Havárie cisteren s nebezpečným nákladem
Havárie cisteren s nebezpečným nákladem sice nejsou na denním pořádku, ale když k nim dojde tak to stojí za to. Znamenají totiž hrozbu pro celé okolí nehody a pokud se stanou poblíž vodního toku, může dojít k zamoření rozsáhlého území. Dotaz našeho posluchače reagoval na havárií polské cisterny před několika dny u Lipníku nad Bečvou. Jaká pravidla platí pro převoz takových nebezpečných nákladů a jaké podmínky musí splňovat kamiony, které je přepravují.
Žádný sebelepší předpis sice nedokáže předvídat všechny situace, především selhání člověka, ale pro přepravu nebezpečných nákladů a kapalin kamiony platí poměrně přísná pravidla. Takové kamiony nemohou jezdit po všech úsecích silnic a záleží hlavně na okresních a teď už také krajských úřadech, kam zákazové značky umístí.
Opletal: opravní značka B 18 je zákaz vjezdu vozidel přepravujících nebezpečné věci a takto označených, B 19 zákaz vjezdu vozidel, které mohou ohrozit vody. Mimo to je provoz kamionů omezen o sobotách, nedělích a svátcích vyhláškou podobnou, která platí v sousedních státech.
Vysvětluje základní pravidla Jaroslav Opletal z Ministerstva dopravy, který podotýká, že zákazová značka pro nebezpečné náklady se objevuje jen málokde. Zákon o silniční dopravě a evropské dohody stanoví další pravidla pro přepravu nebezpečných nákladů.
Opletal: Přesně stanoví podmínky jak se nebezpečné věci balí, označují, jaký je způsob přepravy, mohou-li být volně ložené, v jakých typech cisteren se přeprava může uskutečnit, kde se smí zastavovat, nakládat, vykládat. Předpisy jsou zpracovány velice podrobně.
Existují ale i látky, které se vůbec nesmí převážet.
Opletal: Jedná se o látky podporující hoření, například fluorid bromičný, bromitý a jodičný. Jsou i další.
Zvláštní pravidla platí také pro zatížení cisteren.
Opletal: Cisterna může být naplněna buď nejvýše do dvaceti procent anebo nejméně od osmdesáti. Konkrétní plnění cisteren závisí na druhu přepravované látky a na její tepelné roztažnosti.
Nesprávně naložená cisterna vzhledem pohybu nákladu uvnitř může automobil svou setrvačnostní rozkývat a dostat ho tak, zejména v zatáčkách, ze silnice. Důležitý je i údaj o roztažnosti převážené chemikálie.
Opletal: Cisterna by se mohla i roztrhnout vnitřním přetlakem.
Předpisy tedy pamatují téměř na všechno, zbývá už jen kontrola jejich dodržování.
Okresní úřady kontrolují zákony o silniční dopravě, včetně předpisů o přepravě nebezpečných věcí. Celní orgány mají také své povinnosti, hlavně označení a vybavení vozidel při vjezdu kamionů na naše území a částečně i spolupracuje i policie.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Náklady na válku s Ruskem jsou enormní. Skládáme se i z vlastních platů, říká Češka bojující na Ukrajině
-
Exposlanec Feri podal ústavní stížnost v kauze dvou znásilnění a jednoho pokusu o něj
-
Danko zůstal po přeskupení sil ve slovenské vládě jako ‚kůl v plotě‘. Jeho zraněné ego už se projevilo
-
Klíčoví Trumpovi lidé na odstřel? Skandál se Signalem je na úrovni Watergate, říká zpravodajka