Elektromobily Tesla v Norsku porážejí konkurenci. Díky státní podpoře

Tesla X
Tesla X

Hybridy i elektromobily jsou v Norsku čím dál populárnější. Ke konci roku se tam dokonce stala nejoblíbenější značkou aut americká Tesla, která předběhla zavedenou evropskou konkurenci.

Letos v září se v Norsku prodalo rekordních dva tisíce vozů značky Tesla. V říjnu a listopadu čísla poněkud poklesla, ovšem už v polovině prosince prodeje znovu vystřelily až k devatenácti stům autům a do konce roku Tesla očekává nový rekord. Její modely S a X jsou v Norsku aktuálně nejoblíbenější, když až na třetí místo poslaly dlouhodobou jedničku Volkswagen Golf.

Norsko je oproti zbytku Evropy i světa opravdu výjimečné. Elektromobily tam tvoří polovinu všech nově prodaných aut. V Česku je to pro srovnání dohromady s hybridy jen jedno procento.

Lidé ekologická auta kupují především kvůli podpoře, kterou jim poskytuje státní pokladna. Například podobně výkonný benzínový Golf tam sice vyjde bezmála o sto padesát tisíc korun levněji než elektrický, ovšem v Česku je Golf E dvakrát dražší než model se srovnatelným benzínovým motorem. Elektromobily jsou navíc osvobozené od mýta, parkovacích poplatků a služby veřejných dobíjecích stanic jsou zdarma. Norská vláda očekává, že se v roce 2025 budou v zemi prodávat už jen elektrické vozy.

Přechod na elektrifikaci dopravy se ale neobejde bez problémů. V některých částech země se začíná ukazovat, že rozvodná síť není připravená na tak velkou zátěž, jakou nabíjející se auta představují. A jako příliš velké se ukázaly i úlevy státu. Ustoupit se muselo například od původního záměru, aby elektroauta mohla využívat pruhy pro autobusy. Je jich totiž tolik, že způsobovaly zácpy.

A vládě se také přestalo líbit, že si Norové za zvýhodněných podmínek kupují zejména velké a luxusní SUV Tesla X. I proto se chystá zavedení nové daně, která nákup velkých elektroaut mírně znevýhodní.