Co přinesl nový silniční zákon?
Hezký den a hezký poslech Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu. Hostem pořadu O kom se mluví je ředitel služby dopravní policie plukovník, inženýr Zdeněk Bambas. Dobrý den. Víte, jaký je rozdíl mezi Bushem, Beckenbauerem a Bambasem?
Host (Zdeněk Bambas): Dočetl jsem se to v Mladé frontě. Ohromně mě to polichotilo, že mě někde s muži tohoto formátu srovnávají.
Moderátor (Vladimír Kroc): Zase, nebylo to tak lichotivé, protože jste byl kritizován za to, že ve chvíli, kdy vstoupil v platnost bodový systém, vy jste si vybral dovolenou, což Bush 11. září 2001 jistě neudělal a Beckenbauer během mistrovství světa, i když to srovnání samozřejmě, může každý na to hledět jinak. Otázka zní. Nebylo to neprozíravé?
Host (Zdeněk Bambas): Nebylo. Zaprvé mi to přišlo nesmírně líto, že se Mladá fronta takto zachovala, protože vstřícnost ke sdělovacím prostředkům, kterou jsem jim prostě v období před tím poskytl, bylo to takové, že jsem sám nad sebou žasnul. A navíc. Já jsem se věnoval přípravě toho zákona a potom jsem se potřeboval přestěhovat. Já se v těchto dnech stěhuju a prostě ty první dny měsíce jsem balil. Odkládal jsem to dva měsíce, protože jsem si netroufl odejít z práce v době, kdy se policie na ten zákon připravovala. Ale v okamžiku, kdy připravena byla, tak jsem holt se šel stěhovat. Té policii jsem určitě v tom okamžiku nechyběl.
Moderátor (Vladimír Kroc): Jste si tím jist?
Host (Zdeněk Bambas): Jsem si zcela jist.
Moderátor (Vladimír Kroc): Umíte už po necelých čtrnácti dnech zhodnotit úspěšnost těch nových opatření. Hodně se o tom píše, diskutuje.
Host (Zdeněk Bambas): Ty jsou naprosto neuvěřitelné dopady k půlnoci dnešní. To znamená, za prvních dvanáct dnů je pokles počtu usmrcených osob proti stejným dnům loňského roku o 26, což je o 60 % méně. Já myslím, že to nikdo nečekal.
Moderátor (Vladimír Kroc): No ale, není to trošku to, že se teď jezdí hodně podle předpisů, což je dobře jistě. Není to tak, že se jedná o oťukávání a možná místy, přehnanou opatrnost řidičů, kteří se zase brzy otřepou a vrátí se ke starým zlozvykům.
Host (Zdeněk Bambas): Já si nemyslím, že takto úžasný výsledek, ta statistika ukáže do budoucna. Ale určitě se to nevrátí do původních kolejí.
Moderátor (Vladimír Kroc): Pravdou ale je, že třeba dnes slýcháme o tom, jak na nejrůznějších místech republiky už jsou zase velké havárie. Takže možná už se to vrací. Včera jednala vláda o změně zákona. Co si o tom myslíte? Teď se ptám na tu změnu. Není to předčasné, probírat ani ne 14 dní po tom, co ten zákon vyšel v platnost?
Host (Zdeněk Bambas): Je to módní téma. Že ten zákon potřebuje opravit, už potřetí ta novela, o tom není asi vůbec pochyb. Protože jsou tam chybičky, jsou tam neproporcionality. Mimochodem než nabyl účinnosti ten zákon, tak už dvakrát opraven byl. Tam byly chyby ještě mnohem závažnější. Jestli se na to vláda připravuje už teď, no tak já nebudu komentovat.
Moderátor (Vladimír Kroc): Ministr vnitra předložil tři možnosti, jak zmírnit postihy řidičů. Mají se zmírňovat postihy řidičů? Co myslíte?
Host (Zdeněk Bambas): Některé asi ano. Já bych ten zákon, jako takový, asi nezmírňoval. Ale třeba, jestli jsou tři trestné body za telefonování, kdy člověk vezme telefon a nic neprovede jiného, nic nezaviní a naopak za zavinění dopravní nehody, kdy nedojde ke zranění není bod žádný a ten člověk už prokazatelně nezvládl to řízení a také něco spáchal, tak to prostě není adekvátní. Tuto věc bych napravil. Stejně zákaz činnosti za to, když zastavím na místě pro invalidy a jenom vyložím manželku. Je to nepřiměřeně tvrdé a toto by se mělo opravit. Ale jako celek bych ten zákon nezměkčoval, dokonce naopak bych zase jiné věci asi zpřísnil.
Moderátor (Vladimír Kroc): Právě ministr navrhuje. Buď zvýšit počet bodů ze 12 na 18 nebo zmírnit některé postihy u menších přestupků. Popřípadě udělovat ty trestné body až po opakovaném spáchání téhož přestupku. Čili, jak jsem pochopil, vy byste byl asi pro tu prostřední variantu?
Host (Zdeněk Bambas): Víte, ten zákon naprosto jednoznačně ukázal, co je vlastně problém českých silnic? Já myslím, že to nejde zpochybnit. A co s touto skutečností udělají politici, to už je jejich chleba.
Moderátor (Vladimír Kroc): Pojmenujte ten problém, prosím.
Host (Zdeněk Bambas): No nekázeň.
Moderátor (Vladimír Kroc): Myslíte, že to vyřeší ty sankce?
Host (Zdeněk Bambas): Ty sankce s tím zcela zřetelně pohnuly. Jestli s tím nepohnuly víc než je třeba zdrávo, to je na politicích. Ale že ten problém je v tom, že se prostě řidiči nebojí postihu se strany policie, se strany státu za nekázeň, které se dopouštějí, tak o tom není pochyb.
Host (Zdeněk Bambas): Co vás trápí momentálně nejvíce? Je to nedostatek lidí?
Host (Zdeněk Bambas): Nevím, čeho nejvíc? Ale nedostatek lidí samozřejmě je jeden z nejvážnějších problémů.
Moderátor (Vladimír Kroc): Když se řekne 1400 dopravních policistů pro republiku. Laik si řekne, to není tak málo.
Host (Zdeněk Bambas): No, tak v porovnání s městskou policií, která měla už začátkem letošního roku 9,5 tisíce svých strážníků, tak to je množství skoro zanedbatelné.
Moderátor (Vladimír Kroc): Teď se nakupují, nevím, jestli už je máte nebo teprve mají přijít. Motorky, auta v počtu 40, 80, které mají právě sloužit k měření. Je to hodně a nebo málo pro vás?+
Host (Zdeněk Bambas): Na to, na co jsme zvyklí je to velmi mnoho. Na to, co bychom potřebovali, je to samozřejmě málo. To je dohromady 120 motorových prostředků. Zaplať pánbů, že budou aspoň ty.
Moderátor (Vladimír Kroc): Pojďme chviličku se věnovat nejasnostem kolem výkladu zákona ohledně antiradarů. To je téma, které jistě máte rád, protože vy tvrdíte, že pokud se, i v tom případě se nejedná o rušičku, když to laicky nazvu. Ale pasivní zařízení, které jenom upozorňuje na blízkost radaru, že i to se má trestat. Většina právníků s vámi nesouhlasí.
Host (Zdeněk Bambas): No, v tom je ten problém, že většina. Protože to je zákon, který je potřeba vyložit, co ten zákon vlastně myslel? Vyložit ten zákon může pouze soud. Ten to dosud neudělal. Dokud to neudělá, tak se budeme řídit oficiálními stanovisky tvůrce toho zákona, to je Ministerstva dopravy a to tvrdí, že je zakázáno zařízení, které ovlivňuje funkci toho policejního zařízení a ta funkce prostě kontrolovala rychlost. Kdyby měl někdo fungující antiradar, tak to znemožňuje. Je to prostě jeden výklad, jestli ty právníci, kteří s tím souhlasí, jsou v menšině nebo ve většině. To už zase není tak důležité.
Moderátor (Vladimír Kroc): Já jsem dostal dnes e-mail od jedné firmy, která vyrábí nebo distribuuje antiradary a ty tady se odkazují na oficiální stránky Ministerstva dopravy. Přišel před chvílí, tak jsem se tam nestačil podívat. Ale prý na těch stránkách se píše, že přenosné pasivní radary, radarové detektory jsou povolené, protože nejsou zakázané. Neexistuje žádná norma, která by jejich použití upravovala.
Host (Zdeněk Bambas): No doufám, že to slyšejí tvůrci webových stránek Ministerstva dopravy.
Moderátor (Vladimír Kroc): Zdá se, že jednota nepanuje ani ohledně povinnosti policistů dodržovat pravidla. Zatímco, jako šéf dopraváků, dáváte svým lidem velkou svobodu. Ministr vnitra i Ministerstvo dopravy opět tvrdí, že policista bez spuštěného majáčku zůstává běžným řidičem, na kterého se vztahují všechny předpisy.
Host (Zdeněk Bambas): V této věci se s novelou zákona nezměnilo nic. V zákoně je už 6 let v § 18, odst. 9, který dává výjimku policii a nejenom policii o dovolené rychlosti.
Moderátor (Vladimír Kroc): Nejde jenom o rychlost, ale třeba o připoutání se a další povinnosti, telefonování za jízdy v autě.
Host (Zdeněk Bambas): To jsou § 6 a 7. Tam tu výjimku má policie rovněž. A opět nejenom policie.
Moderátor (Vladimír Kroc): Je to tak, že policista ve službě vlastně nemusí v podstatě dodržovat žádná pravidla, pokud si to nějakým důvodem zdůvodní?
Host (Zdeněk Bambas): Ne, žádná pravidla. Může využívat výjimku, které mu zákon dává. Samozřejmě všechno ostatní se ho týká beze zbytku.
Moderátor (Vladimír Kroc): Takže jak je to třeba s tím telefonováním? Tam je ta výjimka?
Host (Zdeněk Bambas): Má výjimku. Chcete-li slyšet, neomezenou, že může řidič policejního vozu držet telefon nebo jiné hovorové zařízení za jízdy v ruce. Prostě ono to jinak nejde, protože normální člověk si koupí hands free, ale policejní vysílačky žádnej hands free nemají. Jinak by ta služba prostě téměř nebyla možná.
Moderátor (Vladimír Kroc): Jak je to s dodržováním rychlosti? Ani v tomto případě není nutné mít zapnutý maják?
Host (Zdeněk Bambas): Maják, to je jiná kapitola toho zákona. Vozidlo s modrým majákem je vozidlo s právem předností jízdy. Ten zákon pro něj neplatí téměř v žádném ustanovení. To je o něčem zcela jiném.
Moderátor (Vladimír Kroc): Dobře. Co si myslíte o tom, že pokud našinec přijde o řidičský průkaz, prý si ho může sehnat z ciziny?
Host (Zdeněk Bambas): No asi může. To sehnat může kdokoliv, cokoliv. Já si myslím ale, že jsou to vyhozené peníze.
Moderátor (Vladimír Kroc): Zatím se zdá, že když to otočíme, že řidiči kamionů přísnější pravidla moc netrápí. Už jsem se odvolával na ty dnešní vážné nehody na nejrůznějších místech republiky. Jak je to s postihem cizích řidičů?
Host (Zdeněk Bambas): Já se musím ještě vrátit k těm řidičským průkazům, protože jsem nevycítil, že jsme to téma už opouštěli. Prostě, abych ty pohádky, kterými baví internet, poněkud napravil. Tak ten problém je v tom, že ten řidič, který nabyl 12 bodů a nebo mu byl odebrán, zakázáno řízení za alkohol, tak to, co se mu stalo je, že mu byl vysloven zákaz činnosti, zákaz řízení. Když po dobu platnosti toho zákazu si sedne za volant, tak se dopouští trestného činu. Je úplně jedno, kolik řidičáků má v ruce. Může si je sehnat z ciziny. Řízení na území České republiky je pro něj trestným činem.
Moderátor (Vladimír Kroc): Zjistí to v tu chvíli policista, když při kontrole, že ten ..
Host (Zdeněk Bambas): Velmi pohodlně. Zeptá se v evidenci, kterou má zatím přes rádio. Ale do konce letošního roku bude mít mobilní, datový terminál na té silnici a ten ho na to upozorní, aniž by se na to ptal.
Moderátor (Vladimír Kroc): Takže zatím se to ale běžně zřejmě nedělá, že by se ověřovalo, jestli..
Host (Zdeněk Bambas): Dělá, samozřejmě. I když na mně budete mluvit česky a vyndáte ukrajinský řidičský průkaz, tak si můžete být zcela jist, že si policista prověří, jak to s váma vlastně je?
Moderátor (Vladimír Kroc): Budete dbát na to, aby vaši lidé nebyli výběrčími pokut a sběrateli bodů, ale aby se starali opravdu o bezpečnost provozu na kritických místech? Víte kam mířím? Nestáli v úkrytu tam, kde bezpečně vědí, že naměří?
Host (Zdeněk Bambas): Já si myslím, že to není první výčitka na toto téma, ale že se chováme způsobem, jakým byste od nás očekával.
Moderátor (Vladimír Kroc): Když třeba člověk vidí na policejním autě maskovací plachtu, co si o tom má myslet? Vypadá to, že se skrýváte?
Host (Zdeněk Bambas): Já si myslím, že o tom si můžeme myslet, že se nějaký policista zbláznil. My máme uniformovaných policistů 20 tisíc a že se nějaký zblázní, to prostě nemůžete vyloučit. To není nic, co byste mohl na našich silnicích vidět běžně.
Moderátor (Vladimír Kroc): Dobře, ale dbáte tedy a budete dbát na to, aby se skutečně vlastně se policie zaměřila na ta kritická místa.
Host (Zdeněk Bambas): Zcela prioritně ta místa kontrol jsou vyhodnocována podle statistik. Zejména dopravních nehod a pácháních dopravních přestupků. Ale on je problém totiž v tom, že většinou v místě, kde by nás, třeba i lidi rádi viděli, kde bychom kontrolovali a měřili, tak tam to třeba nejde. Buď tam nejde měřit nebo tam nejdou zastavovat ta auta. Ono laikovi to nepřijde, ale pro policii je to docela vážný problém.
Moderátor (Vladimír Kroc): Ruku na srdce. Nebyla celá záležitost s tím novým silničním zákonem ukvapená? Nepřipravená, nedotažená?
Host (Zdeněk Bambas): Ne, naopak. Já si myslím, že ten nový zákon má 10 let zpoždění.
Moderátor (Vladimír Kroc): Naším hostem v pořadu O kom se mluví byl ředitel služby dopravní policie plukovník Zdeněk Bambas. Děkuji za rozhovor a mějte se dobře a nashledanou.
Moderátor (Vladimír Kroc): Živé telefonáty, které teď budeme vysílat, nejsou redigovány a vyjadřují osobní názory posluchačů. Připomínám, že hostem dnešního vydání pořadu O kom se mluví byl ředitel služby dopravní policie plukovník, inženýr Zdeněk Bambas. Mluvili jsme samozřejmě o novém silničním zákonu. Vy nám můžete volat na čísla: 221552155 nebo 221552255. Cítím potřebu připomenout, že podle pravidel tohoto pořadu už host nereaguje. Posloucháme jenom vaše názory, připomínky, ale už se neodpovídá na žádné dotazy. Dobrý, kdo je jako první na řadě?
Občan: Čermák. Vůbec tomu nerozumím, protože jsem řidič profesionál. Ale, jak pojmenoval pan Bambas, že by chtěl vidět ty blázny, tak ať se přijde podívat na dálnici mezi Ostravou a Olomoucí. Tam stojí pořád pod maskáčema, ty radary. Jinak bych ještě tak řekl, že klidně to můžou zpřísnit ještě víc a ještě jednou tolik bych přidal. No ty pokuty. Protože teď nejsou vidět policajti na silnicích. Po dovolených, až se vrátěj, tak teprve začne teror.
Občan: Matěj. Já bych měl k tomu poznámku, k tomu bodovýmu systému. Mně stačí jenom, nechal bych ty věci, který jsou za 7 a 5 bodů, ale zrušil bych ty jednobodovky. Hlavně některý věci jako zapomenutý světla za bod a za 2 tisíce. To je hned dvojí trest. Já jsem se učil ve škole, že prostě dvojí trest by neměl bejt. Buďto jedno a nebo druhý. On se k tomu pan Bambas jednou někde vyjadřoval, že takovýhle věci, že by se měly opravit. To zavání šikanou. Každej si myslí, že je bůh a že nic nezapomene? To by se mělo dát pryč někam.
Moderátor (Vladimír Kroc): Jak jste mohl slyšet, tak je to jedna z variant, kterou včera na vládě navrhoval ministra vnitra.
Občan: Ale pan Šimonovský zase tvrdí něco jiného, ten to moc nechce. Jenže ty jeho názory a typ vyjadřování pana ministra mi přijdou někdy jako, že je někde úplně mimo. Nebylo vůbec od věci, neříkám, že je to špatnej zákon, že je to všechno špatně, ale mohli se inspirovat. Četl jsem někde názor automobilovýho závodníka, kterej prohlásil, že je to dobře, že bodovej systém musel přijít na naše silnice, ale že se mohli klidně inspirovat v Německu, tam je to propracovanější a prostě je to tak. to se zase některý úředníci zaměstnali, aby nemuseli nic jinýho dělat.
Moderátor (Vladimír Kroc): Nashledanou a přijímáme další, dobrý den.
Občan: Šich, Nový Jičín. Já bych se nechtěl vyjadřovat ani tak k bodovému systému a k dalším věcem, ale spíš k tomu, jak opravdu policie potom prosazuje a kontroluje to kontrolování toho zákona. Dennodenně na těch ulicích. Pan Bambas tvrdil, že ty hlídky, to měření a tam, kde policie stojí je na základě nějaké nehodovosti a potom páchání těch dopravních přestupků. S tím prvním, že je to na základě vyhodnocení nehodovosti, tak to nesouhlasím. Spíš to bude ten druhý případ, že prostě policisté stojí dneska na místech, kde ví, že ty přestupky se páchat, třeba proti té rychlosti, budou. Už jenom z podstaty toho úseku. Nesouhlasím s panem Bambasem, který tvrdí, že policie dneska opravdu stojí tam, kde má a že my laici to vidíme tak, že na to nemáme ten správný pohled. Protože policie nestojí právě v těch úsecích, kde je my očekáváme. Nicméně oni tam nejsou proto, že nemají kde bezpečně ty vozidla zastavovat nebo měřit. S tím nesouhlasím. Všichni tři jsme dennodenně svědky toho, jak policie stojí právě tam, kde to má pohodlné, zaručené, že opravdu někoho chytne a vybere. Udělá si tam ty čárky. Ne jenom státní, ale i ta městská. Takže to si myslím, že to je ten největší problém a proto dneska jsou řidiči a občané této země naštvaní, že se opravdu nestojí a nedodržuje nebo spíš nedohleduje nad tím zákonem tam, kde by to bylo potřeba, na těch přechodech, u těch škol, na těch nebezpečných úsecích, ale opravdu na rovných, kde to ty řidiče svádí.
Moderátor (Vladimír Kroc): Rozumíme vašemu názoru a děkujeme, že jste zavolal. Já si dovolím rozumět slovům našeho dnešního hosta, ředitele dopravní policie, že řekl, že bude dbát na to, aby to nebylo tak, abyste měl ten pocit oprávněný. Dobrý den.
Občan: Pýcha. Já bych se chtěl jenom, ten volající mi vzal vítr a s tím bych chtěl souhlasit. Akorát říkal, že to tak vypadá, že je to, jako když rozhodčí píská a ti řidiči nemají za to, že některý body jsou příliš tvrdý. Některý jako jsou zapotřebí zvýšit.
Moderátor (Vladimír Kroc): Prostě je tam disproporce a není to vyrovnáno. Rozumíme a děkujeme, že jste zavolal. Asi jedete, tak jeďte opatrně a doufám, že máte hands free? Možná, že pan posluchač ještě chtěl odpovědět. Ale už máme na drátě dalšího. Dobrý den.
Občan: Pepa, Chomutov. Malou poznámku. Chtěl bych se zeptat, kde byla městská policie, když tady vandalové ničili nový fasády sprayem a teď hlídaj s radarem. To se mi absolutně nelíbí, protože se to vůbec neztotožňuje s tím, k čemu byla městská policie určena. Nevím, proč bych to měl, jako daňovej poplatník, podporovat?
Moderátor (Vladimír Kroc): Děkujeme a pojďme dál. Kdo je tam, dobrý den.
Občan: Musil, Český Budějovice. Já jsem chtěl říci, že ačkoliv pan, který je vaším hostem, tak mluví poměrně rozumě. Tak ve chvíli, kdy začal mluvit o tom, že všechno je věc toho, že je nekázeň. Trošku se přiblížil majoru " Terazkimu". Musím k tomu dodat, že kdyby to bylo nastavený od začátku, jak se tam někdo zmiňoval, jako třeba v Německu. To znamená, aby značky měly svůj význam a ne, aby byly nasypaný prostě úseky. Já vám řeknu, dejte mi kterýkoliv stokilometrový úsek a najdu vám tam takovejch nesmyslů, že to odnaučí každýho.
Moderátor (Vladimír Kroc): To se snad řeší. Mějte se hezky a nashledanou. Máme další telefonát. Dobrý den.
Občan: Josef, Velká Bíteš. Jenom, ať si pan ředitel policie uvědomí. Klasická událost. 162. km Velká Bíteš, co udělala dopravní policie z Domášova? Rozestaví značky a sníží rychlost a měří. To takhle nejde dělat. Ať si radši stoupnou v Bíteši z kopce a měří tam.
Moderátor (Vladimír Kroc): Chcete říci, že ty značky jsou tam jenom proto, aby se tam mohlo měřit?
Občan: Samozřejmě. Jezdím tam často a takhle to prostě je. Nic jinačího se tam neděje.
Moderátor (Vladimír Kroc): Hezký den a nashledanou. Pokračujeme a dobrý den.
Občan: Macešek. Může mi někdo vysvětlit, proč zrušili náš bodový systém, který byl daleko dokonalejší, protože každý šofér měl přehled. Když udělal nějaký trestný bod. To se zrušilo. Bylo to v 70. letech. Bylo na to školení, všecko. Teď se zavedlo nové, zrobil se z toho bordel a je to tak, jak to je. Nikdo není spokojený.
Moderátor (Vladimír Kroc): Ohradil bych se vůči vašim výrazovým prostředkům. Mějte se hezky a nashledanou. Každopádně my se určitě budeme k bodovému systému vracet ve specializovaných pořadech jako je Motožurnál, který mimochodem začíná po 13. hodině. Teď si chceme vyslechnout ještě další vaše názory na pořad O kom se mluví.
Občan: Marek, kamion. Já vás srdečně zdravím. Já mám k tomu jednu poznámku. Musím říci, že situace se velice zklidnila. Jezdí se dobře. Odpadlo napětí. To je jedna věc. Ale je potřeba ty policisty vidět. Nebo nám otrne. Nejsou vidět, vopravdu nejsou. To už jeden posluchač říkal. Druhá věc. Nebojím se policisty dálničního, alespoň s desetiletou praxí, kterej má aspoň maturitu a ví, o co jde? Bojím se městskýho policisty. Kterej nemá žádný parametry pro toto. Poslední věc. Přimluvil bych se, jestli by policie mohla iniciovat, já pokud ze svý dobrý vůle v osmdesátce uhnu do pomalýho pruhu, dojedu Avii, která jede a nemůžu vyjet, protože bych přejel plnou čáru. Takže provést to tak, jako v cizině.
Moderátor (Vladimír Kroc): Díky a mějte se hezky. Nashledanou a jeďte opatrně. Poslední telefonát do dnešního vydání pořadu O kom se mluví. Dobrý den.
Občan: Vojdřich, Vyškov na Moravě. Já bych jenom krátce. Samozřejmě ten současný zákon má spoustu těch chyb, o kterých se pan Bambas zmínil. Ale je potřeba je vychytat. Ovšem musím dát za pravdu panu Šimonovskému, který řekl zcela jasně, že takové úvahy, jako zrušit bodový systém nebo nějakou toleranci dočasnou nebo beztrestnost, to považuje za morbidní. Tady výsledky té dopravy po zavedení toho bodového systému jasně říkají, že pokud někdo chce toto zrušit, tak je to morbidní myšlenka. Protože si přeje, aby těch mrtvých znovu přibylo. Úvahy tohoto typu jsou morbidní a ty chyby se jistě časem vychytají.
Moderátor (Vladimír Kroc): Díky za to, že jste zavolal. Byla to závěrečná slova od posluchačů a nashledanou. V pořadu O kom se mluví. Ještě se sluší připomenout, že dnes jsme mluvili s ředitelem služby dopravní policie plukovníkem, inženýrem Zdeňkem Bambasem. Příjemný poslech dalších pořadů Českého rozhlasu 1 Radiožurnálu vám přeje Vladimír Kroc.
Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.