Co má společného Vetřelec s Amélií z Montmartru? Odpověď hledejte na výstavě v pařížském muzeu umění
Návštěvníci pařížského Montmartru mají v těchto dnech jedinečnou příležitost nahlédnout do světa pohádek, filmu a fikce. Výstava Jeana Pierra Jeuneta, francouzského režiséra, tvůrce slavného filmu Amélie z Montmartru, ale i spousty dalších snímků jako třeba Vetřelec: Vzkříšení, dokazuje, že lidská představivost nezná hranic.
Výstava jako by už od svého vstupu nechávala návštěvníkům nahlédnout do světa fantazie. Stačí poodhrnout závěs a vejdete doslova do říše pohádek.
Pařížanovi Pierrovi, který si s velkým zájmem prohlíží model vetřelce, vystavené předměty vracejí zážitky z filmů. Má prý pocit, jako by je viděl podruhé. A navíc mu expozice dává možnost přemýšlet o tom, jak se jednotlivé scény rodily.
Říše fantazie zvaná Caro/Jeunet
Jean-Pierre Jeunet miloval v dětství komiksy a kreslené knížky. Jako by od té doby vlastně ani nevyrostl – stále zůstává v dětském světě. Svědčí o tom vše, co vidím kolem sebe: kresby, model lodi, kolotoč i různé pohádkové postavičky.
Jean-Pierre Jeunet natočil filmy jako Město ztracených dětí, v němž bláznivý vědec krade dětem sny, dále poněkud morbidní Delikatesy nebo Galimatyáš o bandě zlodějíčků či Podivuhodnou cestu zázračného mladého T. S. Spiveta.
Jeunet dlouho spolupracoval s kreslířem Marcem Carem, a tak si řekli, že si společně zavzpomínají. Vznikla expozice, která je v pařížském muzeu umění La Halle Saint Pierre otevřena až do konce července.
Sběratel s dětskou duší
Michel, jeden z autorů expozice prozrazuje, že Jeunet má nejen dětskou duši a velkou představivost, ale nerad se loučí s předměty, které nechal pro své filmy vyrobit. Stal se z něj sběratel a řada exemplářů, které jsou na výstavě k vidění, je z jeho soukromé sbírky.
Výstava je jedinečná i tím, že představuje zajímavé předměty z Jeunetových filmů, které se nikdy nenatočily, protože byly příliš drahé.
Při procházce expozicí se ocitám vedle Stephanie, která si fotí jeden předmět za druhým. Je tady prý úplnou náhodou – byla na výstavě ve druhém patře, když si všimla plakátu, a tak se ocitla v pohádkovém světě.
Nejraději má film Delikatesy, ale nemůže se vynadívat na kolotoč, který účinkoval v Amélii.
Věčná Amélie
V Jeunetově pohádkovém světě zapomenete na svět skutečný. Zvláště, pokud jste jako já, fanoušky režisérova nejznámějšího filmu Amélie z Montmartru.
Najdete tu samozřejmě trpaslíka, který se objevil na tolika pohledech, fotky z automatického fotolabu, kovovou krabičku s modely cyklistů, kterou našel Dominique Bretedau, či vzkazy z filmů jako Můžeš za mě zaskočit odpoledne či Rendez vous na východním nádraží.
Prohlížíte si tyto předměty a před očima se vám znovu odvíjí příběh, který se odehrával jen pár metrů odtud – v ulicích Montmartru.
A znovu si uvědomujete, jak pravdivá jsou slova Alberta Einsteina, který – byť sám vědec – prohlásil: „Představivost je důležitější než vzdělání, protože vzdělání je na rozdíl od představivosti omezené.“