Colours: Festival, který není pro každého (třeba pro Kluse ne)

24. červenec 2018

V Ostravě skončil sedmnáctý ročník multižánrového festivalu Colours. Letos se to obešlo bez větších protestů aktivistických skupin. Alternativy ale hudebníci pořád hledají, a ne všichni s kulturními akcemi podporovanými „nesprávnými lidmi“ souhlasí.

Colours poslední roky čím dál víc zvou mainstreamové interprety. Pořád ale dávají dostatek prostoru i world music a elektronice. Pořádají přednášky, workshopy a debaty mezinárodního diskuzního fóra Meltingpot. V jedné z nich se představil v rozhovoru s Petrem Vizinou i baskytarista americké skupiny Algiers, která ten samý večer vystoupila na Drive stagei. Vzpomínal na vystoupení na festivalu Coachella v době, kdy prý on a jeho kolegové nevěděli, že majitel AEG (Anschutz Entertainment Group) Philip Anschutz je pověstný homofob, který podporuje Donalda Trumpa a nejlépe nevychází ani se svými zaměstnanci.

Podle baskytaristy Ryana Mahana je neznalost neomlouvá. Festival vnímá jako symbol ztělesnění komodifikace hudby. Dalšími příklady pro něho jsou americká rocková kultura v podobě Guns N‘ Roses se sedícím Axlem Rosem s nohou v sádře nebo VIP hosté, kteří se nestydí zaplatit tisíce dolarů, jen aby si udělali selfie v backstagei.

Algiers

„Bylo to pro nás naprosto šílené. Vlastně jsme si ani nedokázali odpovědět na to, proč jsme to hraní vzali. Ani jsme za to nedostali tolik peněz. Rozhodně bychom nikdy nekritizovali ostatní umělce, kteří se pravidelně zapojují do podobných projektů. Je na každém, jak se rozhodne. My ale volíme jiné cesty,“ řekl Mahan v Ostravě.

Kapela, která navštíví desítky zemí a jenom letos už má za sebou víc než třicet vystoupení, nezkoumá, jaké vztahy jsou mezi partnery a organizátory akce – kdo událost sponzoruje. AEG je ale nadnárodní společnost, která si kromě amerického trhu získává čím dál větší pozornost i ve Velké Británii, navíc mají Američané k tak výrazné postavě, jako je Philip Anschutz, blíž než k českému předsedovi vlády.

Joss Stone na Colours of Ostrava 2018

To zpěvák Tomáš Klus už si udělal jasno a ve svém facebookovém příspěvku dal jasně najevo, že pokud bude festival Colours nadále financován z peněz společností, které jsou ve spojitosti s Andrejem Babišem, fanoušci jeho jméno v programu neuvidí. „Mám ve své smlouvě o dílo klauzuli, kterou si vyhrazuji právo nehrát tam, kde tečou Šéfovy peníze. Připojuji k tomu nyní i svůj bojkot Mafry a všech bezskrupulózních, konkurenci a životní prostředí likvidujících podniků Velkostatkohnojaře. (Zasmlouvované akce, kde je Mafra mediálním partnerem, rušit nemohu, ale zahrnu tuto výjimku do smluv budoucích),“ napsal Klus na sociální sítě 22. července.

Výtky, že festival spolupracuje se společnostmi jako Agrofert, ArcelorMittal nebo Residomo, ředitelce festivalu Zlatě Holušové vadí. Podle ní se ale jedná o nepochopení a neznalost lidí. Jak totiž uvedla v pořadu Českého rozhlasu Interview Plus, po navýšení ceny vstupného bez těchto partnerů by se snesla daleko větší vlna kritiky. „Lidé si neuvědomují, že jim partneři vracejí část vstupenky, že je tím vstupenka dotovaná, a také si myslím, že je to neúcta k lidem, kteří v těchto firmách pracují. Že je dobře, když se velký byznys prolíná s kulturou a když ji podporuje.“ Otázkou zůstává, jestli je opravdu tak málo společností, které mají zájem podporovat kulturní akce, a festival Colours se nemůže dohodnout s jinými firmami. Jak ale ukazují oba případy, každý z hudebníků mluví za sebe a vyjadřuje vlastní názor. Rozhodnutí už nechávají na každém zvlášť.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.