Centrum Palmovka budí vášně. Výběrové řízení nebylo transparentní, tvrdí Adam Gebrian

Projekt získal přezdívku maršmelou podle jednoho z původních návrhů, ve kterém měla být fasáda růžová

Národní cenu za architekturu získala minimalistická dřevěná chata u jezera. Možná by si někdo řekl, že takhle by bydlet nechtěl. A architekt Adam Gebrian je chápe. Většina architekty navržených domů totiž bývá nafocena hned po dostavení.

Navíc připomíná, že kvalita stavby se nepozná podle velikosti stavby nebo výše investice. „Dřív se chaty stavěly svépomocí, dnes ze špičkových materiálů,“ přibližuje Adam Gebrian a současně zdůrazňuje, že většina lidí posuzuje především fotografie, ne architekturu jako takovou.

„O architektuře se informuje jako o aktualitě, na fotkách proto vidíte věc, která je prázdná, nepoužívaná,“ nastiňuje. Přitom po několika letech bydlení vypadají líbivě nafocené minimalistické domy úplně jinak. „Jenže takové fotky už neuvidíte, protože to není aktualita. A také z důvodů soukromí obyvatel,“ dodává.

Stejně jako si většina lidí kupuje v obchodech konfekci, platí za katalogové domy nebo za obydlí navržená stavebními inženýry, ale ne architekty. „Stavba je komplikovaná věc. V prostředí nedůvěry, které tu panuje, se vše vleče pět deset let,“ připomíná Adam Gebrian, který ovšem připouští, že úroveň bydlení se u nás zvyšuje. Problém však vidí v tom, že až příliš lidí vlastní nemovitost. „Přitom se říká, že ideální je, když člověk nejdřív postaví dva špatné domy,“ vysvětluje.

Čtěte také

V současné době vyvolává vášně obytný dům, který má stát v sousedství pražského Anežského kláštera. Lidé mu říkají Maršmeloun a protestují. Námitky jsou podle Adama Gebriana způsobeny především prostředím nedůvěry, kterou nastolili developeři a politici, kteří své záměry tajili. „Báli se, že nezrealizují vůbec nic, protože zabránit něčemu je jednodušší než něco vytvořit,“ komentuje dění v Praze.

Adam Gebrian, architekt

Spory také vyvolává projekt Centrum Palmovka, tedy myšlenka na postavení městského domu, ve kterém by měla prostor radnice i komerční projekty. Jenže výběrové řízení bylo vypsáno formou soutěžního dialogu. „To je nestandardní, protože předem neznáte předmět plnění,“ zdůrazňuje známý architekt a tvrdí: „Nedivím se, že taková věc budí vášně.“

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte v našem iRadiu nebo kliknutím na odkaz přímo v tomto článku.