Dokud krmíme elektromobily energií z uhlí, jen přesouváme znečištění na venkov, tvrdí expert

15. listopad 2017

Evropská komise chce do roku 2030 snížit emise z dopravy ve srovnání s rokem 2021 o třicet procent. Benzínová auta mají mít spotřebu necelé tři litry na sto kilometrů, dieselové kolem dvou litrů. Návrh kritizují automobilky, podle kterých je agresivní a poškodí konkurenceschopnost producentů, což se prý dotkne všech, kteří jsou na automobilovém odvětví závislí. „Obáváme se, jak změny, které návrh vyvolá, přijmou zákazníci, protože to pro ně bude znamenat nárůst cen i další omezení,“ uvedl v pořadu Pro a proti ředitel Českého sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Podle něj se automobilky i celý dodavatelský řetězec velmi intenzivně připravují na snižování emisí a právě oni hledají nejvhodnější řešení. „Navíc ten návrh reguluje jen emise skleníkových plynů, jež nejsou až tak zdraví škodlivé, na rozdíl od škodlivin, o kterých se mluví se velkých městech městech, tedy o oxidech dusíku, prachových částicích a dalších,“ argumentuje Petzl.


Ano, pozitivní bude, že dojde ke snížení emisí ve městech. Ale závislostí na elektromobilitě se staneme závislými na zemích jako je třeba Kongo, které je významným nalezištěm kobaltu a lithia, ovšem i na dalších problémových oblastech. Zdeněk Petzl

„Problém vidím v tom, že legislativa, která reguluje CO2 i zbylé emise jako třeba emise dusíku, jsou separátními částmi legislativy, které ne vždy dobře korelují, a není vždy dobře domyšleno, co jednotlivá úprava bude znamenat.“

Petzl také upozorňuje, že u dieselových motorů například snížení emisí CO2 znamená zvýšení emisí dusíku. „Aby výrobci naplnili jedno opatření, může dojít ke zhoršení na straně druhé.“

„Obnovitelné zdroje energie potřebné pro elektromobilitu jsou využívány v zásadě pouze v severských zemích, kde je dostatek hydroenergie. V zemích směrem na východ převládá uhlí. A je to tak i v Německu,“ dodává Petzl.

Předseda Komory obnovitelných zdrojů energie Štěpán Chalupa považuje návrh Evropské komise za přiměřený. „Padají i jiné návrhy, například Zelení chtějí šedesátiprocentní snížení, jiné státy by rády dosáhly čtyřicetiprocentního.“

„Cíl to není přehnaný a principiálně bychom si měli klást cíle nejen v automobilitě, ale v celé energetice a úsporách, a tak naplňovat Pařížskou dohodu a zlepšovat kvalitu životního prostředí a ovzduší.“


Za současného energetického mixu, kdy z poloviny krmíme elektromobil elektřinou z uhlí, jen přesouváme znečištění z měst na venkov, zejména do lokality severních Čech. Štěpán Chalupa

Snaha snížit emise logicky vede podle něj ke snižování spotřeby nebo náhradě spalovacích motorů elektrickými, případně k používání biopaliv. „Cíl poklesu emisí CO2 je zjednodušen, ale tím, že snižujeme CO2, zároveň ubývá emisí i dalších škodlivých látek,“ reaguje na Petzlovu poznámku Chalupa.

Ten věří, že tlak na výrobce automobilů povede k většímu využívání úsporných technologií a tedy i k jejich zlevňování. „Také úspory na straně provozu elektromobilu vyrovnají zvýšené náklady.“

Nepříznivého dopadu přechodu k elektromobilitě na segment výroby se Chalupa neobává. „Když se stanoví nějaký cíl a pro něco se rozhodneme, dokáže se náš průmysl přizpůsobit.“

„Nebavil bych se jen o e-mobilitě, ale vzal bych celý sektor dopravy. Měli bychom se snažit více využívat a rozvíjet hromadnou a veřejnou dopravu, kde jsou úspory energie násobně vyšší než rozdíl mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Tam by se mohla přesunout i pracovní místa,“ navrhuje Chalupa.

autoři: tpa , oci
Spustit audio