Doprava, ochrana životního prostředí a vstup do Evropské unie
Zjednodušení formalit, sjednocení řidičských oprávnění, ale také přísný dohled na ochranu životního prostředí, i to by měl přinést vstup naší země do Evropské unie. Ministerstvo životního prostředí v těchto dnech zveřejnilo údaje o stavu ovzduší. Uvedlo, že se do něj dostává postupně méně znečišťujících látek.
Jedním z problémů ochrany životního prostředí zůstává automobilová doprava, která se z více než poloviny podílí na produkci oxidů dusíku. Vstup Česka do Evropské unie by měl situaci, podle ministra životního prostředí Libora Ambrozka, zlepšit.
Ambrozek: Vozidla budou muset plnit emisní limity EURO 4 a EORO 5, mělo by dojít k jejich poklesu.
Dopravci jsou, podle Libora Ambrozka, s limity obeznámeni.
Ambrozek: Poslanecká sněmovna několikrát přijímala určité úlevy pro vozidla, osvobození daně pro ta, která splňují normy EURO 2 a EURO 3. Bude to znamenat lepší seřízení motoru a pořizování lepších automobilů, protože požadavky budou stále přísnější.
Norma EURO 2 začala platit v roce 1996. Po čtyřech letech ji nahradila výrazně přísnější norma EURO 3. Od roku 2005 bude zavedena norma EURO 4. Ministerstvo dopravy a spojů, podle své mluvčí Ludmily Roubcové, stanovuje emise pro nová a dovážená vozidla.
Roubcová: To znamená, že například do ČR se nesmí dovést vozidlo, které nesplňuje minimálně EURO 2. Otázkou času je, kdy v České republice přestanou jezdit vozidla s nižšími normami.
Ministerstva životního prostředí a dopravy a spojů se shodují ve snaze individuální dopravu vytlačit z center měst a obcí, nahradit ji městskou hromadnou dopravou a cyklistikou.
Ambrozek: Jedním z nástrojů používaného naším resortem je dotační podpora zavádění městské hromadné dopravy na plynový pohon, která už se v několika městech praktikují.
Říká ministr Libor Ambrozek. Mluvčí Ministerstva dopravy a spojů Ludmila Roubcová dodává, že na výstavbu cyklistických stezek bylo v posledních dvou letech vynaloženo necelých 34 milionů korun. Letos Ministerstvo dopravy rozpočtuje 60 milionů.
Roubcová: Také velmi kladně vnímáme zvýhodňování řidičů, kteří parkují na okrajích měst. Jejich poplatky jsou nižší nebo zcela zdarma a mají v některých městech zlevnění na hromadnou dopravu.
Ministerstvo životního prostředí v těchto dnech zveřejnilo údaje o stavu ovzduší. Uvedlo, že se do něj dostává postupně méně znečišťujících látek. Jedním z problémů ochrany životního prostředí je ale automobilová doprava, která se z více než poloviny podílí na produkci oxidů dusíku. Vstup Česka do Evropské unie by měl situaci, podle ministra životního prostředí Libora Ambrozka, zlepšit.