Film láká turisty, Francie láká filmaře

Napadlo vás někdy podívat se na některé město či zemi očima filmařů? Třeba ve Francii si už uvědomují, jak je ten pohled důležitý. Protože pokud se v zemi točí filmy, láká to k návštěvě turisty, kteří se právě na taková místa chtějí často podívat. Ve Francii, nejnavštěvovanější zemi světa, proto neponechávají v tomto směru nic náhodě.

Všechno začala Amélie z Montmartru, která ještě více zpopularizovala už tak populární turistickou destinaci. "Film hodně přispěl k věhlasu Montmartru, mnoho turistů sem přijíždí nejen kvůli umělcům, ale právě proto, aby šli po stopách filmu, a každý se alespoň jednou zastaví v cafe deux Moulin. Kdyby se tady netočila Amélie, nikdo by o kavárně nevěděl," soudí Beatrice, bydlící právě na Montmartru.

A pak přišla Šifra mistra Leonarda. Ani poté, co vyšla kniha, nikdo netušil, jak velkou službu prokázal Dan Brown francouzské metropoli. Snímek vidělo na celém světě na půl miliardy lidí a zájem o místa, kde se v Paříži snímek natáčel, dokonce přispěl k vytvoření zvláštních turistických tras po stopách Šifry - kostelem St. Sulpice počínaje a Louvrem konče.

A Francouzi všechno pochopili. Zájem turistů filmy výrazně zvyšují. Na pozvání společnosti Film France proto nedávno přijelo do Francie deset úspěšných hollywoodských scenáristů. Cílem bylo ukázat jim některá místa se skrytou snahou, aby právě sem situovali děj svých příštích románů, z nichž mnohé budou zřejmě zfilmovány. Ale Francie není jen Paříž - scenáristé proto navštívili také Marseille.

"Myslím si, že Marseille je zvláštní kouzelné město s úžasným světlem, které jinde nenajdete. Světlo, to je hlavní kouzlo Provence a Marseille z něj těží. Myslím, že stále ještě dostatečně nevyužívá svůj vizuální potenciál. Je to místo, které musí filmaři milovat, a nedivím se tomu, že někdo dostal nápad povzbudit scenáristy, aby právě sem situovali své romány. Je to opravdu zvláštní kosmopolitní místo a na všechny účinkuje právě to světlo," říká Rabiha Benaissaová z turistického úřadu v Marseille.

Provence patří z hlediska filmu k místům opravdu nejvděčnějších - ostatně není náhoda, že jeden z nejznámějších filmových festivalů se každoročně koná v Cannes. V oblasti Luberonu dokonce zřídili úřad, který má na starosti pomoc zahraničním i domácím producentům s výběrem lokalit pro filmy. Vede ho Marie-Laure Pessemessová, která potvrzuje, že klíčovou roli hraje literární předloha.

"Pro filmy, které se točí tady, platí, že se do značné míry jedná o adaptaci knihy, to znamená, že právě scénář je klíčový. Pokud se děj knihy odehrává tady, pak se tady i točí. To platí hodně o díle Jeana Liona. Jeho Husar na střeše se točil právě tady, ve městě Cucuron, nebo o knize Dobrý ročník, jejíž děj situoval Peter Mayle právě sem. Samozřejmě že pro nás je radostné pracovat i na úspěšných filmech jako Bazén a mohu potvrdit, že Prázdniny mistra Beana sem přilákaly také spoustu lidí," říká Marie-Laure Pessemesseová z Bureau du Cinema v Aptu.

Ve svém úřadu má Marie-Laure plakáty z filmů, které se točily právě tady. Půvabná krajina ze zmíněných Prázdnin mistra Beana je z okolí městečka Sault - řekněme hlavního města levandule. V řadě filmů se objevilo i fotogenické Gordes a filmaři oblíbená je i krajina u Grasse. A jestliže je i dnes po řadě let nejnavštěvovanějším místem v St. Tropez zchátralá Gendarmerie - známá z četníka, napadne nás, na co mají Francouzi všechny ty turistické úřady.

Za ty peníze by mohli pozvat na celý rok padesát světových scenáristů a filmy by se napříště točily jenom ve Francii.

autor: jšm
Spustit audio