Do pražských ulic míří unikátní autopůjčovna. Půjčíte si malý čínský elektromobil?

3. květen 2018

Unikátní autopůjčovna nabídne v testovacím provozu dvacet velmi malých, jen dvoumístných elektrických aut. Vozidla původem z Číny budou parkovat v ulicích Prahy 1 a 2. Odemykat se budou mobilem. Zatímco v centru můžou být malé rozměry aut výhodou, na okruhu nebo na dálnici může vadit nízká maximální rychlost, pouhých 80 km/h. Problémy můžou být i s dojezdem nebo s pocitem bezpečí.

„Je to takové milé vozítko, hrozně jsme se do toho zamilovali. Proto jsme to chtěli sdílet,” říká Pavel Kuchta, který elektrická vozidla z Číny dováží. Jezdit v miniaturním elektromobilu je podle skoro dvoumetrového muže zábavné.

Stejného názoru je nepřekvapivě i výrobce, společnost Jiayuan. Ve svém spotu na YouTube ukazuje maličké auto nezvyklých proporcí  – stroj je například vyšší než širší. Díky svým malým rozměrům se vůz všude protáhne, a taky bez problému zaparkuje.

Na videu je vidět i rám stroje. K dispozici jsou tříbodové bezpečnostní pásy, sedačky s hlavovými opěrkami, elektricky ovládaná zrcátka, klimatizace nebo ruční brzda – vzadu bubnová. Žádné ABS, žádný stabilizační systém, což jsou jinak prvky pro auta na našem trhu povinné. Jenže tohle vozidlo je homologováno jako čtyřkolka.

„Je to v podstatě kapotovaná čtyřkolá motorka. Na délku má 2,2 metru, je tedy dlouhé tak, jak jsou auta normálně široká,” popisuje Kuchta.

Maximálně 120 kilometrů

Pohotovostní hmotnost dvoumístného stroje s výraznými oblými čelními světlomety je necelých 650 kilo. Poháněna jsou zadní kola, a to elektromotorem o výkonu 10 koní. „To je jak na autodromu. Jak je auto malé, cítíte, že jste na silnici,” říká Martin Matoušek, který má v týmu autopůjčovny na starosti informační technologie.

Máme servisní tým, který v případě baterie vybité pod třicetiprocentní kapacitu přijede a vymění ji.
Pavel Kuchta

„Odemykáme pouze přes mobilní aplikaci. Jen ten, koho jsme my validovali, může auto odemknout,” vysvětluje. Kromě polohy bude v aplikaci k dispozici i údaj o dojezdu vozu. Ten je v maximální variantě 120 kilometrů. Zajímavostí je, že na rozdíl od jiných elektromobilů se tady baterie vyměňují – díky tomu auta nemusí tak trochu marně parkovat u nabíječky. 

„Znamenalo by to, že někde stálo a nemohlo se využít. Máme servisní tým, který v případě baterie vybité pod třicetiprocentní kapacitu přijede a vymění ji,” říká Kuchta. 

Kluci s odvahou

Testovací provoz dvacítky aut začne v červnu a potrvá do konce roku. Pak chtějí autoři celý projekt vyhodnotit – případně pořídit další stroje, nebo rozšířit parkovací lokality. Další klíčovou devízou má být bezplatné parkování v modré a fialové zóně.

elektromobil, elektroauto

„Zkoušeli jsme Staroměstské náměstí a bez problému jsme si našli kousek místa, kde žádné jiné auto nezaparkuje. Tam jsme s naším žluťáskem pěkně vjeli,” říká Matoušek. Rozměry jsou klíčové jak pro snadné zaparkování, tak i pro pocit bezpečí. 

Proč se v Evropě podobný podnikatelský záměr zatím neobjevil? „Možná se nikomu nechtělo riskovat, že se lidé budou čínských elektrovozítek bát. Ti kluci do toho šli s odvahou,” myslí si Jan Horčík ze serveru Hybrid.cz.

Jestli se projektu podaří uspět – ať už tím, že se jejich vozy budou rozšiřovat po Praze, nebo i třeba mimo ni, jak autoři myšlenky doufají – nebo jestli jejich know-how koupí silný investor, tak jako se to nedávno podařilo svým způsobem obdobnému projektu Smile Car, se ukáže do konce roku.

autoři: Petr Kološ , vis | zdroj: Český rozhlas Plus
Spustit audio

Související