Filmy se mají točit podle hudby, říká oscarový skladatel Ennio Morricone

Ennio Morricone
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ennio Morricone

Na kontě má hudbu k pěti stovkám filmových hitů a seriálů, proslul spoluprací s režisérem Sergio Leonem a loni za svou hudbu k Tarantinovým Osmi hrozným získal Oscara. Italský hudební skladatel Ennio Morricone proslul jako génius filmové hudby. „Jeden z nejlepších způsobů natáčení filmu je, když režisér natáčí podle už hotové hudby,” říká v rozhovoru s Janem Šmídem.

Zhudebněné sny se mu sice nezdají, přesto ani ve spánku nemá od hudby klid. I ve snu o ní totiž, jak sám přiznává, přemýšlí. „Ve snu ke mně přicházejí některé nápady, někdy jsou výraznější, někdy jde o prostý námět. Ten si hned v noci zapíšu, abych na něj nezapomněl,” popisuje.

Vzhledem k tomu, že pravidelně vstává ve čtyři ráno, mu ale na hudební snění mnoho času nezbývá. „Prozradím ale, že si často zpívám, byť bezhlasně. Hudbu, kterou jsem složil, hudbu, kterou budu skládat, i klasické velké skladby jiných skladatelů,” přiznává Morricone.

Mezi jeho nejslavnější díla dnes patří hudba ke snímkům westernového mága Sergia Leoneho. Jejich vzájemná spolupráce přitom většinou probíhala podle stejného vzorce: Morricone nejprve složil hudbu a Leone ji pak během natáčení štábu pravidelně pouštěl.

Práce na Tenkrát na Západě se protáhla

Ennio Morricone při rozhovoru s Janem Šmídem

„Týká se to i hudby k filmu Tenkrát na Západě,” připomíná skladatel. „Když Leone natáčel slavnou scénu z vlakového nádraží, poslouchal mou hudbu. Synchronizoval celou scénu podle hudby, která na place zněla.”

Dnes to zní skoro neuvěřitelně, ale Morricone se prý se skládáním hudby k Tenkrát na Západě tak loudal, že ho chtěl Leone nahradit někým jiným.

„Je to pravda,” přiznává skladatel. „Leone mě požádal o hudební téma, ale trvalo mi to. Nechtěl začít natáčet bez hudby, takže jsem ho vlastně trochu zdržoval. Nakonec jsem dostal nápad použít přirozené zvuky, natočil jsem je a Leone byl spokojený,” vzpomíná.