Dá se důvěřovat naměřeným hodnotám na policejních radarech i v silných mrazech?

13. únor 2012

Teploty hluboko pod mínus 10 stupňů Celsia a do toho policejní hlídky, které si stále vesele měří a pokutují neukázněné řidiče. Určitě nejednoho z řidičů už napadlo, zda používané radary můžou měřit v těchto podmínkách přesně, a některé i to, zda by se nedal silný mráz použít právě jako výmluva na překročení povolené rychlosti. Jak je to s radary v tuhých mrazech, zjistil Jakub Vodička.

Velký mráz může ovlivnit funkčnost elektroniky. Může zpomalovat telefon, fotoaparát nebo MP3 player. Má, ale mráz nějaký vliv i na radary používané policií a může tím být měření nepřesné? Jaké teploty jsou pro tato zařízení snesitelné?

"Teplota je vždy závislá na typu použitého měřícího zařízení," říká mluvčí Policejního prezidia Veronika Hodačová.

V zimních měsících je nejčastěji používaný radar namontovaný v autě. Za jakých nejnižších teplot může pracovat?

"Tam je teplota stanovena na mínus 10 stupňů Celsia. Ale měřící hlava, která je umístěna venku na vozidle, má pracovní teplotu až mínus 30 stupňů Celsia," říká Veronika Hodačová.

Uvnitř auta s radarem tedy může být do mínus 10 stupňů Celsia a venku i o 20 stupňů méně. Dalším druhem je trojnožka, tedy laserový měřič rychlosti, u kterého vídáme policisty postávat hlavně přes léto. I zde je pracovní teplota přibližně do mínus 10 stupňů, ale tento přístroj si sám vyhodnotí podmínky, za kterých může provádět měření.

"V podstatě, když měřič nemá pracovní teplotu, upozorní obsluhu a měření neprovede."

Třetím typem zařízení, která měří rychlost aut, jsou úsekové radary. U těch je to úplně o něčem jiném, protože ty měří čas, za který projede vozidlo určitý úsek, a mráz na ně nemá žádný vliv.

Jak dodává Veronika Hodačová z Policejního prezidia, s policisty nemá smysl o naměřené rychlosti diskutovat:

"Každý řidič má vždy možnost nesouhlasit na místě s projednávaným přestupkem. Potom by se ta záležitost řešila ve správním řízení. Nicméně znovu musím zopakovat to, že zařízení má stanovenou pracovní teplotu a v případě, že ta není splněna, měření se vůbec neprovede."

Na závěr, jak by řekl klasik: "Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme o tom vést spory, můžeme se i rozčilovat, ale to je tak jediné, co s tím můžeme dělat."

0:00
/
0:00
autor: jvo
Spustit audio