Českou radost v Jihlavě získala Apolena Rychlíková za Hranice práce. Festival jsme sledovali online

Nejlepším českým dokumentem 21. mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě jsou Hranice práce Apoleny Rychlíkové. Cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesla Zeď ruského filmaře Dmitryho Bogolubova. V sekci Mezi moři zabodovala Opera o Polsku. Nejlepším celovečerním debutem jsou Meteory tureckého režiséra Gürcana Kelteka a Panoptic libanonské filmařky Rany Eidové. Režisér Marcel Ophuls převzal cenu za přínos světové kinematografii.

Hlavní cenu České radosti si odnesla Apolena Rychlíková za film Hranice práce. „Porota oceňuje lidský vklad Saši Uhlové, která se na všednodenní skutečnost vykořisťovaných lidí dokázala podívat poctivě, konkrétně, empaticky, bez ideologizování. Ocenili jsme režijní přínos Apoleny Rychlíkové, která se stejně dokázala podívat na Sašu Uhlovou,“ uvedla porota, ve které zasedla Andrea Hanáčková, Miroslav Janek, Tomáš Bojar, Rozálie Kohoutová, Alice Krajčírová a Krištof Kintera. Film vznikl v cyklu České televize Český žurnál. Snímek Hranice práce získal také letošní cenu diváků. Porotci udělili také dvě zvláštní ocenění. „Zaujala nás radikalita provedení, sugestivní minimalistický přístup a unikátní autenticita,“ zdůvodnila porota ocenění filmu Poslední šichta Tomáše Hisema režiséra Jindřicha Andrse. Poetikou obrazu a svobodou filmového jazyka oslovil porotu snímek Všechno má svůj čas filmařky Violy Ježkové. „Je to haluzivní film, abstraktní výpověď o konkrétním životě,“ uvedli porotci.

Filmy soutěžily v deseti sekcích, ocenění dnes byla rozdána během večerního ceremoniálu, jímž festival vrcholí. Cenu za přínos světové kinematografii získal režisér Marcel Ophüls. "Letošní 21. Ji.hlava zopakovala úspěch předchozího jubilejního ročníku. Výrazný program, plná kina i desítky inspirativních diskusí," uvedl ředitel festivalu Marek Hovorka.

Ocenění za nejlepší dokumentární film ze střední a východní Evropy si odnesl polský dokumentarista Piotr Stasik a jeho cestopisná koláž o hledání polské identity s názvem Opera o Polsku. Nejlepším experimentálním snímkem jihlavského festivalu se stal film Lidé lodí britské režisérky Sarah Woodové. Jde o zamyšlení nad rolí migrace v dějinách lidstva.

V sekci Exprmntl.cz zaměřené na nejnovější české experimentální filmy porota ocenila filmovou koláž s názvem Konzerva filmařky Lucie Navrátilové. V soutěžní sekci První světla vyzdvihli porotci dva snímky. Za nejlepší dlouhometrážní debut získali cenu turecký režisér Gürcan Keltek za film Meteory a libanonská filmařka Rana Eidová za snímek Panoptic.

U studentské poroty zabodoval dokument Milda režiséra Pavla Křemena o bývalém generálním tajemníkovi ÚV KSČ Miloši Jakešovi. Režisér se vydal společně s Jakešem ve stopách jeho života od začátků v Baťových závodech až po konečné vyloučení ze strany.

Cenu Silver Eye udělovanou Institutem dokumentárního filmu nejlepším dokumentům zařazeným do trhu East Silver dostal Rakušan Matthias Krepp za film Krev a písek. Vypráví o ozbrojených konfliktech v Iráku a Sýrii. East Silver je filmový trh zaměřený na dokumentární tvorbu ze střední a východní Evropy.

Projekce budou pokračovat až do neděle. Návštěvníci během festivalu zhlédnou 342 filmů, z nichž 70 bude uvedeno ve světové, 22 v mezinárodní a 12 v evropské premiéře. Filmy se budou promítat na osmi místech, kromě Jihlavy také v Třešti. Festival je největší přehlídkou dokumentárních filmů ve střední a východní Evropě.

autor: lve
Spustit audio