Bionafta může obsahovat až 11 % palmového oleje. Lépe uděláme, když nebudeme jíst maso, říká vyznavač energetické soběstačnosti

tankování, nafta, benzín

Cesta do Dillí ho vyšla na 1500 korun, ale to je pouhá matematika. Ne vše, co je ekonomické, je vhodné a ekologické. Stanislav Miler je vyznavačem energetické soběstačnosti a svět projel autem poháněným použitým rostlinným olejem.

„Na palivu mě cesta do Dillí vyšla na 1500 korun a cesta trvala asi měsíc. To je sice ekonomické, ale ne ekologické,“ potvrzuje tento zakladatel Akademie soběstačnosti v rozhovoru s moderátorkou Lucií Výbornou. Tehdy se nechal inspirovat svým kamarádem ze Spojených států, který tankoval u fast foodů.

Každý dieselový motor může jezdit na rostlinný olej. Podobný způsob tankování by však Stanislav Miler nedoporučoval. „Zajel jsem do restaurace, nasál odpad ze smažení a fritování, ale měl jsem speciálně nastavený filtr,“ upozorňuje. Dnes už tak nejezdí. „Z výfuku vypouštíte stejné emise, takže z hlediska ekologie by bylo lepší jet do Indie na kole,“ poznamenává.

Čtěte také


Česko má největší procento orné půdy oseté řepkou. Devastujeme si tu půdu biopalivy, abychom je spálili ve smradlavých motorech. Tím půdu likvidujeme, bude mrtvá a nic na ní neporoste.STANISLAV MILER, VYZNAVAČ ENERGETICKÉ SOBĚSTAČNOSTI

A jak upozorňuje, problémem je i medializovaná otázka palmového oleje. „Letní bionafta ho může obsahovat až 11 %,“ uvádí Stanislav Miler. Do Evropské unie se ročně doveze 7 milionů tun palmového oleje. „Víc se ho využije pro produkci pohonných hmot a výrobu energie, než k výrobě potravin,“ uvádí. „Palmový olej je nejlevnější a vymyslel se proces, jak tuto surovinu upravit, aby neztuhla,“ popisuje.

Navíc dodává, že větší ekologickou stopu než automobilová doprava, za sebou zanechává chov hospodářských zvířat. „Ani ekologům toto téma nesedí. Ale když budeme jíst méně masa a vajec a pít méně mléka, uděláme víc, než když budeme jezdit skvělými elektrickými auty,“ soudí.

Stanislav Miler, vyznavač energetické soběstačnosti

Audio záznam celého rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.