Gustáv Slamečka, ministr dopravy

Český statistický úřad dnes vydal alarmující číslo. Česká ekonomika se propadla za první čtvrtletí roku 2009 o 3,4 %. Premiér Jan Fischer tento pád komentuje stručně. Říká: "Znamená to sáhnout výrazně do výdajové složky, být zdrženlivý a být samozřejmě skromný ve vymezování priorit. Vidím jenom dvě - vědu a výzkum a dopravní infrastrukturu." Začíná pátečních Dvacet minut Radiožurnálu, přeji vám dobrý podvečer. Jeden ze dvou vyvolených resortů povede ministr dopravy Gustáv Slamečka, dobrý podvečer, pane ministře.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Dobrý podvečer.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Znamená výrok premiéra Jana Fischera, že se ve vašem resortu, na rozdíl od ostatních, nebude škrtat?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak já to si netroufám komentovat, protože zatím jsem nějaké oficiální čísla, co se týká rozpočtu, nedostal. Samozřejmě ten výrok vnímám velice pozitivně a je to určitě dobrá zpráva pro rozvoj dopravní infrastruktury v České republice.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak bezesporu, pokud první čtvrtletí naznačuje takto hluboký propad o více než procento oproti předpokladům všech domácích ekonomických institucí, dá se s trochou fabulace říct, že i celkový roční úhrn propadu ekonomiky bude vyšší, než se očekávalo, tak se ptám, očekáváte, že i ve vašem resortu, tedy v resortu dopravy, se bude muset hodně šetřit a hodně škrtat, anebo že se vám to opravdu vyhne?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak dopravní infrastruktura nerovná se resort dopravy, /nesrozumitelné/ bude záviset na tom, jak se rozpočet bude vyvíjet a jakým směrem se vyvinou příjmy vlastně rozpočtu a podle toho uvidíme, jaké opatření bude se muset rozpočtové přijmout, my dneska vycházíme z toho, že dopravní infrastruktura je vlastně investiční nástroj a myslíme si, že primárně na řešení krizí bychom měli podporovat investiční nástroje.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dopravní infrastruktura, co tím přesně asi pan premiér měl na mysli, měl na mysli stavbu například liniových, liniových dopravních staveb?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak určitě stavbu silničních a železničních liniových staveb hlavně.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dá se očekávat, že pro rok 2010, aniž byste znal přesná čísla, ale jsme v květnu roku 2009, to znamená, predikovat alespoň mírně můžeme, že v roce 2010 budou tyto stavby přesto omezeny?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak my jsme už dostali nějaké základní rámce rozpočtu, musím říct, že ony v podstatě jsou pro nás zatím nepříznivou zprávou, i když teda je to trošku v rozporu s tím, co bylo vyjádřené, ale když to vyjádření pana premiéra Fischera mělo znamenat, že resort dopravy bude na tu dopravní infrastrukturu mít zhruba ten rámec na úrovni tohoto roku, který teda mimochodem také není moc příznivý, tak to teda znamená to, že v příštím roce budeme muset přistoupit k redukci našich původních záměrů.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dokážete, pane ministře Slamečko, říct už v tuto chvíli například procentuálně, co to znamená, to omezení, že postavíte o 10 % méně dálnic a silnic.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
No, tak umím to dokonce říci nejen procentuálně, ale i hodnotově, my jsme už začali připravovat rozpočet, a pokud bychom se podívali na rozpočet Ředitelství silnic a dálnic, které je vlastně primárním investorem silniční sítě v České republice, tak, bych řekl, ty potřeby, které bychom měli, jsou teda minimálně o 20 miliard vyšší, než je ten rozpočtový rámec.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A teď to zkuste, prosím, pro nás obyčejné lidi, kteří nestaví dálnice a liniové stavby, převést, řekněme, do kilometrů.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak já bych spíš zatím ještě zůstal u těch finančních čísel, pokud si vezmeme, že máme nárok 2010 zhruba 20 miliard pro Ředitelství silnic a dálnic, tak po odpočítání nákladů, které potřebujeme na financování akcí z Operačního programu Doprava na financování toho národního podílu, dále tam máme určité mandatorní výdaje, které se týkají oprav, které se týkají provozu ŘSD a tak dále, potom tam máme nějaké mandatorní výdaje, které se týkají mýta, tak po odpočítání těchto všech výdajů nám zůstává na investice zhruba 2 miliardy korun, 2 miliardy korun je zhruba 5 kilometrů dálnice, takže pokud jsme měli v plánu otevřít 50 kilometrů dálnic a nějakých 80, 90 kilometrů silnic první třídy, tak si umíte představit, co to bude znamenat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Říká zatím ve Dvaceti minutách Radiožurnálu ministr dopravy Gustáv Slamečka. Vy jste určitě stejně jako naši posluchači dnes, alespoň přes rozhlasové vlny, sledoval jednání Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, sněmovna dnes schválila šrotovné na osobní automobily, mělo by se platit 30 tisíc korun jako příspěvek za sešrotování auta staršího než 10 let, tak tedy otázka na ministra dopravy, má podle vašeho názoru Česká republika na šrotovné?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak určitě je to opatření, které je víceméně do spotřeby, já jsem uvedl, mně osobně by se víc líbily opatření investiční, to znamená třeba, pokud bych se sobecky vyjádřil, tak je to rozvoj dopravní infrastruktury, beru to jako protikrizové opatření, Poslanecká sněmovna se rozhodla tak, jak se rozhodla, takže to by byl asi komentář z mojí strany.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A teď to nechcete více komentovat proto, že jste nepolitickým ministrem, anebo proto, že vám to jako ministru dopravy nepřísluší, protože to je zejména z ranku ministra financí?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak já osobně si myslím, že je to rozhodnutí Poslanecké sněmovny, které reaguje na určitý hospodářský vývoj, pokud se teda Poslanecká sněmovna rozhodla, že ty prostředky, kterých /nesrozumitelné/ nadbytek, určí na podporu v této oblasti spotřeby, tak je to její rozhodnutí a já jsem se už vyjádřil v tom, že já bych byl spíš za nějaké proinvestiční dlouhodobější záměry.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Máte vy, pane ministře dopravy, představu, kolik by mělo být peněz na celou tuto akci, která se nazývá pracovně "šrotovné", vyčleněno? Kolik by vůbec státní rozpočet České republiky akceptoval?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Já bohužel na tuto otázku odpovědět neumím.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dobrá. Váš předchůdce na postu ministra dopravy Petr Bendl říká v rozhovoru pro server Aktuálně.cz, že by mělo být také zavedeno šrotovné na železniční vagóny starší deseti let. To už je přesně z vašeho ranku, protože železniční cesty a vůbec vše, co se děje na železnici, spadá do vašeho resortu, je to dobrý nápad?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak on ten nápad vyšel asi z toho, že víme, jaký je stav ve vozovém parku železnic, není to nápad, který teda by byl můj osobně, takže já si jako netroufám úplně komentovat názor pana ministra, on byl skutečně asi vedený tou potřebou zlepšit, zlepšit vozový park, ale nemyslím si ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pane ministře, to je, myslím, celkem legitimní snaha, na druhou stranu minimálně 5 měsíců, pokud budou předčasné volby opravdu na začátku října tohoto roku, budete ministrem dopravy vy, také byste měl být asi veden legitimní snahou zlepšit situaci na českých železnicích, tak je tento instrument šrotovné pro železniční vagóny starší 20 let správným krokem?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak on ten instrument určitě nebyl postaven na té samé úrovni, jako je šrotovné, šrotovné pro automobily, já myslím, že můj předchůdce chtěl spíš najít instrument, který by jako pomohl zlepšit dopravcům vozový park tím, že by získali nějaké dotace ze státního rozpočtu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Na druhou stranu, kdo jiný než České dráhy má vagóny starší 20 let v České republice.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak je to náš národní dopravce, takže je to asi pochopitelné.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ale, pane ministře, vy dobře víte, na co se ptám, je tady na stole z úst význačného politika Občanské demokratické strany tento nápad, šrotovné na vagóny starší 20 let, tedy jakási injekce ze státního rozpočtu zpátky k národnímu dopravci, ke státnímu podniku České dráhy, v těch 5 měsících, které máte teď k dispozici ve funkci, budete tento koncept prosazovat, nebo ne?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Já tento koncept prosazovat aktivně nebudu, ale budu určitě prosazovat všechny koncepty, které můžou napomoci ke zlepšení kvality vozového parku v železnicích. Samozřejmě my se budeme dívat i na vztahy mezi dopravcem a objednavateli přepravy, chceme zabezpečit prostředí, které by umožňovalo dlouhodobější vztah mezi objednavatelem přepravy a dopravcem tak, aby právě tento dopravce mohl si připravit investiční program, který by vlastně byl nasměrovaný na to delší smluvní období, které bude mít s tím objednavatelem přepravy.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já jen připomínám, že posloucháte Radiožurnál, posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu a mým dnešním hostem je ministr dopravy Gustáv Slamečka. Pojďme ještě, pane ministře, prosím, k samotnému vašemu postu, už máte jako ministr dopravy kompletní tým těch nejbližších spolupracovníků, náměstků?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak řekl bych tak na 90 %, v podstatě ze 7 náměstků mi chybí už jen ten poslední a už proběhly určitá jednání, takže pevně věřím, že na začátku příštího týdne budu schopný ohlásit už ten kompletní tým.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Už minulý týden tvrdil váš mluvčí, že na konci tohoto týdne, což se dá brát jako dnešek, bude hotovo a bude 7 náměstků pohromadě, co se vám nedaří?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak on ten tým už prakticky je pohromadě, říkám, poslední místo, které ještě zatím nechci veřejně vyhlásit, protože ještě neproběhly všechny, nedoběhly všechny rozhovory, je vlastně post náměstka, který bude zodpovědný za železniční dopravu a za železniční infrastrukturu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
K čemu potřebujete 7 náměstků?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak ministerstvo mělo před mým nástupem 6 náměstků, my jsme vlastně ten tým rozšířili o jednoho náměstka, který je zodpovědný primárně za ekonomiku a hlavně za čerpání evropských fondů. My jsme vlastně udělali trošku restrukturalizaci i odborů na ministerstvu, kde jsme vlastně tu strukturu postavili tak, že máme vlastně pod každým náměstkem jeden druh dopravy, infrastrukturu, včetně teda provoz té dopravy a evropské fondy jsme vlastně jako /nesrozumitelné/ odbor, který funguje pro celé ministerstvo, přeřadili do ekonomiky a tím pádem jsme vlastně jako vytvořili sekci ekonomiky a evropských fondů.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Někteří vaši kolegové ve vládě Jana Fischera jdou opačným směrem, pod, řekněme, tlakem ekonomické krize se snaží podle jejich slov šetřit a snižují počty náměstků, na některých resortech jsou náměstci dokonce jen dva, proč vy jdete opačným směrem a počet náměstků rozšiřujete?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak my samozřejmě máme před sebou důležité úkoly, je to čerpání evropských fondů, je to Galileo, takže my jsme jako v podstatě ponechali náměstka, který je, který má v gesci právě Galileo, protože je to oblast, která se v blízké budoucnosti bude velmi rozvíjet a my velmi usilujeme, abychom získali sídlo pro Českou republiku, takže jsme cítili, že potřebujeme prostě mít člověka, který se bude v plné gesci věnovat, věnovat této oblasti.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pardon, malá technická poznámka, pane ministře, znamená to, že jeden z vašich náměstků se bude věnovat čistě jen projektu Galileo, u kterého notabene teď po tom, jakým způsobem probíhá předsednictví České republiky Evropské unie, není vůbec jisté, že sídlo tohoto projektu bude v České republice?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak není to jisté, ale samozřejmě my se budeme snažit, abychom, abychom byli úspěšní. Samozřejmě, pokud by se ukázalo, že nemáme šanci, anebo pokud nám poklesne v budoucnosti čerpání evropských fondů, a pokud ta agenda poklesne, tak ten stav není trvalý a my samozřejmě se tou organizační strukturou tomu stavu přizpůsobíme.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Evropské fondy byly za vašich předchůdců, respektive čerpání peněz z nich bylo v nepořádku, že teď je potřeba se specielně na ně soustředit na ministerstvu dopravy?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Nebylo, bylo určitě v pořádku, ale my jsme, my cítíme potřebu, že potřebujeme trošku zlepšit koordinaci mezi útvarem, který se stará o čerpání evropských fondů a mezi těmi odbornými útvary, to znamená mezi útvary, které mají na starosti železnici, které mají na starosti rozvoj silniční sítě a cítíme, že vlastně ten odbor evropských fondů by měl být /nesrozumitelné/, přece jen ministerstvem byl dosud zařazený vlastně pod sekci silniční infrastruktury a ono to trošku působilo problémy.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pane ministře dopravy, premiér vaší vlády Jan Fischer už dříve řekl a řekl to několikrát a velice důrazně, že rozhodně nepovede vládu lobbyistů či vládu, která by byla napojena na lobbyisty, ministerstvo dopravy bylo vždy tak trochu známé tím, že v jeho strukturách se mnohdy celkem nevybíravě praktikuje systém já na bráchu, brácha na mě a možná tam lobbyisté jsou přítomni více než na jiných resortech, jak chcete zajistit, aby se to neopakovalo a nepokračovalo?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak já se asi nechci vyjadřovat k minulosti, to bychom museli být konkrétní, já se dívám, dívám na svou osobu a na své spolupracovníky a myslím si, že my budeme velmi otevřeni k veřejnosti, budeme ji informovat o záměrech a závisí v podstatě potom na tom, jak budeme úspěšní a na posouzení naší práce, zda skutečně jsme ovlivňovaní lobbyisty, anebo zda máme skutečně skutečný zájem na rozvoji dopravní infrastruktury a rozvoji dopravy v České republice.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jak to poznáme, jestli jste, či nejste závislí na přání a názorech lobbyistů?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
A jak to poznáte, že jsme?

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Víte jak? Tady dnešní Mladá fronta, určitě jste ji četl, je tam rozsáhlý několika, několikastránkový článek o tom, jakým způsobem jsou provázány rodinné firmy do podniku České dráhy a vůbec do resortu dopravy, to je, myslím, úžasný příklad toho, jak, pokud to je všechno pravda, lobbyismus a, řekněme, rodinné firmy prorůstají právě do vašeho resortu teď po 5 měsíců.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak já si netroufám hodnotit článek a vůbec si netroufám hodnotit stav resortu na základě nějakých mediálních článků, nebo mediálních odezev, pokud samozřejmě si myslím, že by byl zjevný případ porušování zákonů, tak každý má právo prostě podat trestní oznámení, takže a myslím si, že pokud ho nepodá a zároveň šíří informace, že něco není v pořádku, tak si myslím, že s těmi informacemi též není něco v pořádku, já za svojí osobu garantuji, že pokud se dostanu k těmto informacím, tak je budu řešit, ale skutečně jako odmítám se vyjadřovat ke stavu resortu na základě novinových článků.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jenom podotýkám, pane ministře, že já jsem vás k tomu nenutil, jen jsem tady mával dnešním vydáním Mladé fronty.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Já to komentuji ne vůči vám, ale všeobecně.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Gustáv Slamečka, ministr dopravy vlády Jana Fischera, je hostem dnešních Dvaceti minut Radiožurnálu. Pokud budou předčasné volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky opravdu na začátku října tohoto roku, tak jak je zatím plánováno, zbývá vám, pane ministře dopravy, 5 měsíců ve funkci, řekněte mi seznam věcí, které, kdybyste měl odškrtnuty na začátku října, tak byste odcházel spokojen.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak určitě bych byl rád, kdyby se vyřešily dvakrát ty finance, jedny ty finance jsou do rozvoje dopravní infrastruktury, to znamená primárně rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury a byl bych velmi rád, pokud by byly systematickým způsobem vyřešené finance Českých drah. Určitě bych byl rád, kdyby jsme udělali opatření, které by zvýšily bezpečnost dopravy železniční a silniční, mám na mysli konkrétní opatření v tom, že bychom zase pohnuli dále oblast inteligentních dálnic, to znamená, že bychom byli schopni pokračovat v informačních tabulích i na dalších dálnicích, na dalších úsecích, máme už dneska záměr pokračovat na D5 a na D2. Byl bych strašně rád, kdyby se nám podařilo snížit nehodovost, ať už teda vlivem změn v silničním zákoně, anebo právě zlepšováním dopravní infrastruktury.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Když už jste zmínil změnu v silničním zákoně, tak uznávám, je to zejména mediální téma, na druhou stranu vzhledem k nehodovosti a k úmrtnosti na českých silnicích je to téma, myslím, důležité, byl byste pro to zvýšit povolenou, maximální povolenou rychlost na některých silnicích a dálnicích na 160 kilometrů v hodině?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Byl, ale jen na těch, kde jsou k tomu vytvořené podmínky, ty podmínky jsou samozřejmě moderní infrastruktura, to znamená nové úseky a zároveň tam samozřejmě musí být souhlas policie a musí tam být proměnlivé dopravní značky, které jsou schopny ten dopravní proud usměrnit, anebo snížit tu rychlost v případě nepříznivých povětrnostních podmínek, anebo v případě nějakých nehod. Já si myslím, že nehodovost a rychlost, to jsou ..., není, nemají úplně přímou úměru, protože vím a jsou příklady z jiných zemí, kde třeba ta rychlost je neomezená a nehodovost je nižší než v České republice, takže hodně si myslím, že závisí na stavu infrastruktury a hlavně teda na chování řidičů.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dovolte mi osobní poznámku, možná jsou Němci lepší řidiči než Češi.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
No, já jsem shodou okolností minulý víkend jel po nových úsecích mezi Chemnitzem a Erfurtem a musím říct, je tam šestiproudová dálnice a co mě osobně překvapilo, je tam neomezená rychlost, tak to jenom jako poznámka pro ty, kteří budou překvapeni, když řeknu, že jsem jel přes dvě stě, ale byl jsem překvapený, že auta, která jela skoro těch dvě stě, jela v pravém jízdním pruhu, což si myslím, že v České republice by asi možné nebylo.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak dobře, tak debatu o kvalitě německých a českých řidičů necháme na někdy jindy, vy jste při vstupu na ministerstvo dopravy sepsal 18 bodů, kterým byste se chtěl za těch 5 měsíců ve funkci věnovat, na šestém místě je pokračování přípravy hybridního systému výběru mýta, mýtný systém, to je velké téma v České republice, zatím je ten mikrovlnný instalován na dálnicích a některých rychlostních silnicích, kdy plánujete, pokud to vůbec plánujete, rozšířit mýtný systém i na silnice nižších tříd?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Tak ono to má svojí technickou a svojí ekonomickou stránku, ta technická stránka je v podstatě daná testovací periodou, my nyní 2 roky budeme testovat vlastně součinnost toho hybridního, toho mikrovlnného a satelitního systému, ale v současnosti si myslím, že je ještě hlavní ..., důležitější problém je vlastně ekonomická stránka celého systému, protože nad tou se zatím vážně nikdo nezamýšlel, pokud se bavíme o cestách nižších tříd, to znamená komunikacích druhé a třetí třídy, které jsou ve vlastnictví krajů, tak v podstatě se musíme zamýšlet nad tím, kdo bude snášet náklady toho systému, kdo bude určovat jeho architekturu, kdo bude vlastně výběrčím příjmů z mýtného systému. My se musíme na to podívat ve spojitosti také, že vlastně kraje dneska jsou zodpovědné za údržbu komunikací a myslím si, že jakékoliv oddělení toho, kdo by byl zodpovědný za náklady na mýtný systém, od toho, kdo je zodpovědný za náklady na údržbu komunikací, by bylo nesprávné, protože jedině ten, kdo vlastně má pod kontrolou celý ten rozpočet ve vzájemné souvislosti, tak ten si umí nejlépe určit podmínky, na jakém rozsahu těch komunikací ten mýtný systém chce, protože to bude mít velký vliv na náklady toho systému.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Je to úloha pro vás, řekněme, ministra dopravy na 5 měsíců v překlenovací, v podstatě úřednické vládě nebo to je čistě politické téma, to, jestli to bude v gesci krajských samospráv či obecních samospráv, nebo někoho jiného?

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
No, já myslím, že by to čistě politické téma nemělo být, protože pokud teda se nevyřeší ta ekonomika, tak vlastně budeme vést pouze úvahy o tom, o tom, zda je ten systém vhodný, anebo nevhodný a na jakém rozsahu ho zavést, ale nikdy nebudeme moci definovat vlastně, co ten systém bude stát, protože myslím si, že ty finance budou dost rozhodujícím faktorem v rozvoji toho systému. My dneska máme kraje, kde máme masivní tranzitní dopravu po silnicích a komunikacích nižší třídy, máme kraje, kde prakticky na třetině území není skoro žádná tranzitní doprava, i když bereme v úvahu možné, možné obcházení dálnic a komunikací první třídy, no, a samozřejmě architektura toho mýtného systému v kraji, kde je potenciálně na každé dvojce, trojce možná kamionová přeprava, vůči kraji, který má ty území bez té tranzitní dopravy, tak musí být samozřejmě jiná.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A teď ještě na začátek celé této úvahy o mýtném systému v České republice, tak po dvou letech testování, jak spolu bude pracovat ten hybridní systém, to znamená mikrovlna se satelitem, tak ta otázka zní, kdy se obce a kraje přestanou obávat toho, že přes ně jezdí ty kamiony, ať už vyložené, či naložené, které se vyhýbají těm zpoplatněným úsekům.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
No, my jsme, vůbec ta problematika toho obcházení těch zpoplatněných úseků, bych řekl, se dostala do roviny nějaké všeobecné, všeobecné pravdy, která se, která hlásá, že prostě každý, skoro každý zpoplatněný úsek se obchází, my jsme si udělali určité analýzy, my jsme zjistili, že to obcházení není ani tak z ekonomických důvodů, ale je spíš z důvodů časových a vidíme to velmi dobře, když vlastně mezi dvěma úseky je Praha, tak je tam obcházení Prahy, ale pokud se, pokud si uděláme analýzu úseku, kde není žádné větší sídlo, kde není žádné časové zdržení a je tam možnost souběžné komunikace, kde by se dalo ekonomicky ušetřit, že by se použila namísto té zpoplatněné, tak to obcházení se, anebo to objíždění se pohybuje zhruba řádově asi 0,4 a 0,5 %. Zatímco u té Prahy je to až okolo 2,5 až 3 %. Takže ty procenta nejsou vysoká. Nedá se říci, že by se masivně objíždělo a když se objíždí, tak se to děje spíš z časových důvodů.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Teď už jen krátce na závěr našeho rozhovoru ve Dvaceti minutách Radiožurnálu, o té další etapě, o její realizaci se dá uvažovat teprve po dvou letech po testu toho hybridního systému.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Určitě a myslím si, že co se týká komunikací první třídy, tak tam žádné problémy nejsou, protože ty jsou ve vlastnictví státu a v podstatě určitá část z nich už je zpoplatněná, ale ta ekonomická analýza se bude muset právě udělat na ty komunikace nižších tříd.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou, pane ministře, díky za váš čas a na shledanou.

Gustáv SLAMEČKA, ministr dopravy:
Děkuji za pozornost.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Martin Veselovský byl také u mikrofonu Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu, přeji vám příjemný večer.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: mav
Spustit audio