Gotta a Vondráčkovou vystřídaly lasery a světelné klobouky. Na největším jevišti světa mají novou show

Bez laserů, projekcí, světel, velkolepých kostýmů a akrobatů se moderní velkolepá show neobejde

Stála v přepočtu více než čtvrt miliardy korun a  umělci z celého světa na ní pracovali dva roky. Premiéru měla před několika dny v divadle Friedrichstadt-Palast.

Přímo na jeviště nesmím, protože se tam něco ještě na poslední chvíli nacvičuje. Stojím proto na kraji scény, ostatně mám odtud i dobrý přehled.

Show za devět miliónů eur chce ohromit Berlín

Představení je plné tance

Před válkou tam vystupovala Marlene Dietrichová, v dobách NDR Karel Gott a Helena Vodráčková. Dnes berlínský Friedrichstadt-Palast označují za Las Vegas na Sprévě. Nejnovější představení Show Me je údajně mnohem větší a velkolepější revue, než jakou kdy Las Vegas zažilo. A vystupovat v takové show vyžaduje tvrdou řeholi.

„Jeviště je aktuálně široké 24 a hluboké je 55 metrů. Úplně v klidu by se sem vešlo hřiště na házenou,“ upřesňuje jevištní mistr Peter Müllers, na jednom uchu sluchátko s mikrofonem, oči mu těkají po jevišti.

„Když začne show, musí být všechno, so se hýbe, na svém místě. A pokud se něco zadře, je třeba se rychle rozhodnout, jak to vyřešit. V ideálním případě si toho diváci vůbec nevšimnou,“ dodává veterán Friedrichstadt-Palastu. Nastoupil sem v osmnácti a odpracoval tady už 33 let.

Divák neví, kam s očima

„Friedrichstadt-Palast má největší divadelní jeviště na světě. Mnoho lidí si myslí, že jedničkou je Las Vegas, ale tamní scéna je menší. Nám se na jeviště vejde přes sto umělců,“ říká hrdě ředitel berlínského paláce Berndt Schmidt.

Na jevišti zrovna začíná zbrusu nová revue s anglickým názvem Vivid, což se dá přeložit jako živý, svěží, barvitý. A právě taková je podle ředitele i celá show: „Příběh nevyprávíme hudbou nebo jazykem, jak to dělá opera nebo divadlo, ale pomocí obrazů. Černá a bílá barva jsou krásné, i já mám rád černobílé obrazy, ale život je pestřejší, barevnější. A to chce naše show ukázat.“

Pivo a Karel Gott – dvě české stálice na německém trhu, potvrzuje majitel berlínského Tuzexu

Majitel obchodu Luděk Pachl uprostřed svého království

V Berlíně je možné nakupovat v Tuzexu. Od svého socialistického předchůdce se liší v mnoha ohledech. Jeho berlínský provozovatel, který má na Tuzex v Německu ochrannou značku, žije v Berlíně už dvacet let.

A skutečně – jeviště je hodně velké a všude se něco děje. Všude si něco říká o pozornost, všude ji něco poutá. Odvážní akrobaté, světla, lasery, projekce… Ani na kostýmech se nešetřilo. Třeba tanečnice nosí na hlavách speciální světelné klobouky v hodnotě jednoho osobního vozu střední třídy.

Východoněmecká nostalgie

Ale zpátky za jeviště k Peteru Müllersovi. Když ve Friedrichstadt-Palastu začínal, bývaly tu jiné show – Ein Kessel Buntes, výstavní revue východoněmecké zábavy. Jiří Korn, Karel Gott, Helena Vondráčková… Peter tu s nimi zažil velká vystoupení. A co se od té doby změnilo?

Peter Müllers v divadle Friedrichstadt-Palast pracuje už 33 let

„Tempo. Rozhodně tempo,“ odpovídá přesvědčivě jevištní mistr. „To, jak vnímáme a jak se díváme, se změnilo. Na jevišti jsou rychlé střihy, více vjemů. Dříve jsme měli na všechno víc času. Opona šla dolů, před ní někdo něco vyprávěl a my jsme mohli v klidu přestavět scénu. To je pryč.“

Tleská se tu ale pořád stejně. A zpravidla hodně dlouho.

Spustit audio
autoři: Pavel Polák, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související