Čelisti: Drogy, víra a environmentalismus

14. leden 2019

Aleš, Tomáš a Tonda se v tomto díle podívají na Zlaté glóby, vyzpovídají se ze svého odmítání drog a vztahu k úspornosti islandských filmů. Hloubkově rozeberou animák Raubíř Ralf a internet a pochválí Ethana Hawka.

Aleš Stuchlý, Tomáš Stejskal a Antonín Tesař na úvod Čelistí ocenili nový artový blockbuster Poslední večery na zemi režiséra Gan Biho. Film za první víkend vydělal 38 milionů dolarů, protože byl omylem promován jako romantická komedie. Pak se Tomáš vrhl na Zlaté glóby. „Bylo to letos opravdu zlaté. V jednom smyslu jsou to ceny, které se označují za předskokany Oscarů, jsou to ceny zahraničních kritiků působících v Americe. Intuitivně by člověk tušil, že to má být spíše protipól nebo korektiv těch akademických cen, kde hlasují hromady lidí. Letos tomu výsledky opravdu neodpovídají,“ říká Tomáš. Nejlepší drama a muzikál či komedii vyhrály filmy Bohemian Rhapsody a Green Book. „Je to v podstatě road moovie, která předstírá, že tematizuje složité rasové otázky. Tento film by se mohl líbit i lidem, kteří o sobě říkají, že nejsou rasisté, ale… Je to pravdivý příběh o Italoameričanovi z Bronxu, který si tehdy v 60. letech myslí o černoších všelijaké věci. Najednou dostane práci řidiče černošského snobského muzikanta. Pod střechou auta se pak lámou předsudky. Je to pohádka,“ říká Tomáš.

„Jak jde o drogy, tak já to nemám rád, ale zároveň mě to trochu přitahuje. Drogy jsou ale špatné,“ říká Aleš na úvod vstupu o filmu Beautiful Boy. „Problematická je celá struktura filmu. Neustálé vracení se tam a zpátky má jediný efekt, umrtvuje napětí ve filmu,“ říká Tomáš. Snímek se snaží vyprávět o drogové závislosti mladého chlapce a o jeho hyperprotektivním otci. „Přes velmi až vydíravé prostředky je efekt hlavně nuda,“ doplňuje Tomáš. „Placatá, měkká věc. Problémy se střihem. Hodně se chválí výkon hlavních postav, ale i ty narazily na své herecké limity dané scénářem,“ myslí si Aleš. Cení ale hudbu, čímž jeho výčet pozitiv končí. „Za nás střední hate,“ říká.

Film A dýchejte klidně by se mohl zdát také jako o drogách, ale není. „Drogy jsou tam supervedlejší motiv. Je to film o dvou ženách, jedna pracuje na celní správě a druhá se snaží emigrovat do Kanady,“ říká Tonda. Ženě v Africe, odkud pochází, hrozí kvůli její sexuální orientaci smrt. Zjistí ale, že má falešný pas a musí zůstat na Islandu. Ženy jsou obě v těžké životní situaci, snaží se ale pomoci jedna druhé proti vůli systému.

Na závěr pořadu se Aleš, Tomáš a Tonda podívali na film First Reformed režiséra Paula Schradera. „Deník venkovského faráře šmrncnutý něčím surreálným. Velmi si cením odvahy spojit současnou environmentální krizi s krizí duchovní. Je to natočeno velmi úsporně, až asketicky,“ říká Aleš. Tomáš ocenil středový rámec, který tlačí na postavy. Dotýká se univerzálních témat, jako je víra a globální oteplování, ale i témat racionality a iracionality. „Celý film se nese v duchu, že postavy jednají racionálně, jejich racionalita ale vede k extrémním činům, které jsou pak vykoupeny,“ říká Tomáš.

Jak se klukům líbil animák Raubíř Ralf a internet, si poslechněte v audiu.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.