Dnešní svět nechápu, říká muž, který vyrábí knihy ručně

3. prosinec 2018
Stačí si vybrat, přečíst a pak zajít do knihovny natočit o knize video

Sám si vyrobí papír, odlije litery, vysází text a sváže celou knihu. Lubomír Krupka je řádným členem mezinárodního klubu Mistrů knihařského řemesla. „Snažíme se dělat nadstavbu nad normální řemeslo,“ říká muž, kterého si zákazníci hledají sami. 

V jeho dílně vznikaly knihy pro papeže i prezidenty. „Všechno, co tu vidíte, jsme si ale udělali sami,“ hrdě ukazuje Lubomír Krupka dílnu, ve které spolu s manželkou Miroslavou od roku 1984 vyrábějí knihy. 

A ne jen tak ledajaké knihy. Jedna z těch, které si Lucie Výborná v jeho dílně prohlíží, má například v papíru pavučiny. „Není to takový problém. Pavučinu nastříkáte barvou a opatrně ji přenesete na papír. Jen je mi vždy líto toho pavouka,“ usmívá se Lubomír Krupka. A neskončil u pavučin: jiné knihy připomínají kůrovcovou kalamitu, další jsou vyrobeny z recyklovaných bankovek. 

Komerční úspěch neznamená hned kvalitu

Jeho dílna je jednou z posledních bašt vzdoru proti digitální a moderní době. „Tisky jsou finančně nákladné, v podstatě je kupují jen sběratelé. Pro nás je ale zajímavé to, že jde o rukodělnou práci. I když se snažíme to dělat co nejlépe, vždy je tam vidět lidský faktor: drobné chybičky a nedokonalosti,“ ukazuje Lubomír Krupka. 

Češi utrácí v knihkupectví stále více peněz. Zájem roste i o elektronické knihy

knihkupectví

7 a půl miliardy korun – tolik v loňském roce utratili Češi za tištěné knihy. Ve srovnání s předloňským rokem je to o 400 milionů korun víc. Podle Svazu českých knihkupců a nakladatelů za větší zájem o knihy může nejen nižší DPH, ale i růst ekonomiky.

A právě v tom je hodnota knih, které pocházejí z jeho dílny. „Je prima si na knihu sáhnout. I na ruční papír,“ dodává Lubomírova žena Miroslava, která s ním v dílně pracuje celý život. 

Když přijdou do knihkupectví a vidí obrovskou masu všeho, co se dnes dá koupit, cítí přinejmenším zmatek. „Píše kdekdo. Vychází spousta nádherných knih a nikdo o nich neví. Vždy jde o to, kdo se prosadí komerčně. A vycházejí bláboly a jsou úspěšné. Dnešní svět nechápu,“ přiznává Lubomír Krupka.