Dominik Duka: Jsme super konzumní společnost, pandemie je Boží výzva
Letošní Velikonoce bychom díky omezením souvisejícím s koronavirem mohli prožít autentičtěji než kdy jindy. Alespoň to tvrdí kardinál Dominik Duka. „Byl jsem v karanténě, měl jsem čas… a najednou jsem měl víc času věnovat se Bibli,“ přidává vlastní příklad v rozhovoru s Tomášem Pancířem.
V souvislosti s pandemií covid-19 tak Dominik Duka připomíná, že nic se neděje zbytečně. „Především my jako věřící si můžeme říci, že to Bůh musel dopustit. A proč? To už je otázka jiná,“ uvažuje.
V této souvislosti se v poslední době ozývají hlasy s otázkou, zda je možné pandemii považovat za Boží trest. „V poslední části Bible se rozlišuje mezi tím, co Bůh přímo chce, a co Bůh dopouští, například naším jednáním. Dostáváme se tedy k otázce: Je to Boží trest, nebo to máš za to, že jsi dělal hlouposti?“ ptá se Dominik Duka.
„Stali jsme se super konzumní společností, musíme tedy říci, že jde o určitou Boží výzvu. Nejde o trest, jako když se otec rozzlobí a kluka seřeže. Jde o určitou paralelu, ze které ale nemůžeme vinit Boha. Bůh může zasáhnout, ale my sami neseme odpovědnost.“
Jak to je sloužit velikonoční bohoslužby přes internet? A obrací se v poslední době Češi k víře víc než dřív? Poslechněte si odpovědi Dominika Díky v záznamu celého rozhovoru.
Související
-
Můžeme si mávat s biskupy do oken, říká kardinál Duka. Jeho úřad je v izolaci, on sám příznaky nemá
Po setkání s emeritním biskupem Karlem Herbstem, který byl testovaný pozitivně na koronavirus, jsou generálnívikáři a biskupové v karanténě. Mezi nimi i arcibiskup pražský, Dominik Duka.
-
Morová rána současnosti je nedostatek lásky, připomíná sestra Angelika
Pracovat se svou fantazií a emocemi moc neumíme, říká boromejka Angelika Ivana Pintířová, která doporučuje naučit se různé způsoby meditace než jenom odříkávat slova.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.