Egypťanům v Káhiře šetří taxikářské motorky čas i peníze. S helmou ale nepočítejte

Mahmúd pracoval dřív jako truhlář, ale taxikaření na motorce ho prý uživí líp
Mahmúd pracoval dřív jako truhlář, ale taxikaření na motorce ho prý uživí líp

Taxík na dvou kolech není v Evropě zrovna běžný. V asijských či afrických městech ale tuhle možnost zavedl i kontroverzní systém sdílené přepravy Uber. Na rozdíl od auta se na skútru dostanete i do těch nejužších uliček středověkých měst. A z dopravní zácpy vyváznete určitě jako vítěz, stejně jako zpravodaj Štěpán Macháček.

Žluté taxi už nebrázdí jen káhirské ulice. Egypťané se teď mohou dopravním zácpám vyhnout jízdou po Nilu

Kapitán Mu'tasim přiráží k molu přesně na čas

Egyptští byznysmeni nechtějí ztrácet čas a nervy v káhirských dopravních zácpách. A tak se zrodil nápad – po hladině Nilu se teď Káhirou prohánějí rychlé patnáctimístné čluny, které podle pravidelného jízdního řádu zastavují na jednotlivých zastávkách. Egypt je ale zemí obrovských sociálních rozdílů. Jízdu rychlým člunem přes celou Káhiru si nemůže dovolit zdaleka každý, zastavuje proto jen v lepších čtvrtích.

Stojím na ulici v káhirské čtvrti Heliopolis nedaleko místa, kde bydlím, a potřebuju se dostat do centra vzdáleného asi 12 kilometrů. Je odpolední špička, takže ulice jsou dost ucpané. Dívám se do aplikace, která mi nabízí auto v přepočtu asi za 50 korun, anebo skútr, o kterém píše, že je rychlejší a levnější. Ten stojí asi 30 korun. Tak zkusíme skútr!

Aplikace píše, že Mahmúd už je na cestě. Teď projel jeden motorkář, minul mě, ale asi to byl on. Zřejmě nečekal cizince v košili, který by stál o tuhle službu. Uvidíme, jestli se vrátí.

Rychle, ale bez helmy

Slušný padesátník na čínské stopětadvacítce se ujišťuje, že jsem to já. Ptám se, kde má pro mě helmu. „No, helmu nemám, pane. U nás se helmy nenosí,“ vysvětluje.

Motorka je v zácpách lepší. Na delší vzdálenosti ale radši jeďte autem, přeci jen je to pohodlnější,“ radí Mahmúd. „Ale věřte nebo ne, jezdí se mnou studenti, podnikatelé i zaměstnanci. Vozím i děti ze školy domů. Těm rodiče platí přes kredit, já pak pro ty peníze musím na konci týdne do firmy.“

Nezadržitelní

Zakavkazsko je výzvou pro každého řidiče. O evropském stylu jízdy si tu můžete nechat jenom zdát

Dopravní ruch na náměstí Republiky v metropoli Arménie Jerevanu

Řekli byste, že na projížďce po arménských silnicích nemůže být nic moc zajímavého. To jste ovšem ještě neusedli za volant mezi zdivočelé zakavkazské řidiče jako zpravodaj Martin Dorazín.

A už svištíme. Mahmúd má v uších sluchátka a před sebou v držátku mobilní telefon s mapou a svojí aplikací. Přilba se nekoná, z čehož nemám moc velkou radost. Dalo se to čekat, i když jsem doufal, že motorkáři pro zákazníky přeci jen přilbu vozí.

Jedeme přímo v hustém černém dýmu za káhirským městským autobusem. Snad se z něho brzy dostaneme. Naštěstí to jde snadno a frčíme dál směr ke káhirskému centru.

Kličkovaná. Dokonce i s ženou za zády

Mahmúd za to docela bere, když je kousek volné ulice. Bez přilby mi to není úplně nejpříjemnější, ale na to se tady nehraje. Hned nato nám křižuje cestu autobus, ale je to dobré – vybrali jsme to. Musím říct, že v těch čtyřicetistupňových teplotách je jízda na motorce určitě příjemnější než v neklimatizovaném taxíku.

Dopravní zácpy, to je hlavní nevýhoda klasického taxi v káhirských ulicích

Jezdí se mnou dokonce i ženy, pane. Když pospíchají třeba do práce, sednou ke mně na motorku a jedem. Ale ženy si tady u nás musí sednout takhle bokem,“ ukazuje Mahmúd.

Mezitím se už dostáváme do té správné káhirské vřavy. Mahmúd se musí vyhýbat chodcům, pouličním prodejcům, autům, autobusům. Kličkujeme mezi tím vším, zato ostatní si v zácpě ještě určitě dost dlouho počkají.

Levně, ale výhodně

Takže je to za dvacet tři,“ odčítává Mahmúd v cíli cenu z aplikace. Nakonec je to ještě levnější než původní odhad. A rychlost je oproti autu také bezkonkurenční.

Mahmúd mi ještě říká, že má čtyři děti. Dřív dělal truhláře, ale tohle taxikaření na motorce ho prý uživí líp.

Uber versus taxi

Aplikace radí zvolit k cestě motorku

Káhirským taxikářům jsou ale řidiči Uber trnem v oku, jak ti v autech, tak na motorkách.

Usilujeme, aby Uber zrušili. Podívejte, já musím každý rok na technickou, musím platit pojištění a daně. A oni nic takového neplatí a na technickou jdou jednou za tři roky. Devadesát procent z nich nezná město, neví, kudy jet,“ stěžuje si káhirský taxikář Hišám.

Jeho jízdné podle taxametru bylo jen o něco vyšší než na motorce. Časově ale káhirské zácpy mluví jednoznačně pro dvě kola.

Spustit audio
autoři: Štěpán Macháček, Anna Duchková|zdroj: Český rozhlas

Související