Crowdfunding? Je to takové znovupostavení Národního divadla veřejnou sbírkou, říká marketingový specialista

3. říjen 2021

Jednoslovný český výraz pro něj není. Crowdfunding, tedy hromadné financování, se nicméně stává stále rozšířenější formou financování podnikatelských nápadů a také třeba publikování knih. Je to jen přechodný módní trend, nebo má crowdfunding budoucnost, jako inovativní a časem třeba i převažující forma hledání investorů pro nové myšlenky?

Čtěte také

Když Barack Obama v roce 2008 zvítězil ve volbách, zapsal do dějin jako kandidát, který přinesl doslova revoluci ve způsobu financování politické kampaně. Na rozdíl od svých hlavních soků se rozhodl spoléhat hlavně na malé finanční příspěvky milionů lidí, a ne na velké sponzory nebo veřejné finance.

Přesvědčivá internetová kampaň mu vynesla bezmála 800 milionů dolarů. To byl víc než dvojnásobek financí, které dokázal získat jeho republikánský soupeř John McCain.

Obama a jeho tým sice crowdfunding určitě nevymysleli, ale ukázali, jak důležitou roli může hrát i v politice. Taky udělat z nejdřív outsidera, kterým Barack Obama úplně na začátku kampaně byl, nakonec vítěze.

Při publikování knih

Od té doby se crowdfunding využívá stále častěji pro malé i velké projekty v nejrůznějších oblastech. Například při publikování knih.

Čtěte také

„Kdybych to měl vysvětlit mé 85leté mamince, asi bych jí připomenul, že je sama spisovatelka a mohlo by se jí stát, že ji odmítnou s nějakou knihou. A pak bych jí řekl: ‚No vidíš, a teď je tady možnost obrátit se na nějakou platformou a jejím prostřednictvím vlastně oslovit ty čtenáře na konci a zeptat se přímo jich, jestli by za nějakých okolností tu knížku přece jen nechtěli. Existuje prostě možnost se vyhnout tomu zlému redaktorovi, který tě odmítl.‘ Myslím, že tomu by porozuměla,“ říká Marek Hlavica, novinář a ředitel Asociace komunikačních agentur České republiky.

Crowdfunding přitom v principu není nic nového, vysvětluje šéf české odbočky nadnárodní reklamní a marketingové agentury McCann Jan Binar:

„Takové znovupostavení Národního divadla pomocí veřejné sbírky bylo také crowdfundingem, jenom se tomu tak neříkalo. Tenhle termín se začal používat až někdy kolem roku 2006 ve světě a kolem roku 2010 u nás.“

Principy crowdfundingu a jeho přínosu pro autory nových myšlenek hovoří v pořadu Zaostřeno také šéfka platformy pointa.cz Veronika Mahdalová. A pak i začínající spisovatelka Jitka Hloušková popisuje vlastní zkušenost a o tom, jak crowdfunding přispěl k jejímu rozhodnutí přehodit pomyslnou životní výhybku. Ptá se Vít Pohanka.

autor: Vít Pohanka
Spustit audio

Související