Dálniční projekt PPP je pro stát výhodný, podpoříme lokální ekonomiku, objasňuje ředitel firmy Eurovia
V pondělí začne stavba první české dálnice formou takzvaného PPP projektu. Dálnici postaví a bude provozovat soukromá firma a stát jí bude postupně splácet. Je to pro stát výhodné? Proč se v Česku nedaří stavět dálnice rychleji? A opravdu letos skončí modernizace D1? Tomáš Pancíř se ptal generálního ředitele stavební firmy Eurovia Martina Borovky.
Firma Eurovia bude stavět první českou soukromou dálnici. Půjde o 32 km dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Kdy bude hotová?
Je to 48 km, protože stavíme 32 km nové části dálnice a budeme ještě opravovat současných 16 km existujícího čtyřpruhu. Dálnice bude dokončená v roce 2024 na podzim, vycházíme ze standardní koncesní smlouvy.
Se státem máte uzavřenou smlouvu, podle které dálnici postavíte, potom ji budete skoro čtvrt století provozovat, stát vám ji potom bude těch 25 let splácet. Má stát nějaké páky, abyste dodrželi termín konce roku 2024?
Čtěte také
Abych vám to vysvětlil – do doby, než se po dálnici vy a já projedeme, tak stát nezaplatí ani korunu. Celou investiční výstavbu financujeme z našich externích zdrojů a není žádným tajemstvím, že největším českým finančním partnerem je banka ČSOB, která financuje zhruba 45 procent investičních prostředků.
Stát si kupuje majetek, který po 28 letech koncese přejde do jeho vlastnictví, a zároveň si kupuje službu. To znamená, že stát každý měsíc splácí částku, a tam je jasně stanovený mechanismus, jak nám tu částku vyplácí. Máme jasně definováno, jak má dálnice být zbavená sněhu, jak má být čistá. A v případě, že není, tak stát má výrazné penalizační body na to, aby nám nezaplatil pravidelný měsíční nájem. Může aplikovat penalizační body, které jsou tvrdé a striktní, a tím si kupuje službu, nikoliv dálnici.
A je tento projekt podle vás pro stát výhodný?
Určitě z dlouhodobého hlediska. Musíme si uvědomit, jaký je stav veřejných financí, zároveň končí evropské fondy. A z čeho stát postaví infrastrukturu, která nám chybí? Takže on moc možností nemá. Ve světě je hodně privátního kapitálu a takové projekty jsou vyhledávané. Investovaná koruna se ze 45 halířů vrátí do ekonomiky okamžitě, buď spotřební daní, nebo DPH. Bude tam pracovat 1 500 lidí, ty v tom území musí někde bydlet, někde se stravovat.
Lokální ekonomiku, která je po covidu strašně poškozená, tímto nastartujete ve velmi rychlém čase. Stát splácí něco, co bude jeho majetkem. Je lepší dávat subvence, která se ztratí, nebo přes investiční projekt, který bude významným majetkem státu za 28 let, nastartovat lokální ekonomiku? Myslím si, že nastartovat lokální ekonomiku je daleko výhodnější.
Související
-
Dálnice stavíme stejně rychle jako na západ od nás, říká ředitel společnosti Eurovia CS
Proč se dlouho trápíme s D1? Problém je v procesu před zahájením stavby, hájí stavaře generální ředitel společnosti Eurovia CS Martin Borovka.
-
Problém dostavby dálnic spočívá v byrokracii a nestabilním financování, myslí si ředitel ŘSD
Nový šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl odložil rekonstrukci části přetížené dálnice D1. Moderuje Tomáš Pancíř. Jak rozhodnutí vzniklo? A co komplikuje dostavby?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
OVĚŘOVNA: ‚Náš milovaný butik se stal obětí vloupání.‘ Podvodné e-shopy lákají na výprodeje
-
Kdyby jednací řád nebyl, to byste teprve koukali, říká o parlamentních obstrukcích exministryně Buzková
-
Česko by mělo být podle Pavla součástí mírových sil na Ukrajině. Podílí se na koalici ochotných, připomněl
-
Komunikuji s Motoristy i některými lidmi z ANO. Kandidovat kamkoliv ale neplánuji, říká Zahradil