Bývalý špitál přirovnávají k Sixtinské kapli. Barokní malby teď obnoví rekonstrukce

Fresky hlavního sálu někdejšího špitálu pro vysloužilé námořníky, tedy Old Royal Naval College v Greenwichi, právě procházejí kompletní rekonstrukcí a nabízí se tak zcela unikátní příležitost přesvědčit se zblízka a na vlastní oči, jestli není přirovnání britská Sixtinská kaple přemrštěné.

Lešení ze sálu zmizí v říjnu.

Stoupám nahoru po lešení na plošinu ve výšce dvanácti metrů. Až lešení za dva měsíce zase rozeberou, takto blízko, prakticky na dosah obřích maleb, se zase dlouho nikdo nedostane. Leda by měl křídla.

„Díky tomuto ohromnému lešení si teď můžeme ten mistrovský kousek prohlédnout opravdu zblízka. Za našeho života se to už nebude opakovat. Neplánujeme, že bychom zde stavěli nějaké lešení v příštích několika desetiletích,“ říká hlavní kurátor Will Palin.

Freska v kosmetickém salonu

Restaurování je umění i chemie. Nahlédněte pod ruce odborníkům, kteří v Římě opravují fresky nebo kompletují starověké lázně

Restaurátoři nejsou jen umělci, ale musí se také vyznat v chemických a technologických postupech

V římském kostele Santa Marta nedaleko piazza Venezia teď dávají restaurátoři dohromady lázně z prvního století po Kristu. Italská metropole je pro milovníky umění a historie doslova rájem. A stejně tak pro restaurátory. Ti si ovšem nevystačí s pouhým zájmem o dějiny umění a výtvarnou zručností. Musí se vyznat také v přírodních vědách, především v chemii.

Freskový sál představuje skoro šest set metrů čtverečních stropní malby, která vzdává hold námořnictvu a panovnickému rodu. Autorem je nepříliš známý anglický malíř James Thornhill. Své monumentální dílo dokončil v roce 1727.

„Malbu v zásadě jen čistíme, zacelujeme drobné prasklinky a fixujeme. Pracujeme velmi opatrně a jemně. Pomalu odstraňujeme bílé tečky, které se tvoří na povrhu. Je to nežádoucí chemická reakce způsobená předchozími opravami. Až bude vše hotové, vrátí se malbě její původní jas,“ popisuje průběh prací šéf restaurátorského týmu Francesco Rossellini.

„Při poslední renovaci před šedesáti lety odstranili restaurátoři až 15 vrstev laku, my jsme už tak dramatické změny dělat nemuseli,“ dodává. Na obnově vzácných fresek pracuje Francesco už druhým rokem, a jak říká, za pár týdnů bude vše hotovo.

Při poslední renovaci před šedesáti lety odstranili restaurátoři až 15 vrstev laku.

Utajený podpis

Pod stropem dnes stojí dočasně obří plošina. Malbu máme doslova na dosah ruky. Díky tomu se odkryla mnohá tajemství, která byla při pohledu zezdola neviditelná.

Vzácné obrazy z litomyšlského kostela už svlékají svůj lakový kabát

Jedna ze studentek Fakulty restaurování si na pinzetu namotává vatový tampón, namáčí ho v rozpouštědle a pak ho jemně nanáší na obraz.

Pracovníci a studenti z litomyšlské Fakulty restaurování při Univerzitě Pardubice na jaře sejmuli v tamním proboštském kostele dva z obrazů Křížové cesty od barokního malíře Josefa Ceregettiho, aby je opravili. Při jejich zkoumání se zjistilo mimo jiné to, že obrazy v 19. století někdo rozšířil.

„Restaurátoři po sobě v minulosti vždycky nechávali stopy. Když se podíváte tamhle na obraz astronoma Tycha de Brahe, uvidíte kolem něj spoustu drobných podpisů. A někdo, kdo se podílel na opravách malby v 18. století, se drze podepsal hned vedle poprsí královny Mary,“ ukazuje kurátor Will Palin.

Sám prý památku na malbě zanechat nechce, ale předpokládá, že i někdo z jeho restaurátorského týmu někde nechá svoji značku nebo podpis. „Jisté je, že mně se tím nepochlubí, je to totiž zakázané. Jen doufám, že to bude diskrétnější místo než dekolt královny Mary,“ usmívá se.

Na budoucí čtenáře si bude muset případný vzkaz restaurátorů počkat zase dlouhá desetiletí.

autoři: Jaromír Marek , and
Spustit audio