HandyCamping o specifických poruchách učení

5. květen 2005
HandyCamping

Specifické poruchy učení, to bylo téma, o kterém přišly do HandyCampingu vyprávět Mgr. Jaroslava Budíková z pražské pedagogicko-psychologické poradny a ing. Dagmar Rýdlová jako člověk, který musí žít s dyslexií. "Předpona dys pochází z řečtiny a jedná se o určité obtíže při čtení, psaní nebo počítání," vysvětluje Budíková. Není to porucha intelektu. Dyslexie může vzniknout v době těhotenství, kdy se přenáší prožitky matky na dítě, nebo když dítě prožije nějaký traumatický zážitek.

Dítě s dyslexií potřebuje speciální péči při výuce. Musí se začínat od toho, co dítě zvládá, a pomocí ostatních smyslů to dále rozvíjet. Zraková a sluchová paměť napomáhá k rozšíření slovní zásoby. Odstranění dyslexie je individuální, hodně dětí se jí téměř zbaví na druhém stupni základní školy. Běžně studují na středních školách, ale i mnozí absolventi vysokých škol jsou dyslektici.

"Když jsem nastoupila do školy, o dyslexii se ještě nevědělo, takže jsem jen špatně četla a nikdo mi neporadil. Dodnes mám problémy se čtením, ale co potřebuji, to si přečtu," říká Rýdlová. Vystudovala vysokou školu a nastoupila do zaměstnání. Když pracovala se spoustou tabulek, dělalo jí to velký problém, kolegové měli stejnou práci hotovou za podstatně kratší dobu. Myslela si, že špatně vidí, tak navštívila lékaře. Oči měla v pořádku a u dalších lékařů se zjistilo, že má dyslexii, která je příčinou jejích problémů se čtením.

Dnes spolupracuje s Dys-centrem Praha, kde předává své zkušenosti. Vede různé semináře pro rodiče, učitele a speciální pedagogy. Vytváří speciální učební pomůcky a metody pro děti s dyslexií. Je členkou České společnosti Dyslexie a členkou Českého svazu vynálezců a zlepšovatelů.

Dotazy, náměty a informace o vašich akcích můžete posílat na adresu:
HandyCamping, ČRo 1 - Radiožurnál, Vinohradská 12, 120 99 Praha
. Nebo na e-mail: hc@rozhlas.cz.

autoři: jon , veh , ram
Spustit audio