Bylo by dobré, kdybychom si mohli sami určovat, co chceme na Vánoce konzumovat, říká Bartošek

Bouřlivé reakce vyvolalo video, které na sociálních sítích zveřejnila Komerční banka. Příspěvek vyzývá Čechy, aby zkusili omezit spotřebu kaprů během vánočních svátků. Ostře na něj reagovali i někteří politici. Co je k tomu vedlo? A nejsou slova o zahraničním kapitálu, který chce vzít práci českým rybářům, přehnaná? Hostem Tomáše Pancíře ve Dvaceti minutách Radiožurnálu je místopředseda Poslanecké sněmovny a KDU-ČSL Jan Bartošek.

Přijde vám tato reakce na příspěvek na sociálních sítích z pozice místopředsedy sněmovny adekvátní?

Přijde, dovedete si představit, že by něco podobného zvedla například na francouzské straně jakákoliv firma a řekla, letos nebudeme kupovat ryby od francouzských rybářů, protože používají sítě a devastují korály?

Čtěte také

Co by se podle vás dělo ve Francii?

Myslím, že by ta reakce byla mnohem bouřlivější. V tento moment jsem měl potřebu na to reagovat. Banka by se měla starat o to, aby dávala kvalitní produkty svým zákazníkům a neříkala lidem, co si mají dát na stůl.

Není tohle ale záležitost vedení té banky? Neměli by se rozhodnout, jakým způsobem chtějí komunikovat a vzít na vědomí riziko, že tím můžou přijít o klienty? Je na politicích, aby tohle posuzovali?

Oni mají právo na to udělat si reklamu, jakou chtějí a já mám právo se k tomu vyjádřit. V tomto případě se mi to nelíbí a myslím si, že ta reklama byla pojatá velmi nešťastně, což do určité míry potom přiznala i banka samotná.

Máte pocit, že v té kampani hrálo roli to, že je Komerční banka vlastněná zahraničním kapitálem?

Opakovaně řešíme to, že řada firem, které jsou vlastněny zahraničními matkami, tak část kapitálu odvádí z České republiky. V tento moment se mi to nelíbí, protože to jsou peníze, které jsou vydělané v Česku. Kdyby banka řekla: „Ano, cítíme sounáležitost s těžkou situací v Česku, snížíme si zisk a podpoříme české spotřebitele,“ to by byla reklama, které bych rozuměl. Bylo by to něco, co odpovídá současné potřebě lidí. V mnoha rodinách se řeší otázka toho, aby se nepropadli do energetické chudoby. Mě osobně je bližší spíš tato sociální odpovědnost.

Hraje v tom, jak ten spot vypadá, roli to, že majitel banky odvádí peníze z Česka?

Určitě to pro mě hraje důležitou roli v okamžiku, kdy se spojuje uhlíková stopa a kapr, který je vyprodukován v českých rybnících. Když to téma použili v rámci své reklamy, tak se bavme o tom,  ať se podporují čeští zemědělci. Bavme se o tom, že se uhlíková stopa sníží s tím, že budeme nakupovat brambory od našich farmářů, dojedeme na farmu a koupíme od nich mléko a že si místo ananasu koupíme česká jablka.

Vy jste v tom tweetu zdůraznil, že je to zahraničním kapitálem vlastněná společnost. Není to nacionalistický přístup?

Myslím si, že by bylo dobré, kdybychom si jako Češi mohli sami určovat, co chceme konzumovat, jaké chceme mít Vánoce.

Společnosti vlastněné zahraničním kapitálem by neměly komunikovat to, jak trávit Vánoce?

Takhle jsem to nemyslel. To podstatné je, že pojďme zkusit Vánoce jinak a bez kaprů je pro mě poselství, které je špatné. Jestliže chtěli snížit plýtvání potravinami, mohli to udělat jinak a lépe.

autoři: Tomáš Pancíř , vla

Související