Budvar neuspěl u evropské justice ve sporu o známku BUD s firmou Anheuser-Busch

22. leden 2013

Budějovický Budvar neuhájil před Tribunálem, tedy druhým nejvyšším soudem Evropské unie, právo na značku BUD. Spor o ni vede s konkurenčním pivovarem Anheuser-Busch. Soud zamítl požadavek české firmy, aby belgicko-brazilská korporace nemohla užívat ochrannou známku BUD na území Evropské unie. Pivovar prý nepředložil důkazy, že jeho prodeje jsou v Rakousku a ve Francii významné.

Budvar se proti rozhodnutí ještě může odvolat k Soudnímu dvoru, který je nejvyšším soudem v Evropské unii.

„Není to verdikt konečný a máme možnost podat ještě opravný prostředek. Z každého takového rozhodnutí, které vyjde negativně proti nám, nejsme nadšeni. Ale je pro nás důležité, že dnešní rozhodnutí nijak nenarušuje naše obchodní aktivity v zemích EU, kde je pro nás klíčová značka Budweiser nebo Budweiser Budvar,“ říká generální ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček.

Před 14 dny přitom Budvar uspěl ve Velké Británii, kde proti Američanům obhájil ochrannou značku Budweiser.

„Velká Británie je náš druhý největší exportní trh, takže to je pro nás klíčové. Navíc ve Velké Británii už se jednalo o rozhodnutí konečné, proti němuž není možné podat žádný opravný prostředek. A se jednalo o značku Budweiser, která je pro nás klíčová,“ vysvětluje Boček.

Mluvčí společnosti Petr Samec už po vynesení verdiktu uvedl, že na rozhodnutí je nejdůležitější to, že starší, tedy dříve registrované ochranné známky, které jsou registrované v jednotlivých zemích Evropské unie, zůstávají i nadále v platnosti.

„Náš pivovar má registrovanou ochrannou značku BUD v České republice, Velké Británii, na Slovensku, ve Francii, Beneluxu a Bulharsku. I kdyby toto rozhodnutí bylo konečné, tak v těchto zemích se můžeme proti tomuto rozhodnutí bránit národní cestou,“ uvádí ředitel Budějovického Budvaru.

Podobného názoru je i zemědělský analytik Petr Havel, podle něj rozsudek situaci na trhu prakticky neovlivní.

„Stoleté spory s Anheuserem získaly samozřejmě daleko nižší level tím, když právě Anheuser-Busch fúzoval se společností InBev. Tím pádem se konkurent Budvaru může na různé trhy dostat jiným způsobem než jenom výhrou nad Budvarem. Řekl bych, že to zas tak velký význam nemá,“ míní Havel.

Americká společnost zažádala o registraci obrazové a slovní značky BUD pro celou škálu svých výrobků už v roce 1996. Budějovický Budvar to napadl s tím, že označení BUD už je v některých zemích Evropské unie chráněné.

Generální advokát Soudního dvora Antonio Tizzano doporučil v červnu 2004, aby značky Budweiser a BUD ve Finsku z historických důvodů používal Budvar, a ne jeho rival, americký pivovar Anheuser-Busch.

Milníkem byl rok 2008, kdy se Budvar obrátil na evropskou justici a v prosinci se dočkal anulování rozhodnutí o registraci značky BUD pro amerického rivala. Anheuser-Busch se ale odvolal a soud vyšší instance poté zrušil významnou část verdiktu a vrátil věc k dalšímu projednání.

Největší pivovarnické skupiny v Česku
autoři: vlk , Martin Prokeš , nib , Michaela Vydrová , pfr , Mirko Kašpar
Spustit audio