Do Prahy přijel legendární francouzský rychlovlak TGV. Kdy se svezeme i v Česku?

Oranžová vlaková souprava, která dorazila do Prahy, stála před 40 lety u zrodu vysokorychlostních železnic ve Francii a překonala světový rychlostní rekord. Česká správa železnic za její zapůjčení zaplatila 9 milionů korun a chce s ní propagovat vysokorychlostní tratě v Česku. Ty se ale teprve připravují. Vlak můžete vidět na pražském Hlavním nádraží, poté přejede do Brna, Jihlavy a Ústí nad Labem.

Procházíme do kabiny strojvedoucího a potkáváme technika, instruktora a člověka, který s tímto vlakem pracoval přes 40 let. „Tohle je legendární jednotka č. 16, která 26. února 1981 překonala světový rychlostní rekord. Vlak jel tehdy 380 km/h,“ říká Jean-Marie Grimler.

Čtěte také

Vlak byl na začátku vysokorychlostních tratí ve Francii a právě díky němu je možné v současnosti jezdit i přes 500 km/h. Na této soupravě se také poprvé vyzkoušel bezolejový kompresor, který se dnes používá všude na světě.

Jean-Marie Grimler říká, že vlak vrátil francouzským železničářům hrdost. „Pokaždé, když už mám svou práci v depu na pařížském předměstí hotovou, tak mi začíná druhá dobrovolná šichta,“ dodává. Spolu s kolegy vlak opravují a udržují.

Tento vlak skončil v pravidelném provozu v roce 2018 a najezdil přes 13 milionů kilometrů, hlavně na trase mezi Paříží a Lyonem.

„V září roku 1981 byla hotová jen část této tratě. V druhé polovině jezdily obyčejné vlaky. Tehdy jsme si nedokázali představit, že postavíme vysokorychlostní železnici až do Marseille. Potom jsme ale vybudovali další trasy – k Atlantiku i na sever Francie. Teď jezdíme dokonce až do Velké Británie,“ popisuje začátky vysokorychlostní železnice Grimler.

Oranžová znamená nejrychlejší

K legendárnímu vlaku neodmyslitelně patří oranžová barva, právě s ní si Francouzi spojují začátky TGV. „Cílem bylo tento vlak odlišit. Dřív byly vlaky zelené. Existovaly návrhy na modrou a oranžovou barvu. Nakonec zůstala oranžová. V té době byla velmi populární,“ vysvětluje zaměstnance francouzských drah a historik Francois Vielliard.

Oranžový vlak se na cestu do Česka vydal minulý pátek. První zastávku měl v Métách a pak v Německu. Kvůli různému napětí trolejového vedení v Německu nejel samostatně, ale byl tažený.

Tým francouzských železnic SNCF - zleva Michel Teyber (inženýr), Jean-Marie Grimler (technik a instruktor, je v ČR) a Basille Maniloff (technik, je v ČR)

Je to podruhé, co vlak TGV přijel do Česka, poprvé to bylo v roce 1990. Vlak TGV Atlantique tehdy překonal rychlostní rekord 515 km/h.

Reklama na budoucnost

Moderní francouzské vlaky TGV jsou v současnosti plně vytížené, proto do Česka vyrazil sice starší, ale o to historicky významnější model.

„Všechny naše vlaky TGV jsou využívané na 100 procent. Na některých tratích můžeme kvůli údržbě zastavit jen jeden vlak. Jednotka č. 16 je tady přesně pro tyto účely, aby vyprávěla náš příběh, jak jsme začínali v 80. letech a kam jsme se vypracovali až do 20. let 21. století,“ sděluje technik francouzských železnic, který s TGV jede do Česka.

Basile Maniloff bude v Česku vlak taky představovat. Česká správa železnic chce prostřednictvím oranžového vlaku TGV lidem přiblížit plány svých vysokorychlostních tratí. Státní organizace si od Francouzů vlak zapůjčila za devět milionů korun. Ve finále za něj ale zaplatí méně, protože ji na to přispěly soukromé firmy a náklady Správy železnic tak klesly na zhruba 2,9 milionů korun.

Rychlostí 320 km/h

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda věří, že první úseky vysokorychlostních tratí v Česku se začnou stavět už za pár let: „První vlaky svezou cestující po nových tratích kolem roku 2030.“

Tento termín je reálný i podle inženýra francouzských železnic Michela Teybera. „Myslím, že je tento termín reálný. Loni jsme v Česku podepsali osmiletou smlouvu ve výši osmi milionů eur. Já budu koncem června, začátkem července posuzovat technické parametry mostů v Česku,“ dodává k plánu na výstavbu železnic francouzský inženýr.

Vysokorychlostní vlaky v Česku by měly jezdit až dvakrát rychleji než současné spoje.

„Plánovaná komerční rychlost je 320 km/h. Je ale jasné, že prvních zhruba deset kilometrů na cestě z Prahy vlaky pojedou běžnou rychlostí. Stejné to bude na posledních pěti kilometrech tratě u Brna. Budoucí vysokorychlostní železnice v Česku budou navrhované a stavěné na 350 km/h,“ upřesňuje.

Díky vysokým rychlostem by cesta z Prahy do Brna měla v budoucnu zabrat méně než hodinu a do Ústí nad Labem méně než půl hodiny.

autoři: Martin Balucha , prh
Spustit audio

Související