Havárie cisteren s nebezpečným nákladem

29. březen 2002

Havárie cisteren s nebezpečným nákladem sice nejsou na denním pořádku, ale když k nim dojde tak to stojí za to. Znamenají totiž hrozbu pro celé okolí nehody a pokud se stanou poblíž vodního toku, může dojít k zamoření rozsáhlého území. Dotaz našeho posluchače reagoval na havárií polské cisterny před několika dny u Lipníku nad Bečvou. Jaká pravidla platí pro převoz takových nebezpečných nákladů a jaké podmínky musí splňovat kamiony, které je přepravují.

Žádný sebelepší předpis sice nedokáže předvídat všechny situace, především selhání člověka, ale pro přepravu nebezpečných nákladů a kapalin kamiony platí poměrně přísná pravidla. Takové kamiony nemohou jezdit po všech úsecích silnic a záleží hlavně na okresních a teď už také krajských úřadech, kam zákazové značky umístí.

Opletal: opravní značka B 18 je zákaz vjezdu vozidel přepravujících nebezpečné věci a takto označených, B 19 zákaz vjezdu vozidel, které mohou ohrozit vody. Mimo to je provoz kamionů omezen o sobotách, nedělích a svátcích vyhláškou podobnou, která platí v sousedních státech.

Vysvětluje základní pravidla Jaroslav Opletal z Ministerstva dopravy, který podotýká, že zákazová značka pro nebezpečné náklady se objevuje jen málokde. Zákon o silniční dopravě a evropské dohody stanoví další pravidla pro přepravu nebezpečných nákladů.

Opletal: Přesně stanoví podmínky jak se nebezpečné věci balí, označují, jaký je způsob přepravy, mohou-li být volně ložené, v jakých typech cisteren se přeprava může uskutečnit, kde se smí zastavovat, nakládat, vykládat. Předpisy jsou zpracovány velice podrobně.

Existují ale i látky, které se vůbec nesmí převážet.

Opletal: Jedná se o látky podporující hoření, například fluorid bromičný, bromitý a jodičný. Jsou i další.

Zvláštní pravidla platí také pro zatížení cisteren.

Opletal: Cisterna může být naplněna buď nejvýše do dvaceti procent anebo nejméně od osmdesáti. Konkrétní plnění cisteren závisí na druhu přepravované látky a na její tepelné roztažnosti.

Nesprávně naložená cisterna vzhledem pohybu nákladu uvnitř může automobil svou setrvačnostní rozkývat a dostat ho tak, zejména v zatáčkách, ze silnice. Důležitý je i údaj o roztažnosti převážené chemikálie.

Opletal: Cisterna by se mohla i roztrhnout vnitřním přetlakem.

Předpisy tedy pamatují téměř na všechno, zbývá už jen kontrola jejich dodržování.

Okresní úřady kontrolují zákony o silniční dopravě, včetně předpisů o přepravě nebezpečných věcí. Celní orgány mají také své povinnosti, hlavně označení a vybavení vozidel při vjezdu kamionů na naše území a částečně i spolupracuje i policie.

autor: alh
Spustit audio