Fotky z firemních večírků po GDPR? Zaměstnavatel je může zveřejnit pouze za určitých podmínek

26. květen 2018 06:00

Pokud jste zvyklí dávat fotografie z dovolené na sociální sítě, nemusíte se bát, že byste od pátku měli své návyky měnit. Na pravidlech sdílení takových momentek start GDPR, tedy evropského nařízení pro ochranu osobních údajů, nic zásadního nemění. Zato nadřízený může vaše snímky zveřejnit jen za určitých okolností.

Fotografie z dovolené, na které se kromě vás objeví v běžných situacích i jiní lidé, můžete na sociálních sítích sdílet dál. Nařízení GDPR na tom nic nemění.

„Je to osobní použití, které je nějak omezené. Samozřejmě platí, že pokud se to člověku nelíbí, tak má už podle současného zákona právo požadovat, abyste tu jeho fotografii stáhl nebo jeho citaci či jméno žádným způsobem neuváděl,“ popisuje internetový publicista Daniel Dočekal.

Obdobná pravidla platí také na koncertech a dalších veřejných akcích. Pořadatel může publikovat třeba fotku, na které lidé tančí. Nepřiměřené by bylo dát na internet obrázek, kde jsou hosté opilí.

Trochu jiná je situace na pracovištích. Například ke zveřejnění fotografie z firemního večírku váš šéf souhlas potřebuje.

„Takovýto souhlas se dá udělit i tak, že je veřejně známé, že se na večírku bude fotit. Potom je dobré v rámci pozvání na večírek sdělit, že se někde na intranetu objeví složka s fotografiemi z večírku,“ vysvětluje právník z ministerstva vnitra Karel Bačkovský.

Existují ale i výjimky, připomíná mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů Tomáš Paták: „Jestliže je fotografie použita zaměstnavatelem při plnění jeho povinností, nemusí mít výslovný souhlas zaměstnance.“

Stížnost u Úřadu pro ochranu osobních údajů

Pokud člověk nesouhlasí s použitím svého snímku na internetu, může si stěžovat u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Příliš časté to ale není, podle mluvčího Patáka úřad řeší jednotky stížností ročně.

Uživatelé sociálních sítí tak pocítí přechod na nová pravidla hlavně v tom, že musejí odklikat žádosti o aktualizace nastavení osobních údajů. Vyžadují to v posledních týdnech mimo jiné Facebook nebo Twitter.

„Říkám tomu přehnaná ochrana proti nástupu proti GDPR. Protože většina společností aktualizovala podmínky užívání, tak se kryjí tím, že všem uživatelům zobrazí nějaký prvek, na který musí kliknout. Pokud na něj nekliknou, tak mu mohou účet zablokovat nebo smazat,“ říká Dočekal.

Nařízení GDPR by podle něj přesto mohlo přispět k lepšímu zacházení s našimi údaji na internetu.

autor: efa
Spustit audio