Český národní symfonický orchestr čeká turné s velikánem současné filmové hudby

Třeba zrovna dnes jste si broukali některou z jeho melodií a přitom jeho jméno třeba vůbec neznáte. James Newton Howard je jedním z nejuznávanějších skladatelů filmové hudby. Vždyť je podepsaný pod snímky jako Pretty Woman, Uprchlík, Temný Rytíř, Vodní svět, King Kong nebo Nevěsta na útěku. Americký hudebník a taky občasný dirigent teď vyráží na světové turné s Českým národním symfonickým orchestrem. V listopadu příštího roku vystoupí i v Praze.

„Dostal jsem pozvánku do Smetanovy síně, abych tam Český národní symfonický orchestr jedno odpoledne dirigoval. Bylo to pro mě dost děsivé, protože jsem v první řadě skladatel a hodně špatný dirigent,“ myslí si o sobě 65letý hudebník, který s českým tělesem navštíví celkem 20 měst.

Čtěte také

„Pro mě jako pro chlapíka z LA působily ty mimořádné prostory strašně exoticky. Zkoušeli jsme spolu tři hodiny a bylo to úžasné,” vzpomíná James Newton Howard s nadšením.

ČNSO mu přitom doporučil jeho kamarád, další legenda na poli filmové hudby, Hans Zimmer.

Film jako hudební hádanka

Ve filmografii kalifornského sympaťáka, který nějaký čas jezdíval coby klávesista s Eltonem Johnem, najdeme snad všechny možné žánry. I přístup k hudebnímu zpracování je v podání Jamese Newtona Howarda velmi pestrý. Za vůbec nejnáročnější považuje logicky velké orchestrální skladby.

James Newton Howard pochází z Los Angeles a není proto příliš zvyklý vystupovat v historických koncertních sálech typu Smetanovy síně

„Každý film představuje hádanku. Je snadné podlehnout pocitu, že už člověk dělal vlastně všechno, ale není to pravda. Coby skladatel pokaždé hledám nový typ zvuku, který by měl vystihnout ducha filmu,“ přibližuje svůj přístup k práci.

Čtěte také

„Před pár lety jsem dělal na menším snímku Michael Clayton s Georgem Clooneym. Byla to velmi jemná, převážně elektronická hudba. Ale tvrdě jsme na ní s režisérem pracovali tři měsíce, a přitom jsem si myslel, že to bude rychlá a snadná záležitost,“ vypráví hudebník.

Režisérovi je třeba naslouchat

James Newton Howard sebekriticky přiznává, že se prvních deset let práce na filmových projektech choval hodně arogantně a že ignoroval rady a doporučení okolí. Až potom se naučil naslouchat a bylo to prý pro dobro věci.

„Myslím si, že diskuse s režisérem jsou zcela nezbytné. Neznamená to, že nakonec skončím u mnohočlenného sboru nebo symfonického orchestru, jak navrhuje druhá strana, ale musím tuhle variantu vzít v potaz,“ uznává James Newton Howard.

Čtěte také

„Režiséři po mně chtějí, abych jim dokázal, že moje hudební řešení hádanky je lepší. Jsou nejradši, když cestou hudby objevím nějakou skrytou krásu jejich filmu nebo jednotlivých scén, o které neměli tušení.“

Do britské metropole slavný skladatel přijel na světovou premiéru snímku Fantastická zvířata a kde je najít podle J. K. Rowlingové. Asi je zbytečné dodávat, že k němu James Newton Howard taky složil hudbu.

Chodby londýnského koncertního sálu

Oscarová smůla

Držitel osmi neproměněných nominací na Oscara prý necítí cejch nebo prokletí jako třeba tenista Ivan Lendl, jemuž v ojedinělé sbírce tenisových úspěchů chybí wimbledonský titul. To ovšem neznamená, že by proslulou zlatou sošku rád nezískal.

„Samozřejmě bych jednoho dne rád vyhrál, ale už na to nemyslím tolik jako kdysi. Když jsem získal první nominaci, bylo to něco mimořádného,“ vzpomíná. „Vždycky to pro mě hodně znamená. Ale šance vyhrát je tak mizivá. Musíte pracovat na tom správném filmu, ve správný čas a trefit tu správnou skladbu.“

Čtěte také

Autor hudby k více než 120 filmům přiznává, že momentálně ho nejvíc trápí vítězství Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách. To je podle Jamese Newtona Howarda verze scénáře k opravdu špatnému thrilleru.

autor: Jiří Hošek
Spustit audio