Elektrický beton: pomáhá rozmrazovat silnice, testují ho v Americe

Vědci zkoušejí elektrický beton. V Americe na Nebraské univerzitě přidali do normálního betonu trochu oceli a uhlíku a vyrobili tím vodivou směs. Pomoci by mohla například při rozmrazování silnic. Univerzita už jeho funkci vyzkoušela. Stačilo jim pouhých dvacet procent vodivé směsi, aby betonem proudil dostatek elektřiny k roztání sněhu a zároveň byl bezpečný na dotek.

„Tato myšlenka je stará asi 50 let, kdy se u betonáží venkovních konstrukcí používalo zejména ve velmi studených obdobích, v zimních měsících takzvaného elektro ohřevu,“ říká o elektrickém betonu profesor Rudolf Hela ze stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně. Týmy vědců z Nebraské univerzity v Lincolnu v čele s profesorem Chrisem Tuanem vyzkoušeli podle serveru fis. com nejdříve na prostoru velkém jako obývací pokoj. Přidali do něj ocelové špony a uhlíky, a když zjistili, že sníh roztaje, nechali jeho účinnost otestovat na 45 metrů dlouhém mostě nedaleko města Lincoln. Je to první most na světě postavený z 52 panelů elektrického betonu. Americký profesor Chris Tuan tvrdí, že elektrické vyhřívání není vůbec drahé.

Čtěte také

Problém ve vysoké ceně nevidí ani Rudolf Hela. „Pokud by se použilo odpadních špon, tak jako použili ve výzkumu Američané, tak může být cena velmi nízká, odhaduji, že cena špon může být kolem 10 nebo 15 korun za kilogram.“

Problém značení

Pokud by se vodivý beton začal časem využívat k rozmrazování silnic, tak se podle mluvčího ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla musí vyřešit hlavně problémy s provozem. „Jak připravit řidiče na to, že vyjíždějí z odmraženého úseku na ten, kde už odmrazování není. Jak zařídit, že na některém úseku by dodávka elektrické energie třeba vypadla.“

Elektrický beton se nezkouší jenom na Nebraské univerzitě v Americe. Své zkušenosti mají také na stavební fakultě Vysokého učení v Brně. Profesor Rudolf Hela zkoušel vodivý beton se svým týmem v železniční dopravě. „Konkrétně jsme zkoušeli rizika u železničních pražců z důvodu rizika zmatení signalizace semaforů a výhybek, kde mohlo dojít k tomu, že by pražec fungoval v tomto prostředí negativně,“ vysvětluje profesor Rudolf Hela.

Čtěte také

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl si myslí, že elektrický beton v nejbližší době klasickou směs na silnici nenahradí. Není a nelze očekávat, že by začala nějak dramaticky z týdne na týden vstupovat na světovou stavební scénu.“ Při experimentu na Nebraské univerzitě zjistil profesor Tuan, že beton se dá upravit ještě jinak. Podle serveru fis.com si vědci v laboratoři postavili kostku z betonu, která obsahovala magnetit. V místnosti tak odstranili elektromagnetické vlny a mobilní telefony okamžitě ztratily signál.