho vyprávění i v tom dokumentu, že úplně rezignovala na cokoli. Ona sama říká, že si přestala barvit vlasy a tak dál. Proč?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Já mám pocit, že to byla strašná rána pro ní, protože opravdu ten poslední část života byl Kurt Lundwall jejím mužem, ať už vždycky nebo předtím, tím, že spolu žili a milovali se a že jeho odchodem vlastně ona skoro bych řekla ztratila smysl života. A je to vlastně hrozně smutný, protože žila potom ještě poměrně dlouhou dobu do roku 2000 a my jsme jí zastihli v dobře, kdy sice mohla jezdit do Prahy, ale moc nejezdila, protože byla nějak zklamaná, že tedy se v restituci nedostala zpátky dům, který postavila ...

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Tu vilu na Hanspaulce.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
... vilu na Hanspaulce a celkově byla taková vlastně životem zklamaná a hrozně osamělá a to byla taková hlavní emoce, kterou jsem tam měla po dobu toho našeho pobytu, že to je vlastně hrozně nešťastná, osamělá žena.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste tam byla v roce 95.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Ano, to bylo 5 let před její smrtí.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
5 let před její smrtí.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
A bylo jí 81.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Neměla žádné přátele?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Ale ona tam byla nějaká taková emigrantská komunita, občas asi někdo k ní zašel, ale myslím, že nic z toho nebylo nějak jako intenzivní.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže jí zůstal alkohol a cigarety, alespoň takhle by to mohlo působit. Já to nechci zjednodušovat samozřejmě.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Tak to působilo. Alkohol, cigarety, fotky, její fotky z mládí na stěnách a krabice od bot plná, plná zažloutlých fotografií a výstřižků.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
O vás je známo, že prožíváte příběhy lidí, o kterých točíte, jak jste prožívala právě Lídu Baarovou?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
No to bylo asi nejintenzivnější natáčení mýho života, protože to bylo soustředěný do těch 3 dnů, věděla jsem, že něco prostě musím natočit, že nemám moc šanci něco opakovat, protože v tý době na ten projekt bylo minimálně peněz a cesta do Salcburku tehdy byla vlastně dost nákladná a takže jsem věděla, že mám nějaký úkol a bála jsem se, že ho nesplním tak, jak bych si přála. Takže já jsem byla v hrozných nervech. Opravdu to byly 3 dny, který mě poznamenaly. Ale tak zažila jsem samozřejmě i předtím i potom různé nerváky a dramata, takže ne že bych byla úplně nepřipravena, ale tohle bylo asi nejintenzivnější.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Lída Baarová má tam několikrát slzy v očích, když třeba vidí, já nevím, záběry ze svých dřívějších filmů. Vy jste měla taky slzy v očích?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Já jsem přímo brečela.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdy jste brečela?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Když se dívala na ty svoje starý filmy a tekly jí slzy a tak jsem měla pocit, nejintenzivnější emoce byla strašná pomíjivost.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Slávy?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Jako všeho. Pomíjivost slávy, pomíjivost života, toho, že něco děláme, o něco se snažíme, v tu chvíli nám to připadá jako nejzásadnější věc v životě a potom to všecko pomine a opravdu zbyde jenom ta krabice od bot s fotkama.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Vím, že to je náhoda, ale v kině také hraný film Filipa Renče Lída Baarová. Už jste jej viděla?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Viděla.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Líbil?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Já jsem se zařekla, že se k tomu nebudu vyjadřovat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Ani neřeknete, jestli se vám líbil nebo nelíbil?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Řeknu jenom to, že to je jiný žánr, takže ne, necítím se kompetentní k tomu to posuzovat.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak těžké to měl podle vás Filip Renč natočit film o Lídě Baarové? Myslím hraný film. To je těžký úkol.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Myslím, že to je těžký úkol, protože pokud vím, tak kdyby se o to pokoušel Otakar Vávra a ztroskotal na tom, prý, že nenašel vhodnou představitelku Lídy Baarové. A ona opravdu byla, řekla bych dost výjimečný typ v tom, že měla takovou zvláštní chladnou krásu, málo mimiky a myslím si, že je obtížné, obtížné zahrát Lídu Baarovou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
A ani byste neřekla, jestli se to představitelce, kterou vybral Filip Renč, povedlo?

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
No, já tím, jak mám nakoukanou pravou Lídu Baarovou, tak já jsem ani vteřinu neměla pocit, že to je Lída Baarová, ale já jsem speciálně ovlivněná tím, že, že to mám opravdu nakoukaný.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je právě asi hodně těžké vybrat herce, protože všichni vědí, jak vypadala Lída Baarová, jak vypadal Goebbels, jak vypadal Hitler, takže ...

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
No, právě no. To je samozřejmě, to je hrozně těžký úkol a já si vždycky říkám ježíš, já bych nikdy nemohla dělat hraný filmy, protože mně připadá, že realita života je tak strašně zajímavá a že vždycky se budu snažit se zabývat reálnými lidmi, reálnými situacemi, reálnými postavami a představa, že někdo někoho hraje, no to je pro mě úplně strašný.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Helena Třeštíková, dokumentaristka, byla ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Děkuju za to, na shledanou.

Helena TŘEŠTÍKOVÁ, dokumentaristka
--------------------
Na shledanou.

Helena ŠULCOVÁ, moderátorka
--------------------
Na Radiožurnálu z achvilu další Zprávy, Helena Šulcová přeje dobrý poslech.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: kko
Spustit audio

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.