Chceme spolupracovat i s českými firmami, vytipovali jsme 175 případných dodavatelů, říká francouzský uchazeč o dostavbu Dukovan
Výstavba nových jaderných reaktorů ve světě vázne a náklady na ně stoupají. Je vůbec možné v dnešní době postavit reaktor ve smluveném termínu a za dohodnutou cenu? A jak kauza Vrbětice ovlivnila případné rozšíření Dukovan? Martin Balucha se ptá Vakise Ramanyho, viceprezidenta francouzské energetické společnosti EDF, která je jedním ze tří uchazečů o dostavbu Dukovan.
Společnost EDF figuruje mezi třemi zájemci o dostavbu jaderné elektrárny Dukovany. V jaké fázi příprav projektu právě teď jste?
V současnosti netrpělivě očekáváme rozeslání bezpečnostního dotazníku, které bude představovat skutečné zahájení celého procesu. Přípravě na výběrové řízení jsme ale již věnovali mnoho úsilí, původně totiž mělo být zahájeno dříve. Nyní se na jedné straně zaměřujeme na rozhovory s našimi obvyklými partnery, s nimiž na výstavbě elektráren EPR spolupracujeme – jde například o General Electric, ale máme i partnery z řad českých firem. Zatím jsme vytipovali 175 českých dodavatelů.
Společnost EDF pro projekt jaderné elektrárny Dukovany navrhuje reaktor EPR, tedy evropský jaderný tlakovodní reaktor o výkonu 1200 megawattů. EDF ale do této doby takový typ reaktoru s takovým výkonem nepostavila, a tudíž pro něj nemá licenci. Jak tedy pokračujete v úpravách vámi navrhovaného reaktoru v Dukovanech?
Jde o technologii EPR přizpůsobenou Dukovanům, jde tedy o osvědčenou a spolehlivou technologii. Své vynikající vlastnosti již prokázala v Thajšanu, kde byl reaktor uveden do provozu a nyní jede na víc než 90 procent svého výkonu. Technologie EPR získala certifikaci ve třech evropských zemích, nyní se staví ve Spojeném království.
Pokud jde ale o typ reaktoru, který chcete nabídnout v tendru, ten jste zatím nepostavili. Jak pokračujete v jeho úpravách?
Použijeme stejný návrh, materiály a přístup k bezpečnosti, abychom maximálně replikovali všechny naše osvědčené prvky. Některé prvky je třeba upravit, obvykle se snižuje počet smyček v reaktoru. Tyto úpravy zvládáme, protože používáme osvědčené materiály a další prvky, které již získaly licenci a certifikaci.
Pokud by česká vláda a společnost ČEZ v konkurzu nakonec vybraly společnost EDF, můžete garantovat, že budete spolupracovat i s českými podniky?
Zcela jistě, to mohu potvrdit. Už jsme dokonce s některými českými společnostmi navázali kontakty. Spolupráce s českými firmami je důležitou součástí úspěchu našeho dukovanského projektu – znají české prostředí nejlépe, a je proto důležité je do projektu zapojit.
Celý rozhovor s Vakisem Ramanym si můžete poslechnout ze záznamu.
Související
-
Dostavba Dukovan bude složitá. Proč to komplikovat geopolitickými riziky, ptá se vládní zmocněnec
„Riziko zapojení Ruska nebo Číny do projektu znamená riziko být pod nátlakem v okamžicích krizí a být vydíratelní po dlouhé roky během celé doby výstavby,“ říká Bartuška.
-
Ruské tajné služby a výbuch ve Vrběticích: Jak šokující zjištění BIS ovlivní česko-ruské vztahy?
„Česko-ruské vztahy jsou na bodu mrazu,“ potvrzuje náměstek ministra zahraničí. Jak se k situaci staví EU a další země? A jaké jsou další možné diplomatické scénáře?
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Benda: Doživotní cejch i za rvačku v hospodě? Podoba dětského certifikátu v současnosti neodpovídá právu
-
Havlíček: Tlačme, až obchodně vydírejme KHNP, jsou to naše peníze. ‚Jak na tureckém trhu,‘ reaguje Vlček
-
Hokejisté Komety Brno zvítězili na ledě Karlových Varů 1:0, po šesti letech postoupili do semifinále
-
Ferrari v reakci na Trumpova cla zdraží své vozy v USA. Cena některých modelů vzroste i o milion korun