„Dramaturgie je povolání, kde jste placeni za pochybování.“ Tuto Klímovu větu miluji, přiznává dramaturgyně Smejkalová
Ilona Smejkalová pracuje osm let jako dramaturgyně Národního divadla v Praze. Když před 25 lety začínala, povolání dramaturga bylo pro mnohé režiséry nedůležité. Dnes je to jinak a režisér spolu s dramaturgem často tvoří nerozlučný tým, často si rozumí i mimo jeviště. Tato silná vazba je pro ni důležitá a zásadní, proto už nemůže dělat inscenaci s režisérem, kterému nerozumí nebo si ho neváží.
Čtěte také
Má ráda citát od divadelní dramaturgyně Ivany Slámové: „Dramaturgie je jako práce v domácnosti. Je vidět, jenom když není udělaná.“
A větu od dramaturga Miloslava Klímy: „Dramaturgie je prý jediné povolání, kde je člověk placen za neustálé pochybování.“
Zvlášť druhý citát Ilona miluje. V neustálém pochybování je totiž mistryně. A proto si myslí, že dramaturgie je práce přesně pro ni.
Na to, co všechno obnáší práce divadelního dramaturga, se v Hovorech ptá Tatiana Čabáková.
Související
-
Host: Vladimír Procházka, dramaturg
Jak by charakterizoval první etapu svého působení v Činoherním klubu od konce 70. let? Kterou vzpomínku na hereckou generaci 60. let má nejraději? Moderuje Vasil Fridrich.
-
Host: Daniel Přibyl, dramaturg, ředitel Městských divadel pražských
Jak ho oslnilo divadlo? Které zkušenosti a úspěchy předcházely jeho rozhodnutí přihlásit se do konkurzu na svou současnou pozici? Moderuje Zuzana Maléřová
-
Rovnováha v přírodě neexistuje. Naděje je tam, kam se vrací mokřiny, říká dramaturg Magických hlubin
Dramaturg Ivo Cicvárek pracoval sedm let na seriálu České televize Magické hlubiny. K vidění teď bude druhá série o živočiších pod hladinou řek, potoků i rybníků.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka