Chcete si rezervovat místo v restauraci? Tak pozor! Provozovatel vás může pěkně napálit

8. únor 2015
Glosa Pavla Maurera

Pokud jste někdy v restauraci dělali rezervaci pro víc osob najednou, možná i vám v e-mailu přistály rezervační podmínky dané restaurace. Přečetli jste si je? Příště to raději udělejte… jinak byste se při placení mohli hodně divit!

Onehdy jsem se měl sejít asi s deseti kamarády na večeři. A protože bylo co oslavovat, zaúkolovali mne ostatní, abych několik týdnů dopředu rezervoval jednu velmi pěknou restauraci v centru Prahy. Je to tam trochu nóbl, ovšem moc dobře vaří a interiér je skutečně okouzlující.

Tak jsem tedy bezelstně zablokoval termín a dokonce, abych kuchařovi a obsluze usnadnil práci, tak jsem i rozhodl, co budeme jíst. Nebudou potom zbytečné prostoje, kdy si každý u stolu vybírá něco jiného, trvá to dlouho, logistika v kuchyni je náročnější. Takže jsem naši desetičlennou partičku vlastně objednal jako celistvou skupinku.

Čtěte také

Z mého pohledu je to pro každou restauraci terno, když někdo dopředu rezervuje stůl, ví, kolik přijde lidí, kdy přijdou, a navíc i to, co budou jíst. Z ekonomického i praktického hlediska by každý si restauratér měl zamnout ruce, že má zajištěný snadný výdělek. Jenže to jsem se spletl.

Když restaurace diktuje zákazníkovi

Obratem mi přistál do e-mailu dvoustránkový soupis takzvaných interních rezervačních podmínek, kde mne restaurace jako hosta staví do latě a diktuje svá pravidla. Tak například jsem se dozvěděl, že když nás náhodou přijde o jednoho nebo dva méně, než jsem objednal, protože třeba kamarád onemocněl nebo skočil z mostu, a já jsem to neoznámil minimálně 4 dny dopředu, budou nám za trest jejich útratu účtovat.

Pavel Maurer hostem pořadu eRko

Pak také restaurace rozhodla, že za to, že jsme se odvážili být skupinkou více než osmi osob, bude nám automaticky ke konečnému účtu připočteno 7 % z celkové útraty za obsluhu. Tedy v podstatě nedobrovolné dýško. Ať už nám chutnalo, nebo nás číšník polil vývarem. Zaplatíme bez pardonu tringelt, protože jsme skupinka.

Takže když tam třeba přijdou dvě čtyřčlenné rodiny spolu na večeři za deset tisíc, přibouchne si podnik 700 korun navrch bez jakýchkoli řečí. Je vám to málo? Mám pokračovat, kam až sahá drzost restauračních rezervačních podmínek?

Čtěte také

Všechny vám je říkat nebudu, ale ještě namátkou… Když totiž zrušíte objednanou – a jako skupinka samozřejmě předem zaplacenou rezervaci – v době kratší než 14 dní, strhne vám restaurace jako pokutu 30 %. Když to uděláte méně než týden před večeří, zaplatíte 70 %. Ani se mě neptejte, jak to dopadne, když rezervaci zrušíte dva dny předem.

Hosté, buďte pozorní

Přiznám se vám, že jsem po přečtení takového „diktátu“ dostal normálně strach a šli jsme na večeři s kamarády úplně jinam. Tomuto podniku přeji hodně spokojených hostů.

A samotným hostům pak doporučuji, aby si při rezervacích pro více osob vždy pozorně přečetli pravidla hry. Mohli by se při konečném účtování docela dost divit! V některých podnicích totiž není dost jasné, kdo je tu pán a kdo jen kmán!

autor: Pavel Maurer
Spustit audio