Československá plavba labská propouští zaměstnance

14. leden 2004
Pod kůži

Dlouhotrvající sucho a několik měsíců zastavený lodní provoz během loňského roku má své dopady i na české rejdaře. Československá plavba labská Děčín už vyčerpala všechny své finanční rezervy a dokonce začala odedneška propouštět 90 pracovníků. Nucené odchody se týkají lodníků, strojníků, kapitánů a dalších profesí. Na děčínské rejdařství se vydal redaktor Josef Suk.

Lodní siréna, která se rozezněla z přístaviště, tentokrát nebyla poslem dobrých zpráv. Ztráty kvůli zastavené plavbě pocítili všichni rejdaři, tvrdí mluvčí děčínské společnosti Miroslav Šefara.

Miroslav Šefara: Škody v oboru vodní dopravy přesáhly 300 milionů korun, schválená dotace činí 25 milionů korun.

Kolik z toho dostane vaše firma?

Miroslav Šefara: Při naší ztrátě přes 100 milionů korun 13 milionů korun opravdu vůbec nic neřeší.

Jak byste vnímal tu záležitost, kdyby se propouštění dotklo i vás?

Projev obyvatel: No, v tý situaci už jsem byl dvakrát, že jsem byl propuštěnej, takže si tu situaci umím živě představit. Na úřadu práce není šance. Tam mi řekli prostě, shánějte si něco sám. Byl jsem rok u Němců, pak jsem byl u soukromníků různě tady a ta situace jako by pro mě nebyla nová, ale byla by nepříjemná každopádně.

Projev obyvatel: Kdyby nebylo zbytí, tak holt bych musel do předčasnýho důchodu, protože jezdit ve dvou, na to jsem starej.

Děčín a plavba, to je kolorit, který k sobě patří staletí. Kdyby tady plavba skončila, bylo by to škoda?

Projev obyvatel: Tak škoda by to byla určitě a vlastně si to nedovedu ani představit, že by Děčín byl bez plavby.

Vás se zatím asi to propouštění netýká, jinak byste nepřišel na školení kapitánů, ale dokážete si takovou nepříjemnou situaci představit? Nebo už vás někdy v minulosti potkala?

Projev obyvatel: Potkala mě. No a je to nepříjemné. To můžu říct, že opravdu je špatný.

Jak vnímáte šanci nebo možnost uplatnění u některého ze zahraničních rejdařství?

Projev obyvatel: Vzhledem k vstupu do Evropský unie to bude asi problematický, protože nezaměstnanost je i v Holandsku, i v Německu.

Myslíte si, že český stát, vláda, že poskytuje dostatečnou podporu zachování lodní dopravy?

Projev obyvatel: Měla by nás zaštítit víc.

Projev obyvatel: Velice špatný je to.

Jaká by ta podpora měla být podle vašich představ?

Projev obyvatel: Tak aby ta lodní doprava byla zajištěna, protože je ekologická, ekonomická, takže stát by se měl postarat.

Dokážete se i vžít do pozice kolegů, kteří odcházejí?

Projev obyvatel: Pro ty, kterých se to týká a který by měli být propuštěný, tak asi to moc radostný není. Já dám příklad, třeba na svým vlečným remorkeru mám člověka, kterému je 56 let a protože nemá kapitánský patent, tak měl by být propuštěn, tak pro něho to bude asi velmi svízelná situace.

Ivan Kohák: Lidi jdou na úřad práce nebo jsou nezaměstnaní. My s propouštěním absolutně nemůžeme souhlasit.

Říká šéf odborové organizace Děčínské plavby Ivan Kohák a dodává.

Ivan Kohák: Je pravda, že někteří zaměstnanci, kteří budou propuštěni, mohou v dnešní době sehnat nebo respektive najít práci v zahraničí. Ale nemyslím si, že to je v dané situaci pro ty lidi to, co nejlepšího můžou udělat. Každý jsme tady určitý léta, něco tu máme už odježdíno a že by se někomu chtělo jet do zahraničí, myslím si, že to je asi nejzazší krok, který teď oni mohou udělat.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Josef Suk
Spustit audio

    Více z pořadu