Drážní úřad chce kvůli problémům vysvětlení po společnosti Arriva

28. prosinec 2019

Možné ohrožení bezpečnosti. Tak hodnotí Drážní úřad nedávné problémy soukromého železničního dopravce Arriva. Řekl to mluvčí úřadu Martin Novák. Vlaky nemohly třeba vyjet některé kopce a jejich bulharští strojvedoucí se údajně nedokázali domluvit s českými výpravčími. Ve čtvrtek pak rychlík Arrivy projel i návěstidlo stůj a protijedoucí vlak museli výpravčí zastavit. Drážní úřad chce po Arrivě vysvětlení.

Podle Nováka by dopravce v krajním případě mohl přijít o bezpečnostní osvědčení.

„Pokud by opravdu toto správní řízení nastalo, a shledali jsme ho oprávněným, tak by společnost Arriva přestala provozovat veškeré vlaky v České republice,“ vysvětlil mluvčí Radiožurnálu.

Ředitele Arrivy Daniel Adámek tvrdí, že bezpečnost cestujících je zajištěna. A strojvedoucí česky umí. „Byl jsem se s nimi schopen domluvit o čemkoliv česky, složili zkoušky, mají více než 20 let praxe,“ řekl.

Problémy se bude zabývat i ministerstvo dopravy. „Budu důrazně požadovat nápravu zjištěných nedostatků, aby byl zajištěn maximální komfort a bezpečí pro cestující,“ napsal na twitteru šéf resortu Vladimír Kremlík (za ANO) s tím, že požaduje nápravu chyb.

Namátkové kontroly češtiny

Prošetřování Arrivy si podle serveru iDnes.cz u Drážního úřadu vymínila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). „Dvacátého prosince od nás odešel podnět vůči Arrivě, kde bylo vypíchnuto několik případů nepřímého ohrožení bezpečnosti provozu,“ cituje server mluvčího SŽDC Marka Illiaše.

Správa také vydala pokyn, aby dispečeři namátkově prověřovali, zda strojvedoucí zvládají základní komunikaci v českém jazyce.

Problémy začaly po nedávném startu soukromých dopravců na některých dotovaných železničních linkách. Na trať nemohly podle úřadu vyjet také některé vlaky společnosti Leo Express Tenders, i od ní proto bude chtít vysvětlení.

Arriva je dceřinou firmou německých drah Deutsche Bahn, od nového jízdního řádu provozuje dopravu také na některých regionálních linkách v Libereckém a Zlínském kraji. Jak poznamenává ČTK, nově společnost jezdí na linkách Praha-Tanvald, Kolín-Nový Bor, Praha-Rakovník a Praha-Písek-České Budějovice.

Spustit audio