Francie zažívá pivní revoluci. Vinařská země se stále víc přiklání k pivu. Trendy jsou i ta z Česka

Když se turisté vracejí z Francie, tak domů obvykle vozí dobrý francouzský sýr a víno. Možná to ale nebude dlouho trvat a budou ze svých cest vozit i pivo. Francie se totiž stále víc přiklání právě k pivu. Nedávná studie dokonce potvrdila, že je pivo nejoblíbenějším alkoholickým nápojem Francouzů. Zájem o zlatavý mok ve Francii podporují i Češi.

Aleš Stejskal je generálním ředitelem společnosti „Les Bières Tchèques“ čili Česká piva: „Kápneme si čistou krásnou pěnu, kterou si vytvoříme pěnový základ.“

Pěnová čepice se moc nenosí

Pěna se ale ve Francii u piva moc nenosí. Proto se společnost snaží prodávat nejen pivo, ale spíše českou pivní kulturu. A stále víc Francouzů si k pivu začíná nacházet cestu.

To potvrzuje taky francouzská pivní znalkyně a osobnost tamní pivní scény Elisabeth Pierreová:

Čtěte také

„Francie je vinařskou zemí par excellence a přitom tady pivo v posledních letech zaznamenalo velký rozmach. Nedávno tu dokonce vyšla studie, ze které vyplývá, že je pivo nejoblíbenějším alkoholickým nápojem Francouzů.“

Už nejen ta z Belgie

Zájem o pivo táhnou hlavně mladí Francouzi. Podle Elisabeth Pierreové jim chutnají piva ze sousední Belgie a rádi taky objevují nové řemeslné výrobky ze Spojených států, severní, střední i jižní Evropy. V této konkurenci se neztrácejí ani česká piva, potvrzují, Francouzi Maxime a Alexandre:

„Čeští pivovarníci se nebojí zajímavých kombinací. Myslím, že je to určitě cesta, jak zaujmout místní zákazníky.“ 

Francouzi Maxime (vlevo) a Alexandre

„Dřív jsme pili podstatně víc belgická piva. Zjistili jsme ale, že Češi dělají výborná piva a rozhodně se je vyplatí zkusit,“ doplňuje Maxime.

Francouzi vypíjí v průměru 33 litrů piva na osobu ročně, což je řadí na poslední příčky evropského žebříčku. Češi naproti tomu zvládnou vypít i čtyřikrát víc a evropskému pořadí vévodí. Přesto podle francouzské pivní znalkyně Elisabeth Pierreové je to pro Francouze velký posun, protože ještě před třiceti lety se od piva spíš odvraceli:

Pivní boom

„Rozmach piva ve Francii souvisí s větší dynamikou trhu a se vznikem lokálních pivovarů různých rozměrů. Lidi táhne myšlenka lokální výroby, krátkého dodavatelského řetězce a blízkosti se spotřebiteli.“

Úspěch piva u Francouzů chtějí využít nejen čeští pivovarníci, ale i firmy, které se v tomto odvětví pohybují, potvrzuje ředitel české pobočky CzechTrade v Paříži Jakub Smetana:

Čtěte také

„V CzechTrade jsme zaznamenali nejen velký zájem pivovarníků, ale také firem, které dodávají chmel, stavební materiál do pivovarů nebo pivovary přímo staví.“

Francouzi sami přiznávají, že se od Čechů chtějí ještě spoustu věcí učit. A to hlavně v pivním servisu a čepování. Proto, až přijedete do Francie a v baru si objednáte pivo, nebuďte překvapení, že před vámi přistane sklenice bez bílé čepice.

autoři: Martin Balucha , aka
Spustit audio

Související