David Mareček, generální ředitel České filharmonie

Česká filharmonie je v posledních letech čímkoliv jiným než stabilizovaným hudebním tělesem světových parametrů. V relativně krátkých intervalech se mění její šéfdirigenti, v ještě kratších intervalech se mění její ředitelé, bývalí ředitelé se navzájem osočují z mizerného hospodaření, sami hudebníci zápasí se státem o to, kdo bude mít peníze za autorská práva nahrávek filharmonie a navíc to minimálně letošní léto vypadalo, že se post ředitele filharmonie stane docela dobrým artiklem, na který je možno usadit bez konkurzu kohokoliv jen za jeho politické preference. Dobrá zpráva pro Českou filharmonii je, že už několik dní má nového generálního ředitele. Vítejte u poslechu Dvaceti minut Radiožurnálu. Nový generální ředitel České filharmonie David Mareček dnes přijal pozvání do studia Českého rozhlasu, dobrý den.

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Dobrý den.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jen podotýkám, že dotazy na pana ředitele Marečka, prosím, pište na adresu dvacetminut@rozhlas.cz, nebo na profil pořadu na Facebooku. Začnu citátem ministra kultury Jiřího Bessera, který po vašem jmenování řekl toto: "Věřím, že tento krok povede k obrodě České filharmonie." Jak by taková obroda, pane řediteli, měla probíhat?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Tak já myslím, že obroda je docela silné slovo, ale řekl bych, že by to mělo vést ke zklidnění, protože, jak jste řekl správně na začátku, tak kolem České filharmonie se točí spousta informací, které jsou všeho možného druhu, jenom ne toho o tom, jak filharmonie hraje, kde hraje, co se s ní děje, čili já bych byl rád, kdyby se to vrátilo právě tady do té profesní a profesionální roviny a chceteli tedy, aby ta obroda byla tím soustředěním na práci a soustředěním na to, co je posláním České filharmonie.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Je dnes na podzim roku 2010 Česká filharmonie funkčním tělesem?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Určitě je, ono to, co se kolem ní napsalo a napovídalo, tak samozřejmě bylo nafouknuto těmi událostmi, které byly dost překotné a ne vždycky za to filharmonici mohli, nebo dost často za to vlastně ani sami nemohli, čili ten potenciál toho orchestru je naprosto v pořádku profesionálně a jde o to jenom nasměřovat ho tím správným směrem.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A co není v pořádku?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Nejsou v pořádku vztahy, respektive není v pořádku to, že se filharmonici starají, nebo musejí spíš starat o jiné věci než o to, aby mohli v klidu pracovat, tak jak jsem říkal na začátku, čili to je to, na čem je potřeba pracovat.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Je stále z vašeho pohledu, pane řediteli Marečku, Česká filharmonie číslem jedna v České republice, nebo jak si třeba v tom srovnání stojí Brněnská filharmonie, které jste ještě donedávna šéfoval vy, nebo ...

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Ještě šéfuji pořád, až do února.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
... dokonce ještě pořád šéfujete, nebo Symfonický orchestr Českého rozhlasu, když už tedy musím zmínit těleso Českého rozhlasu, anebo těleso FOK?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Já určitě nebudu teďka tady srovnávat ty největší české orchestry, protože liší se to samozřejmě taky koncert od koncertu, záleží, kdo diriguje, v jakém prostředí se hraje, ale určitě Česká filharmonie ten potenciál toho čísla jedna má. Nedokážu vám říct, do jaké míry je, nebo není využíván, protože, říkám, jsem stále ještě šéfem Brněnské filharmonie a Českou filharmonii opravdu slýchám sporadicky na svých návštěvách Prahy a můžu říct jenom tolik, že ten potenciál tam rozhodně je, čili je to česká jednička.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Když bych to měl interpretovat, ale když někdo řekne, že potenciál tam je, tak to jinými slovy znamená, ano, je ta možnost být jednička, ale tak úplně to nefunguje.

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Já myslím, že to funguje, že to jenom někdy záleží na dirigentovi, jo, to znamená, když je opravdu skvělý dirigent, teď z poslední doby koncert s Johnem Eliotem Gardinerem, který byl vlastně za Charlese Mackerrase zesnulého, nebo byla to pocta k němu, tak dopadl podle referencí výborně, já jsem byl bohužel v té době v Londýně, takže jsem ho neslyšel, ale když chcete nějakou hodně konkrétní odpověď na to, tak teď je to tak, že když je skvělý dirigent, tak ten orchestr hraje naprosto světově a když ten dirigent není tak skvělý, tak to až tak světové není a cílem je, aby ten orchestr hrál světově pořád.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
7. října proběhl na partnerské stanici Čro 3 Vltava pořad Mozaika, kde hudební kritik a publicista a také jaksi člen redakce Vltavy Jindřich Bálek říkal: "Poslech České filharmonie a Berlínské filharmonie přináší nehezké srovnání, opravdu je zde velký rozdíl v neprospěch České filharmonie." Souhlasíte s ním?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
No, nesouhlasím s ním úplně, protože samozřejmě, že Berlínská filharmonie patří k té úplné světové špičce ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ano.

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
... k té nejužší, když se podíváte na žebříčky oficiální, tak tam vždycky vévodí na některém z prvních třech míst, ale je potřeba říct také, jaké podmínky k práci má Berlínská filharmonie, jaké podmínky k práci má Česká filharmonie, a to je počínaje finančním ohodnocením hráčů, až po prestiž zájezdů, po prestiž hostujících umělců a tady v tomto srovnání by bylo nefér říkat, že Česká filharmonie není tak dobrá jako Berlínská, ona nemá ty podmínky, zase je to trošku hloupé, že zase se vrátím k tomu potenciálu, ale myslím si, že když bude mít podmínky vytvořené, jako jsou v Berlíně, tak tak může úplně bez problémů hrát a rozhodně to srovnání teď není tak drtivé, jak naznačujete.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Jak naznačuje kolega, kolega Jindřich Bálek. Vy jste sám zmínil, že minimálně vůči berlínským filharmonikům například to finanční ohodnocení není úplně adekvátní, před dvěma lety byl tady v pořadu Dvacet minut a na té stejné židli, kde teď sedíte vy, pane řediteli, tehdejší, tehdejší ředitel filharmonie Václav Riedlbauch a ten říkal: "Platově jsou členové České filharmonie hluboce podhodnoceni."

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
No, to platí samozřejmě.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Budete s tím chtít něco udělat?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Budu s tím chtít něco udělat, protože když jste se dotkl té Berlínské filharmonie, tak tam je takové docela propastné srovnání právě to finanční, nastupující člen Berlínské filharmonie, tutti hráč, to znamená hráč skupiny smyčců, má nástupní plat 8 tisíc euro a když to srovnáte s tím, co má nástupní ..., jaký nástupní plat má hráč filharmonie, tak já nevím ten nástupní, ale průměrný plat ve filharmonii je nějakých 28 tisíc korun, jo, čili i kdybychom se dostali třeba na čtvrtinu tady toho německého ohodnocení, tak jsme pořád na nějakých 50 tisících a ono se to takhle může zdát posluchačům strašně moc, protože pochopitelně proti platu v České republice průměrnému je to zase hodně, ale je třeba si uvědomit, že ten hráč, máli být špičkový, tak musí pořád podávat stoprocentní výkony, nesmí se splést, musí být neustále maximálně soustředěný a je to opravdu bez nadsázky výkon srovnatelný s výkonem špičkového chirurga, anebo pilota, nebo tady těchhle těch prestižních zaměstnání.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dobře, tak pokud teď je průměrný plat českého filharmonika někde kolem 28 tisíc, tak kam byste to chtěl dotáhnout tak, aby to bylo relativně z vašeho pohledu únosné?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
No, to je příšerná otázka, protože ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To bezesporu.

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
... cokoliv vám teďka řeknu, tak bude zajisté do roka a do dne použito proti mně, ale já z toho zkusím utéct tím, že řeknu, že ten ideál by byl okolo těch 50 tisíc, ale absolutně teď netuším, jak moc se k němu dokážu přiblížit. A ať vám řeknu něco konkrétnějšího, tak pokud má dojít k lepšímu finančnímu ohodnocení, nemůže to být v řádu dvou, tří tisícovek, ale třeba v řádu desetitisíců korun.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Říká ve Dvaceti minutách Radiožurnálu nový generální ředitel České filharmonie David Mareček. Pojďme zpátky k tomu, co jsem já naznačil na začátku, to znamená ty roky sporů, ať už o autorská práva za nahrávky České filharmonie, nebo o ty spory, kterými se vlastně samotní filharmonici vyjadřovali tu k osobě šéfdirigenta a teď v poslední době zejména k osobě generálního ředitele České filharmonie, je možné, že by to všechno nezanechalo žádné stopy na kvalitě tohoto souboru?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
No, já myslím, že to zanechá stopy na atmosféře v tom souboru a ta atmosféra se samozřejmě v kvalitě projeví, já tady zkusím použít paralelu z Brna, kde orchestr, když jsem ho přebíral, tak byl taky trošku, lidově řečeno, rozhádaný a v momentě, kdy uviděl nějakou jasnou vizi, jasné směřování, tak i ty výkony toho orchestru se zlepšily. Je to jako s každým normálním člověkem, když chodí do práce, tak pokud na tom pracovišti ta atmosféra je špatná, tak určitě nepodává takový výkon, jako když ta atmosféra je dobrá. Čili, ano, určitě se to podepsalo, ale nemyslím si, že nějak fatálně a že odstranění tady toho podepsání se zabere příliš mnoho času.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Už v průběhu dne přišel od pana Besedy na mail pořadu dvacetminut@rozhlas.cz tento dotaz na vás, pane řediteli: "Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli se Česká filharmonie za vašeho vedení bude nějak rozrůstat?"

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
No, ona se nepotřebuje rozrůstat, Česká filharmonie je velký symfonický orchestr, má 123 hráčů v tuhle chvíli, což je skutečně srovnatelné s tím světem, Berlín pro srovnání má, myslím, 128, čili je to tak, plus minus, stejně, takže rozrůstat se určitě nebude, a pokud ta otázka mířila na management, tak ten bujet nemůže, protože při všeobecném škrtání a úsporách určitě není možné, aby se management nějak bezuzdně rozrůstal.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vy jste sám, pane řediteli, označil po svém jmenování za svoji prioritu hledání nového šéfdirigenta, protože současnému, panu Eliahu Inbalovi končí smlouva za dva roky.

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Kdo by to podle vás měl být, já se teď neptám na jméno, protože tak nějak předpokládám, že mi neřeknete okruh pěti lidí, o kterých si uvažujete, nebo ano?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
No, je to i zbytečné ho teď už říkat, protože ten okruh se zúžil na jedno jméno, já jsem ho nechtěl na začátku nikde říct, protože první, kdo s ním měl být seznámen, byli hráči orchestru, tedy nejdřív prostřednictvím umělecké rady a dneska na setkání odpoledním už to jméno zaznělo před celým orchestrem, nicméně stejně ho tady nechci říkat, protože dřív, nebo později se ho dozvíte a teď vlastně začnou jednání, ale popíšu vám tu osobnost, měla by to být ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To je jako hádanka teď pro mě, pane řediteli, jo?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
No, tak to nemusí být, já vám to zas neřeknu tak, abyste na to úplně přišel, ale musí to být samozřejmě silná umělecká osobnost, tím myslím ne silná jako frázi, ale silná, že média, laická veřejnost, odborná veřejnost přijme ji vlastně okamžitě, řeknou: "Ano, toto je silný šéfdirigent, ten bude filharmonii kuprospěchu," no, a musí to být člověk, který dokáže filharmonii reprezentovat jak po té, jak už jsem řekl, umělecké stránce, tak po té společenské v České republice i v zahraničí, je to v podstatě taková všestrannost určitá, aby byl takzvaně prodejný, to znamená, aby s ním filharmonie mohla hodně cestovat směrem ven a zároveň, aby v našich podmínkách dokázal tu podporu, o které hovořím, filharmonii taky pomoct zajistit, protože ono, co si budeme říkat, ten šéfdirigent je ten první, ta tvář toho orchestru, není to ředitel, není to koncertní mistr, jakkoliv zrovna ten je velmi důležitý, ale je to šéfdirigent.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Mimochodem on už o tom ví?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
On už o tom samozřejmě ví, protože ono by bylo dost naivní a i neprofesionální hlásit se do konkurzu a nemít vůbec představu, kde budu hledat šéfdirigenta, protože všichni, kdo se trošku pohybují v hudebním byznysu, tak vědí, že mít dva roky na hledání šéfdirigenta je v podstatě pozdě, to skoro není čas.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
To byla další otázka, protože dva roky, to je opravdu šibeniční doba, vzhledem k tomu, že, řekněme, nějaké plány si šéfdirigenti světových nebo dirigenti světových jmen dělají na několik i mnoho let dopředu, tak co byl ten důvod, proč ta dotyčná osoba zdvihla tu nabídku, bylo to třeba finanční ohodnocení?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
To určitě ne, protože nemůžu vyjednávat finanční ohodnocení s člověkem, pokud k tomu nemám vůbec mandát. To je instituce, ale myslím si, že důvodem byl, bylo to, že tomu dotyčnému dirigentovi připadal ten projekt České filharmonie zajímavý, a proto asi se rozhodl tu nabídku zvednout.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak a pojďme teď ještě k samotnému, řekněme, té lidské náplni České filharmonie, celý ten kolektiv je, když se člověk podívá v podstatě na 20 let minulé existence České filharmonie, tak ten kolektiv českých filharmoniků je do značné míry aktivistický, kvůli, řekněme, názoru nebo nechuti k určitým osobám odešel ať už před 20 lety Jiří Bělohlávek, odešel nakonec po určitých neshodách Gerd Albrecht, odešel kvůli atmosféře v celém souboru Zdeněk Mácal, další šéfdirigent, teď v létě byly, řekněme, problémy kolem naprosto otevřeného vyjádření nechuti ze strany souboru vůči Václavu Kasíkovi, tehdejšímu generálnímu řediteli, tak se ptám, pane řediteli Marečku, vyhovuje vám to, že má Česká filharmonie a její zaměstnanci takto silný názor jaksi již tradičně, anebo byste chtěl, aby více spíš hráli a ty ostatní věci nechávali například na vás?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Tak mně silný partner nebo silný názor vyhovuje, protože čím ostřejší nebo čím, řekněme, intenzivnější je komunikace před tím, než se něco stane, tak tím ten výsledek je potom silnější, já si netroufnu to, co jste tady řekl, ten výčet nějak blíže komentovat, protože jsem u žádné z těch událostí nebyl osobně, to jednak, a jednak už z principu, z podstaty a i z určité profesionality musím k tomu místu přistupovat pozitivně a s optimismem, jinak by to nemělo vůbec cenu. Ale zkusím vám odpovědět tím, že těch prvních pár schůzek, které už jsem absolvoval, to znamená setkání s uměleckou radou, setkání s managementem, setkání s orchestrem samotným, ve mně vyvolalo dojem ten, že je to partner silný, partner s názorem, ale rozhodně, že to je partner otevřený, který je připravený diskutovat, protože konkrétně třeba otázku šéfdirigenta jsme velmi zevrubně diskutovali ze všech stran, probírali jsme všechna pozitiva a negativa a ta diskuse byla velmi otevřená a výsledek byl, řekl bych, velmi pozitivní pro obě strany, určitě mě to, jako spíš to ve mně vyvolává chuť do práce, než nějakou obavu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A můžete nějakým způsobem tedy říct, jaký je váš recept na to, jak se ..., já jsem dokonce četl taková přízviska pro Českou filharmonii, zejména ze zahraničí, že členové České filharmonie jsou známi svojí jaksi rebelantskou pověstí, že to není úplně snadné k nim sehnat nějakou silnou osobnost, která by je přesvědčila, že má tu vizi a tak dále, tak jaký je váš recept na to, jak se s těmi 123 silnými filharmoniky domluvit?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Já myslím, že na to neexistuje recept, to je věc, která přijde v tom každodenním životě, ale jednu konkrétní věc bych mohl říct, myslím si, že to je komunikace, to znamená, obecně vzato, když se chystáte udělat nějaké rozhodnutí, je potřeba, aby ti, jichž se to rozhodnutí týká, to věděli jako první, tím říkám, že to nemusí být vždycky rozhodnutí, s kterým souhlasí, nebo ze kterého jsou nadšeni, ale neměli by se to dozvědět odjinud nebo oklikou, protože to potom samozřejmě provokuje a zase ke cti České filharmonie musíme říct, že tahle jejich, řekněme, silná povaha, tak i v době sametové revoluce byla jednou z těch, která vlastně táhla to dění, řekněme, mezi umělci a tam prokázali poměrně velkou i osobní statečnost, takže má to i svou pozitivní stránku.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Stále posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu a generální ředitel České filharmonie David Mareček je dnes jejich hostem. Vy jste, pane řediteli, v Brně jako šéf Brněnské filharmonie kromě jiného přidal do vašeho repertoáru také takové věci, jako například hraní rockových skladeb od předních rockových kapel minulosti nebo současnosti, to znamená, řekněme, vykročení z toho, řekněme, standardního hávu té vážné hudby ...

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
... tak chystáte něco podobného i pro Českou filharmonii?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Já provedu jenom takovou malou korekci, zrovna ty rockové ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Určitě.

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
... skladby hrál jiný orchestr Metropolitní symfonický orchestr na akci pořádané filharmonií, čili nebyla to přímo filharmonie, ale tím nechci říct, že ten repertoár se takhle nerozšířil, ano, rozšířil se, protože Brněnská filharmonie má pod svým, ve své spádové oblasti v podstatě celý Jihomoravský kraj, nejsou tam žádné další symfonické orchestry velké a ten orchestr musí pokrýt svojí nabídkou vlastně velkou šíři publika a velkou šíři žánrů, to ale není případ České filharmonie, Česká filharmonie má i v Praze kolegy, tedy má vedle sebe SOČR, má vedle sebe Symfonický orchestr hlavního města Prahy a měla by se naopak, myslím, profilovat jako velmi exklusivní těleso s exklusivními sólisty, dirigenty a programem. Nevylučuji, že může jednou za čas takové nějaké populární vykročení udělat, ale zase jenom, pokud je to vysoce prestižní, pokud chcete příklad, tak když tady byl nedávno Sting, tak pokud by to byla třeba taková nabídka, tak by to jistě bylo k diskusi na umělecké radě a bylo by to pro Českou filharmonii, jinak ale ne. Česká filharmonie by měla hrát jednoznačně tu opravdu klasiku.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vy jste to sám jmenoval, minimálně v Praze, ale potom samozřejmě i v celé České republice, a to už ani nemluvíme o zahraničí, má Česká filharmonie své konkurenty, z mnoha pohledů někteří konkurenti jaksi i v České republice už vyrostli na roveň České filharmonii, tak bude se pod vaším vedením pohybovat více jako v konkurenčním prostředí Česká filharmonie, bude si vědoma toho, že jsou tady konkurenti a bude se snažit jim vymezit, anebo být ještě lepší?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
To samozřejmě bude, je to nejvíc věcí marketingu, tady tohle, to znamená prezentace České filharmonie navenek a v tomhle samozřejmě budu usilovat o to, aby ta prezentace byla natolik přívětivá, atraktivní a zajímavá, no, a taky svým způsobem výlučná, aby to svoje postavení Česká filharmonie nejenom uhájila, ale aby bylo opravdu nezpochybnitelné.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Plánujete kromě toho, o čem jste už mluvil, co se týče programu, anebo nějakých snah o lepší finanční ohodnocení, také personální změny?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Personální změny určitě ne, nebo ne nijak zásadní, samozřejmě, že se podívám na strukturu managementu, protože když jsem teď říkal, že je potřeba klást větší důraz na marketing, tak to znamená posílit to oddělení marketingu nebo tu marketingovou větev a je potřeba ji posílit na úkor něčeho, protože to jsem říkal na začátku, není možné tam přijmout pět nových lidí, čili personální změny, tady ty kosmetické, určitě nějaké budou, ale nějaké personální zemětřesení tam nechystám.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ještě za ředitele Darjanina byly ty věci kolem marketingu a vůbec kolem PR řešeny takzvaným outsoursováním, to znamená, že byla najata externí firma, to je cesta, kterou se vydáte?

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Já to nevím teď, já se podívám na ty možnosti, jaké jsou, pochopitelně pokud ten outsoursing bude zajímavý, že bude finančně výhodnější pro filharmonii než zaměstnat člověka, tak se rozhodně vydám touto cestou, pokud bude výhodnější mít tam člověka, tak ho tam budeme mít, ale spíš to vidím na nějakou kombinaci, to znamená někoho, kdo za to bude zodpovědný, kdo to bude strategicky řídit z filharmonie a dost věcí se určitě dá outsoursovat a hlavně pracovat na nějaké reciprocitě, aby to filharmonii nestálo půl rozpočtu.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu, nový ředitel, nový generální ředitel České filharmonie David Mareček byl jejich hostem, pane řediteli, díky za váš čas a na shledanou.

David MAREČEK, nový generální ředitel České filharmonie:
Díky, na shledanou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Martin Veselovský byl taky u mikrofonu Českého rozhlasu 1 – Radiožurnálu, přeji vám příjemný večer.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí NEWTON Media, s.r.o. a publicistických pořadů Radiožurnálu si můžete poslechnou v iRádiu.

Pokud se chcete našeho hosta na cokoliv zeptat, můžete své dotazy zasílat buď na adresu 20minut@rozhlas.cz, nebo použít facebookovou stránku pořadu. Na otázky v diskusním fóru bohužel hosté nemohou reagovat.

autor: mav
Spustit audio